Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför tar inte SAS in norra Irak?

Tråden startades av Björn Näsström

Efter att ha läst om prisläget/byten för att komma till norra Irak samt MCA/AirSweden trådarna så undrar jag varför inte SAS kliver in med en direktlinje och ser till att fylla 186 stolar på lördag em->söndag fm då det finns såna maskiner lediga?

Publicerad den 2010-05-22 10:08
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

pf
2021-05-28 12:42

Det er helt sikkert rett av SAS å holde seg unna dette markedet.

Imidlertid var det en innsender som trakk inn SAS’s nye A-321 LR her.

I en annen tråd, bør det diskuteres hva SAS kan bruke disse nye tre maskineer til ?

For med nesten halve kabinen innredet som Premium, kan de være svært vanskelige å innpasse på andre ruter enn USA-Skandinavia v.v. Og det er ikke sikkert at de passer igjen på enkelte på dette markedet. Stikkord, sommerens turisttrafikk.

Men, som sagt, i en annen tråd !

STO-OF
2021-05-25 13:52

Denna typ av ”specialtrafik” är inget som ingår i SAS affärsprofil. Det kan man lämna till andra udda bolag med anknytning till området.

Flygare
2021-05-22 14:10

Enkelt, för at det inte går att tjäna pengar på en linje dit.
Vissa frågar också ibland varför SAS inte har en linje till t.ex. Brasilien, också för at det inte blir lönsamt….

Asse
2021-05-19 16:33

För det första går det inte att tjäna pengar dit. Sen är det högrisk och pax med massor av bagage som kräver resurser. Hade det varit lönsamma linjer hade nog inte Air Sweden och MCA konkat…..

Andreas
2021-05-19 08:37

Sluta trolla, Björn. Om rutten skulle opereras så blir det naturligtvis inte med LR som har helt fel kabin för marknaden och där den extra rangen inte behövs.

Björn
2021-05-18 21:50

Linjen återkommer till höstens program från Kastrup och kommer att flygas med tre avgångar i veckan med A321LR.

RA
2010-05-29 12:36

Skulle inte tråden handla om varför SAS inte flyger till Irak?
Ankara har legat i Turkiet ända sedan Ataturk lät uppföra denna, sin nya huvudstad i början av 1920-talet.

MR
2010-05-28 13:39

Varför inte höra med den arrangör som har hyrt in SAS i det här fallet ?
Inställningen har inget med SAS att göra.

ARN
2010-05-27 10:16

Ja, jag köpte biljetter hem från Ankara direkt till ARN med SAS för någon vecka sen.
Nu ringer de mig och säger att alla flyg till Ankara inställt. Vad gör man då?

ar
2010-05-23 15:10

Vaför ska SAS flyga dit????? det finns ju redan andra bolag som flyger dit och inte är SAS bättre än dom, tvärt om.
SAS har ju seden länge alltid försökt sig på att härma andra. Så flyger 2-3 bolag på en destination så ska SAS också flyga dit. Jag tror SAS har lite svårt att få ekonomi när andra bolag hanterar det bättre.

sambuca
2010-05-23 02:18

klart dom ska ha sitt hadj bagage vart än dom åker, haha…. civiliserat blir det aldrig.

Semesterasyl!!
2010-05-22 19:24

Ja det vore ju bättre att svenska bolag flög. Då får ju vi skattebetalare åtminstone se lite av skattepengarna som går upp i rök i utbetald lön till svenska bolag…

Ior
2010-05-22 19:21

PANG – May day may day may day… vem vågar flyga dit?

Ombord på en Viking flight i vintras så började ju irakier att bråka ombord innan dom lämnat gaten för att dom var tvungna att ta bort lite bagage.. så åter igen, vem vågar flyga dit? innan det blir lite mer civiliserat?

thomas
2010-05-22 17:21

sas har sedan länge ett styrelsebeslut att de inte får flyga på iraq
gäller tydligen fortf

Grodan Boll
2010-05-22 12:51

Austrian (Star Aliance) flyger redan dit. Primera ska börja flyga dit. Viking flyger dit och fler är på gång. SAS väntar nog tills det blir mer civiliserat (västerländskt) där.

Agne
2010-05-22 10:28

Jag har fått intrycket att SAS inte vill driva etnisk trafik i egen regi.
Då återstår att en researrangör köper in kapacitet när SAS har det lungt.
SAS har gått på minor tidigare vid sån upphandling. Tror nog att de gillar samarbetet med Airtours och sitter nöjd.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500