Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS CPH-ORD v.v.

Tråden startades av pf

Fra 5.Juni 19 skal denne strekningen, SK 943/4 trafikkeres med A-330, skriver et nettsted, dette istf A-340.

Er det fra den tid SAS vil motta den A-330 de har i bestilling ? Og hva skjer med den A-340 som blir “overtallig” ?(Eller betyr det at “flaggskeppet” fra søderhavet endelig stopper å fly

Eller påvirkes andre langlinjer hos SAS ?

Publicerad den 2018-08-21 09:14
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Cph4Ever
2018-08-22 17:09

Motorena på LN-RKP är mer värda än vad SAS betalade för hela flygplanet.

Preben
2018-08-22 10:35

SK äger en widebody uppställningsplats på CPH hangarnära.

Blue Moon
2018-08-22 01:08

Var ska SAS placera LN-RKN för att plocka isär reservdelar? Teruel i östra Spanien? En känd flygplanskyrkogård…

KalleSus
2018-08-21 22:03

Som DYSK skriver, så har SAS köpt LN-RKP.
Maskinen ska, efter utrangering, användas för att plocka
reservdelar.

DYSK
2018-08-21 20:54

Sas köpte väl RKP efter leasingperioden?!

Skattebetalare i Sverige
2018-08-21 14:12

Är pf orolig att få flyga med ”flaggskeppet” eller vad handlar tråden om?

Saknas
2018-08-21 13:14

Troligtvis handlar det delvis om att HKG-linjen flyttas i höst – men framförallt också att SAS får en ny 330 som nog kommer sättas i trafik och en annan 340 används som reservplan istället för RKPn.

Arkimedes
2018-08-21 12:53

Ja, 5 juni är nog då den nya a330’n har kommit till SAS. Den gamla extramaskinen A340-300 LN-RKP var på lease och lämnas då tillbaka troligen(möjligt att man behåller för reserv ändå).

KalleSus
2018-08-21 12:11

En 330E frigörs och flyttas till Köpenhamn tillsammans med Hongkonglinjen nu i november.
Och när man tittar på vinterns planering är en hel del flygningar på CPH-ORD tursatta med 330E.
Jag kan tänka mig att 943/944 får permanent 330E när den nya maskinen har levererats – och det ska ju ske någon gång under första halvåret nästa år.
Då kommer Köpenhamn att ha två 330E och fyra 330 och av dessa behövs fem för den ordinarie trafiken.
LN-RKP tas ur trafik när den nya 330E kommer, och de sju återstående, uppgraderade 340 används på återstående linjer från Köpenhamn (SFO, NRT, PVG, HKG, PEK). Sex/sju av dessa behövs för ordinarie trafik beroende på säsong.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500