Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Helio air accident investigation

Tråden startades av Fredrik

Hej!

Såg precis Helio olycka på tv. Efter att tekniker checkat tryckkabinen och ställt switchen i manuellt läge så trycksattes tydligen inte kabinen automatiskt.
Det sas aldrig i programmet om inte den switchen ska kollas på checklistan vilket jag blev nyfiken på. Ni som flyger 737 kanske kan svara på det?

THX

Publicerad den 2010-05-03 16:33
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

pilot
2010-05-04 10:36

För att förtydliga så är “Pressurization Mode Selector” inte med som en punkt på checklistan som till exempel FLT/GRD switchen är (vilken startar trycksättningen av cabinen i auto mode). Men givetvis något du tittar på, som Dr Destroucto skrev är den med i din Preflight Procedure.

Varför är den inte med som en punkt kan man fråga sig,
Tillverkare försöker korta ner checklistorna så mycket som möjligt, alla punkter kan inte vara med då det skulle ta för lång tid och det visat sig att det finns en risk att piloter skippar checklistan om den är för lång och stressen är hög.

Det tjut du får när cabin trycket når farliga nivåer är densamma som det du får när du startar med felaktig konfiguration (flaps, trim, speedbrake, parking brake). Vilket jag tror piloterna i fråga trodde det var.

Som Fredrik skrev så är det lätt att sitta här och peka på fel, de borde kunnat sin Preflight Procedure osv. För alla gör vi misstag och i stressen kan tex “Pressurization Mode Selector” missas. Men jag kan inte försvara deras agerande senare, det skall inte råda några som helst tveksamheter vad du skall göra när du får denna varningssignal. Dålig utbildning och kunskap av piloterna.

MR
2010-05-04 08:15

Till att börja med är jag MR och M.R olika personer, så alla vet.

För att driva denna olycka vidare lite, var det någon som såg uppdrag granskning eller om det var kalla fakta för en tid sedan? Där hydraulik olja, eller ångan från den sipprade in i cockpit och till slut ut i kabinen, vilket kan, efter en tid ge nerv skador?
Detta tystas uppenbarligen ner av flygbranschen och drabbar runt 100 vanliga airliners varje år.
Det är detta som en del tror hände med Helios flight.
Detta är givetvis, vad det känns som, en riktigt konspirations teori.

Tycker dock det känns skumt att ingen av piloterna visste vad det var som tjöt när dom steg upp över en viss höjd. Jag försökte lösa en Suduko för en tid sedan på FL180 utan syrgas, vilket givetvis inte gick så bra alls, men när kapten mitt i allt drog igång brandlarmet så visste jag ju fortfarande vad det var för larm som gick igång, och innan jag förstod att det var ett test bara, så steg nog pulsen förbi 140!
Att dessa piloter klättrar förbi FL140 (om jag minns rätt) och redan är så pass nersatta pga. syrebrist känns märkligt.

Dr Destroucto
2010-05-03 23:46

-Till “??”: Vad är det för sarkasm du kastar ut när det för en gångs skull är en vettig diskussion på detta forum? Det finns andra trådar som passar bättre för dig!

Den omtalade switchen heter “Pressurization Mode Selector” (Boeing FCOM vol 2, 2.10.14)och ligger med som en punkt i Boeing FCOM vol 1 NP (Normal Procedures) 21.12, “Preflight procedures – First Officer”
Som “737” skriver så skall ett Scanflow enligt FCOM utföras “after crew change or maintenace action” vilket man öderstiget missade i detta fall.
Tror inte det finns ett bolag idag som inte har en punkt på listan som berör “Aircond – and press” på “before start”! Denna fångar upp ev missar på scanflow.
En rad förändringar och förtydligande från Boeing och operatörerna har skett efter Helios, vilket förhoppningsvis skall förindra en liknande katastrof igen.

737
2010-05-03 22:55

Den ligger med i piloternas scanflow (det man gör innan checklistan läses) ligger däremot inte som en punkt på listan.

pilot
2010-05-03 22:50

till “??”
Om du har en fråga om systemet behöver du inte vara spydig.
Tag en titt på panelen och återkom när du formulerat en vettig fråga.
http://www.b737.org.uk/pressurisation.htm

M.R
2010-05-03 22:47

Ja AAI är en bra tv serie. Förstår va du menar. Ganska svårt att sätta in sig i deras situation. Har själv sett alla avsnitt. Ganska aktuellt med den 747:a som flög in i ett askmoln. Idag håller större delen av Europa bra standard eftersom alla följer samma regelverk. Men det finns en hel del midre seriösa bolag. Tyvärr så snålas det där det går när kassorna börja sina i dessa dystra tider. Både på underhåll och utbildning.

??
2010-05-03 21:36

Vilken då djävla stb panel pilot!
Återigen någon som leker pilot i nattmössan

Fredrik
2010-05-03 21:28

Ja det är skrämmande att ingen av piloterna kunde lista ut att varningen hade med tryckkabien att göra. Sen att bägge knappt kunde det engelska spåket gör ju inte saken bättre eller enklare. På mitt bolag skall vi gå igenom (om det finns tid) en emergency checklist varje dag. Vilket jag tycker är väldigt bra. Det ska ju bara inte få ske en olycka pga man har dålig koll på checklistorna. Man får anta att kraven från bolagen kan variera kraftigt med tanke på just kunskap. Sist jag va i simm och fick en engine fire så “läste jag ut sista item (fire exting depress) men glömde i stressen att faktiskt trycka på knappen. Jeez ….. trode jag skulle få kicken. Instuktören inte glad. Mitt bolag har bestämmt att man ska ha den bästa utbildningen men ställer också väldigt höga krav. Sista året har vi degraderat 2 kapterner och sparkat 2 styrmän på grund att de inte presterade under OPC. Vi är ett ganska litet bolag med 35 piloter. Har aldrigt jobbat förr i ett bolag som ställer så höga krav. Man måste verkligen plugga ett antal timmar i veckan för att hålla kraven. Men det går ju aldrig att klaga när man vet vad som står på spel. Finns en liten nackdel måste jag dock erkänna. Man blir väldigt stressad när man ska till OPC och simm. Name of the game I guess.

Air accident investigation är en väldigt intressant serie speciellt om man arbetar som Pilot. Måste erkänna att man ibland kan bli lite frustrerad av piloternas misstag. Är iofs ganska enkelt o slänga ur sig kommentarer när man ligger i soffan o kollar.
Känns lite olustigt. Tror alla avsnitten ligger på youtube. Iallafall så tycker jag att det är en mycket bra tv serie.

MVH

pilot
2010-05-03 19:52

Rätta mig om jag har fel, men de hade missade att tycksystemet var i Standby mode?
Om så var fallet skall en grön lampa lysa STANDBY på panelen.
Denna switch är inte med på checklistan. Dock kan bolag utarbeta sina egna procedurer.

Vad som dock är med på checklistan eller rättare sagt vad du skall kunna utantill är vad du gör om du hör signalen du får när kabintrycket sjunker till farliga nivåer. Vilket det inte kunde.

Arn
2010-05-03 19:43

Problemen i den olyckan var så mycket större än att lösningen hade legat i utformningen av check-listan. Att flygbolaget överhuvudtaget fick flyg är en skandal som sträckte sig ända upp i den Cypriotiska regeringen!

MG
2010-05-03 17:44

Jag tyckte jag hörde på precis samma program att just den switchen är med på checklistan två eller tre gånger?!

ARNE
2010-05-03 17:04

Vet ej.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500