SAS CPH-ORD v.v.
Fra 5.Juni 19 skal denne strekningen, SK 943/4 trafikkeres med A-330, skriver et nettsted, dette istf A-340.
Er det fra den tid SAS vil motta den A-330 de har i bestilling ? Og hva skjer med den A-340 som blir “overtallig” ?(Eller betyr det at “flaggskeppet” fra søderhavet endelig stopper å fly
Eller påvirkes andre langlinjer hos SAS ?
svar
Motorena på LN-RKP är mer värda än vad SAS betalade för hela flygplanet.
SK äger en widebody uppställningsplats på CPH hangarnära.
Var ska SAS placera LN-RKN för att plocka isär reservdelar? Teruel i östra Spanien? En känd flygplanskyrkogård…
Som DYSK skriver, så har SAS köpt LN-RKP.
Maskinen ska, efter utrangering, användas för att plocka
reservdelar.
Sas köpte väl RKP efter leasingperioden?!
Är pf orolig att få flyga med ”flaggskeppet” eller vad handlar tråden om?
Troligtvis handlar det delvis om att HKG-linjen flyttas i höst – men framförallt också att SAS får en ny 330 som nog kommer sättas i trafik och en annan 340 används som reservplan istället för RKPn.
Ja, 5 juni är nog då den nya a330’n har kommit till SAS. Den gamla extramaskinen A340-300 LN-RKP var på lease och lämnas då tillbaka troligen(möjligt att man behåller för reserv ändå).
En 330E frigörs och flyttas till Köpenhamn tillsammans med Hongkonglinjen nu i november.
Och när man tittar på vinterns planering är en hel del flygningar på CPH-ORD tursatta med 330E.
Jag kan tänka mig att 943/944 får permanent 330E när den nya maskinen har levererats – och det ska ju ske någon gång under första halvåret nästa år.
Då kommer Köpenhamn att ha två 330E och fyra 330 och av dessa behövs fem för den ordinarie trafiken.
LN-RKP tas ur trafik när den nya 330E kommer, och de sju återstående, uppgraderade 340 används på återstående linjer från Köpenhamn (SFO, NRT, PVG, HKG, PEK). Sex/sju av dessa behövs för ordinarie trafik beroende på säsong.