Ryanair till Jönköping?
Ledningen för flygplatsen i Jönköping väntas i nästa vecka ta ett beslut om att slopa start- och landningsavgifter för att locka till sig mer trafik. Slopningen ska komma att gälla samtliga bolag som använder sig av flygplatsen. Kan man anta att Ryanair inom en kort tid kommer att presentera något på flygplatsen, månne?
Länk: http://svt.se/2.82111/1.1984658/skattemedel_till_fria_flygningar
svar
Idag togs väl ett beslut för att kanske kunna locka Ryan till flygplatsen,
http://www.jnytt.se/nyhet/32100/jonkopings-flygplats-lockar-med-gratisavgifter
Tror personligen inte att det är rätt väg att gå för att locka flygbolag och där med även passagerare, man måste komma ur tänket att allting ska vara gratis eller extremt rabatterat.
Bättre att sattsa på kvalité och en genomtänkt produkt.
Rikstrafikens upphandlar inte några “2 tunga inrikeslinjer”, varken ARN-GOT, ARN-LLA eller några andra. Det tillhör inte deras uppgifter.
Kan man inte hålla sig till ämnet utan bara vill synas och höras så får man starta en egen nonsenstråd.
Vad har detta okunniga tjafs, Chattanoga… med det hypotetiska spörsmålet angående Ryanairs eventuella inträde på Jönköpings flygplats?
Det finns ingen anledning att “upphandla” något egentligen. Finns det inte underlag för flygtrafik, tågtrafik, busstrafik etc så ska det inte finnas något av trafikslagen. Om man släpper marknaden helt fri så kommer den att stabilisera sig efter några år och spegla det sanna behovet utan bidragspengar. Stat och kommun ska inte styra samhället ekonomiskt utan endast skapa bra förutsättningar för privata aktörer i samhället. Ordning och reda på maskineriet får man genom stabila, enkla och långsiktiga regelverk som marknaden känner sig trygg med. Mellan Torsby och Arlanda är det ett fåtal kommunpolitiker och ett minimalt antal privatpersoner som reser, det är samtidigt en dryg timme med bil från Torsby till Karlstad (Kils) flygplats. Det är ett slöseri med skattemedel utan motstycke och detta är bara Rikstrafikens tokerier, lägg därtill alla andra statliga och kommunala vansinnesprojekt. Rensade man upp i detta skojeri med skattebetalarnas pengar skulle man förmodligen kunna slopa momsen och halvera inkomstskatterna och även få pengar över.
/Piloté
Ni har ingen aning om vad Rikstrafikens upphandling går ut på eller hur?
Rikstrafiken kommer aldrig ha upphandling på ARN-GOT och ARN-LLA av den simpla anledningen att underlaget på linjen finns och flera bolag redan trafikerar.
Rikstrafikens upphandling är ett strategiskt stöd för att infrastrukturen till och från mindre orter ska finnas, flyg-, tåg-, båt- och busslinjerna som upphandlas anses vara viktiga ur utvecklingssynpunkter men saknar troligtvis ett hållbart underlag för att man ska kunna bedriva flygtrafik helt utan stöd.
ARN-GOT och ARN-LLA är inte linjer som är ibehov av upphandling.
Va kul att rikstrafiken ökar ut linjerna som skall upphandlas. Har hört att man även skall börja flyga etniska flygningar på samma linjer.
Ryan är med i upphandlingen för Rikstrafiken om att trafikera 2 tunga svenska inrikeslinjer. ARN-GOT, och ARN-LLA. Tanken är att man skall rekrytera svensk kabinpersonal, och lägga ut en kärra på “wet-lease”
Ja, där det inte finns nágra konkurrerande flygplatser som de kan spela ut mot varandra till en destination/region dá har den stora flygplatsen ett mycket bättre förhandlingsläge, tex Dubin och Madrid. Men även dá vet Ryanair hur det ska vässa naglarna för att fá som de vill. Pá Madrid började de inte flyga förrän terminal 4 öppnade och Iberia och deras kompisar flyttade över dit. Dá stod Barajasflygplatsen med en enorm överkapacitet pä de övriga terminalerna sá Ryanair kunde säkert fá bra villkor. I Dublin finns huvudkontoret och Air Lingus már inte sá bra. Det utnyttjar de i förhandlingarna.
