City Airline
Smidigt att skylla på askan…
svar
Undrar vad du menar att dem nya ägarna skall vara starka?. Vad jag vet har dem INGET kapital,utan endast lånade krediter. Men du kanske vet mer.
Du har helt rätt, Iceman. Fältet ligger ju öppet för samarbete med andra bolag, redan existerande eller nybildade. Om så blir fallet visar det ju tydligt om det finns verklighet bakom orden om “det lokala näringslivets intresse” på de olika orterna för flyg ut till övriga Europa via Göteborg. På somliga ställen kan det kanske finnas det. Varför inte plocka ut guldkornen i affärsidén? Glöm pojkdrömmarna med skattesubventionerade jetflyg 4 ggr/dag från Norrköping. Men kanske då ett samarbete med Gotlandsflygs linje från Visby, Direktflyg från Borlänge och något nystartat bolag från Västerås.
Cicci: “Med jet går det snabbare = kortare flygtid = billigare. Bra va!”
Haha, du har gjort många budgetar för flygbolag, va?
Roliga nyheter att City får nya ägare! Det bådar gott för framtiden! Lycka till!!!
Kortare flygtid behöver inte betyda billigare. Speciellt inte på kortare sträckor, och med ett plan som E145/135 som är dyr att operera så behöver man hög kabinfaktor för att det skall gå runt, eller ha höga biljettpriser.
De närmsta månaderna efter att City har sålts blir nog avgörande för hur framtiden kommer se ut då det är upp till de nya ägarna att avgör hur stor ekonomisk risk man är villig att ta och hur lång tid man kan vänta på att bolaget skall gå med vinst, om det inte redan gör det?
Med jet går det snabbare = kortare flygtid = billigare. Bra va!?
Vill man samarbeta nu?
Ofta om man själv inte flyger knyter man ett samarbete. Åtminstone till Oslo (Wideröe) och Borlänge (Direktflyg) öppnas möjligheten. Och andra sträckor som också rimligen är i kortaste laget för jet kan man ju söka nya lösningar.
Den som lever får se…
”Med tanke på det som har hänt i omvärlden så tycker vi att det är en för stor risk att gå in med de här kostnaderna nu. Vi väljer i stället att säkra aktieägarnas pengar”, säger vd Jimmie Bergqvist.
Riktigt tråkigt att det läggs på is, Lars hade ju slitit med detta projekt under en lång lång tid, jag tycker nästan lite synd om honom.
De nya ägarna skall tydligen vara starka, så vi får hoppas att det kan fortsätta expansionen.
City Airline har igen fattat ett nödvändigt och klokt beslut.
En eloge måste först ges till Lars Magnusson som tålmodigt stått bakom rodret på sin skapelse. Att han nu väljer att sälja är bara positivt. Nya krafter hoppar in, som kommer att skapa nya jobb och destinationer på sikt.
Att driva flygbolag i dessa tider är oerhört tufft. I stället för att klaga på alla beslut som bolagen fattar, bör beröm ges till att dom fortfarande håller ut!
Hoppas att City Airline lyckas i sin, ändå, stora satsning.
Klart det är askans fel, allt var klart innan vulkanen. MD’n, 8’de EMB’n stod färdigsstripad i UK och väntade piloter för ferry, fler EMB på ingång, piloter, värdinnor, tekniker, mekaniker, hangarplats i GOT, osv osv. JA, tom pax var fullt tillräckligt bokade framöver. Men vad vet väl jag som tillika många er som bara gissar. Trist är det allt.
En får hoppas att det iallafall blev ETT flygbolag (city) som “tjänade” på askmålnet!!!!!
Ja detta “askmåln” blev nog räddningen för City airline, jag har inte någon ekonomi utbildning men tex att flyga en 48 seat Erj 145 jet mellan Borlänge-Göteborg när Direktflyg redan flyger en 18 seat Jetstream turboprop halvfull och tro att affärsresenärena ska jubla och komma i mängder till dalaairport för att få åka Jet ? nej det tror jag inte på annat än att dom 10-15 paxen väljer Jet istället för liten turboprop och Direktflyg ger sig av från Ble, men nu blir väl Direktflyg kvar där.
Ja dom kanske skyller på askan, fast vilka bolag gör inte det just nu? Jag tror dom kommer tuffa på i den uniform dom har just nu. Det var väl bara “tur i oturen” att City inte hann tömma alla pengar i “expansionen” samtidigt som askmolnet!!
Vad händer med alla nya värdinnor?
Vilka är personerna i ledningen, förutom Jimmie Bergqvist, som köpt bolaget?
Svenska direktflyg kan nog tacka för detta..
Riktigt synd att man inte ville inse att affärsmodellen inte håller i tid. Jag skrattar inte åt dem – jag gråter. Ännu ett fantasiprojekt inom flyget där man vägrar att inse verkligheten.
Självklart har det inte ett dugg med askan att göra – absolut NADA! Det ska absolut inte ha någon som helst eloge för att de ljuger och skyller ifrån sig. Ouppfostrade slynglar som vägrar tar ansvar ska inte förlåtas förrän de rakryggat vågar erkänna att de hade fel. Inte skylla på ekonomiska kriser i Grekland eller askmoln på Island som knappast påverkar flygtrafiken i höst.
Nu hoppas jag ändå att man så småningom ska kunna genomföra valda delar av projektet längre fram. Alla tankegångar var inte fel. Somliga borde förstås aldrig ha lämnat fantasifosterstadiet. Men grundkonceptet var inte fel. Ett nytt nätverksbolag är ju vad som behövs i Skandinavien. Det är enda möjligheten för ett glesbefolkat område att få vettiga förbindelser till resten av världen och SAS går åt motsatt håll. Dessutom extra viktigt att Göteborg får bättre flygförbindelser.
Riktigt synd och otroligt mkr otur att ett vulkanutbrott kan ställa til det så mkt. Är det ngn som vet hur mkt City har förlorat i rena pengar ?
Nu är dte upp till bevis för City, undrar just hur mkt pengar de nya ägarna har ifall det skulle behövas.