Framtiden för batteriflygplan
DN (betalvägg) rapporterar idag att forskare på Chalmers har tagit fram ett batteri lika starkt som aluminium, som skulle kunna byggas in i elbilar, mobiltelefoner eller flygplan. Med tekniken skulle biltaket, flygplanskroppen eller mobilskalet kunna användas för att lagra energi.
Det här genombrottet är en verklig gamechanger för elflygplan. Det innebär konkret att vikten på flygplanet skulle kunna minskas drastiskt, och mängder av utrymme frigöras. Ett företag som Heart t ex skulle kunna förlänga räckvidden, och samtidigt dra ner från fyra till två motorer, och därmed minska vikten ännu mer, och dessutom nå tillgänglighet till fler gater som kräver kortare vingar.
svar
https://ftfsweden.se/wp-content/uploads/2020/02/Bevingat-2020-1-Batteriflygplan.pdf
Batteridrivna passagerarflygplan är en flygteknisk omöjlighet
Vad händer vid ett blixtnedslag i taket?
Slå en googling på semi-monocoque, så ser du hur mycket plats det finns för lagring. Flygplan har en tendens att utvecklas lätta.
Det finns ingen framtid för batteridrivna flygplan, inteom dom är större än ett 4 pers. flygplan i alla fall
Dags att sluta med detta batterihysteriet. batterier är på inget sätt vägen fram.
Bra om forskarna på Vhalmers började tänka utan för boxen , eller batterilådan i dettafall.
.
Det hela verkar mysigt – Dvs tyst som en
fågel.
Tekniken blir allt bättre som tiden går o
det blir säker el-flyg oxå någon gång, men ingen vet med med säkerhet när.
Just med denna aktuella artikel, gör man nog klokast i att ta med nypa salt. Många fantastiska
“uppfinningar ” o företag ang. detta har varit
något i stil med :
UPP SOM EN SOL O NER SOM EN PANNKAKA.