SAS dumpning
Många sas passagerare säger att dom aldrig skulle flyga med ryanair.
Nu har sas lagt ett stort antal avgångar på cityjet. Ett oseriöst bolag som har baser i bland annat Vilnius där lönerna för kabinbesättningen är så låga som 250euro i månaden. Säkerheten verkar inte vara någon prioritet och avgångarna ställs in i allt högre grad.
Sas verkar glada. Passagerarna är inte heller medvetna om att de sitter i flygplan där personalen har det mycket värre än i ryanair.
Äger svenska staten fortfarande något av sas?
Bojkott!
svar
Klart de “Anbefaler venner å søke i Norwegian” då har de större chans att få behålla sitt eget jobb i SAS.
Så är det många med mig som resonerar.
Nej, det er ikke sådan i Danmark. Oplever faktisk heller ikke mine svenske og norske kolleger syntes at de hellere ville jobbe for Norwegian. Jeg taler selvfølgelig om pre Corona.
I SAS Sverige är allt “perfekt”.
250 Euro är en bra lön i Litauen för deltidsarbete. Inga problem. .
@pf. Intressant artikel. Det verkar som att man har problem på SAS med att flygande anställda inte tror på ledningen och vv. Det här kommer ta tid att reparera.
Undrar om Norwegian har liknande program för att kolla anställdas tycke….
I Norge er det nå kommet frem en undersøkelse om arbeidsmiljø blandt kabinansatte.
Tydeligvis inte bra jfr https://e24.no/boers-og-finans/sas/sas-kabinansatte-i-undersoekelse-anbefaler-venner-aa-soeke-i-norwegian/24530249
Er det likedan i svensk og dansk kabin innen SAS ?
@Gunnar Kan du vänligen dokumentera ditt påstående, eller uppge källa. I motsatt fall är ditt inlägg bara oseriöst pladder.
Uansett, har SAS, nå så dårlige betingelser, at de ligger etter konkurrentene Norwegian og Finnair.
Du är ännu en som tror att alla inom en grupp har samma lön, läs Svens inlägg igen.
Det är du som är trollet ”En co-pilot i SAS har en gennemsnitsløn på mere end 50.000 skr, nok nærmere 60.000. En co-pilot i Cityjet tjener mindre end 40.000 skr/md.”
Skrev du tidigare och nu vet du inte hur svenska avtalet ser ut?? Så du hittar på alltså? Eller killgissar?
Piloterna ligger på ca 20% högre lön än det du nämner så du kan skriva din negativa propaganda på någon dansk sida i stället.
Mvh ej troll
@svendottirr er en troll.
Jeg har arbejdet for Cimber/Cityjet, så jeg ved hvad jeg taler om. Alt hvad jeg har skrevet er fakta i CPH for jeg kender overenskomsterne for både Dansk Pilot Forening og Cimbers Pilot Union. Jeg kender ikke overenskomsterne for SAS og Cityjet i Sverige.
Der er ingen i Dansk Pilot Forening, der kunne drømme om at arbejde for Cityjet, pånær de 3-4 piloter der har fået orlov fra SAS, for at flyve som kaptajner på CRJ 900 i Cityjet. Deres lønforskel er ca 43.000 dkr som styrmand i SAS, og 60.000 dkr som kaptajn i Cityjet.
Jeg kommenterer ikke mere på trolls….
Sven Dottir
Alltså din ”fakta” haha. Visst har folk lämnat men att säga att SAS har bättre kontrakt när
du inte ens vet avtalen är ren lögn. Har faktiskt hört och sett att CityJet har bättre avtal i vissa sakfrågor. Så i slutändan skulle jag säga att de är väldigt lika i avtal, lön, semester och schema.
Igen.. du har uppenbarligen ingen vetskap vad piloter på City tjänar och hur deras avtal ser ut. Just nu så har man en ingångslön som ny styrman i City än SAS…
Det er meget bedre at være på en SAS kontrakt, end at være på en Cityjet kontrakt.
Der er ingen af SAS-piloterne der fløj CRJ 900 for Cimber, der har termineret deres SAS kontrakt og blevet hos Cimber, efter at Cityjet købte det i februar 2017.
Der er 3-4 SAS-piloter der er blevet i Cimber/Cityjet, men kun fordi de har fået orlov fra SAS, og de kan flyve som kaptajn på CRJ 900, fremfor at være Co-pilot på A320 i SAS.
Der blev ansat 105 piloter i Cimber, efter at have gennemført SAS optagelsesprøve med SAS Pilot Recruitment Team, efter SAS købte det.
Af de 105 piloter er der 50 piloter tilbage. Resten har sagt op fordi de er blevet tilbudt arbejde i Norwegian, DHL, Thomas Cook Scandinavia, osv. En enkelt tog tilbage til Airgreenland, etc.
Non of these 105 pilots chose to fly for Cityjet. Most of the 50 Cimber pilots left, are looking for a job elsewhere, but are keen on having CPH as base, hence they are staying so fare.
Cityjet er ikke et nordisk bolag. SAS ansatte har dårlige lønn, og betingelser, en hovedkonkurrentene, Norwegian og Finnair.
Svensson dottir – du vet uppenbarligen inte vad cityjet piloterna har i lön.
Varför hittar du på?
I snitt har en ny erfaren styrman på City faltiskt bättre lön än på SAS om man har skandinavisk avtal.
@Inge F. Vidare
Det är inte seriöst att betala låga löner i Tallinn/Vilnius och positionera crew till Skandinavien och aktivt motarbeta när de försöker starta fackligt arbete.
De ansatte i SAS tjener meget mere end e.g. dem i Cityjet. En co-pilot i SAS har en gennemsnitsløn på mere end 50.000 skr, nok nærmere 60.000. En co-pilot i Cityjet tjener mindre end 40.000 skr/md.
Trådstartaren har tydligen ingen koll, Ingenting oseriöst med City Jet. Om man tycker att City Jet är oseröst, vad är då Norwegian, Ryanair m. fl.