Till London máste de förstás flyga och när de inte fár som det vill där sá ställer de vissa plan i malpáse, lägger ned en del linjer och minskar frekensen pá andra. Kapaciteten flyttas till andra ställen där de fár som de vill.
Pá Manchester, som nágon nämnde sá har de väl bara en linje till Dublin. Resten gár frán Liverpool.
Men det där med att sälja skraplotter ombord verkar inte gá lika bra…
Det finns ett fåtal flygplater som får betalt av Ryanair. T ex DUB, LGW, STN, LTN, MAD, AGP, ALC. De har nästan alltid höga rabatter under linjernas första år.
Ryanair apar sig ofta och gärna i media över de höga priser man tycker sig betala på t ex DUB och STN.
Min gissning angående JKG är att de nu kommer att få mycket mer flygfrakt och även en del charter. Jönköping ligger bra till där i mitten av sydsverige. Gissningsvis hittar vi 80% av sveriges befolkning inom fyra timmars bil-/buss-/lastbilsresa.
Nä. det är kört. Nu dröjer det innan vi får svar. Tack och god natt.
Lyssnar storflygplatserna på ryans krav eller är det så att ryan måste buga sig för detta och vackert betala?
Tänker nu på Madrid, Gatwich, Alicante, Manchester. osv listan kan göras lång?
Hur fungerar det där och kan man hålla lågpris?
Att få Ryanair till Jönköpings Flygplats med dagens flygplatsledning och ägare är lika osannolikt som att Jesus skulle landa på Vätterstranden och gå en liten promenade på vattnet. Tycker att Ryanair filosofin är helt rätt vilket marknaden uppenbarligen också tycker… Skavsta och Nyköping hade inte ens funnits på kartan utan Ryanair. För kommuner som tar över sina flygplatser får man nog acceptera att kalkylen är lite “bredare” än bara lönsamhet på flygplatsen i sig. Det är hlet OK om flygplatsen går plus minus noll så länge flygandet ger ett nettoöverskott i form av arbetstillfällen etc etc. De kommuner som snabbt fattar att mycket flyg/avgångar = en lönsam affär kommer att klara sig. De som inte förstår det kommer att få dras med en operatör ( typ Skyways ) och växande underskott. I slutet av dagen är flygplatsen bara X kilometer asfalt som flygoperatörer behöver för sin verksamhet.
Skönt att folk börjar fatta varför Ryanair är sá billiga. Hur mánga är det inte här pá forumet som gár och tror att det är SAS som är subventionerat medan de pá fullt allvar tror att Ryanair tjänar pengar pá själva biljetterna när de kostar nágra tior!
Nä, det räcker inte med att Jönköping skippar flygplatsavgifterna för att Ryanair ska komma.
Landade förresten för ett par timmar sedan med en kort Ryanflight (Santander-Madrid). För första gángen ság jag nágon köpa en av deras lotter, precis före landningen här i Madrid!!! Är det nágon mer här som nágonsin sett nágon köpa nágon lott ombord pá Ryan?
Jepp Ryanairs koncept handlar om att kommun eller staden i fråga i princip betalar dom för att få dom att använda just deras flygplats. Kanske kan låta märkligt men i gengäld så får man ju fler turister till regionen.
För att locka till sig Ryanair krävs att man är billigare än gratis. Bolaget vill t.ex. ha provision på parkeringavgifter, bussbiljetter, försäljning i flygplatsens butiker, restauranger, hyrbilsuthyrning och växlingskontor. Dessutom brukar de kräva ett mycket saftigt marknadsföringsbidrag.
De kräver dessutom böter när baggagelastning, avisning, incheckning eller bording inte sker inom utsatt tid.
Många mindre flygplatser beskiver hela processen som att sälja sin själ till djävulen.