Sidvindslandning medvind
Alla ni som flyger stora kärror – hur hanterar ni sidvindslandningar i medvind? Skevrodren får ju omvänd effekt i medvinden och således skulle man då skeva åt fel håll eller hur funkar det?
svar
Driver du med oss?
Grundläggande kunskaper om flygplans aerodynamik, finns på Google.
Den enda skillnaden att landa i medvind är att farten jämfört med marken blir högre och därmed landningssträckan längre.
Flygplanet flyger alltid i förhållande till luftmassan. Motvind gör att farten i förhållande till marken blir lägre.
Medvind vid start ger längre startsträcka än att starta mot vinden.
Normalt eftersträvar man att landa med så låg fart som möjligt jämfört mot marken. Men flygplanet flyger alltid ungefär samma fart jämfört med luftmassan. Vid byig vind håller man normal något högre fart.
Så länge man befinner sig i luften får man verkligen hoppas att luftströmmen kommer framifrån och inte bakifrån så att säga.
Du menar nar man gor en decrab fore touch down? Alla roder (inkl skev) fungerar normalt oberoende av med eller motvind. Flygplanet flyger inte “baklanges” i medvind. Indicated air speed ar densamma oberoende av medvind eller motvind, medan ground speed ar olika.
Man landar inte i medvind.
Fast man blir ju inte omkörd av vinden.
Man flyger ju fortfarande samma hastighet genom luftmassa, beroende på vilket håll luftmassan rör sig så flyger planet snabbare eller långsammare i relation till marken.
Så länge kärran har luftström över vingar och stabbe så fungerar alla roder som vanligt. Det är bara på marken vid låg fart som effekten kan bli omvänd ??
Nej man hanterar en landning i medvind på exakt samma sätt. Vinden påverkar bara flygplanets fart över marken. Hastigheten genom luften är den samma. Exempel:
Exempel 1
Landningsfart 140 kt
Vind 10 kt motvind. Hastigheten över marken blir då 130 kt men farten genom luften är 140 kt.
Exempel 2
Landningsfart 140 kt
Vind 10 kt medvind. Hastigheten över marken blir 150 kt men farten genom luften är fortfarande 140 kt.
Här har du nog inte tänkt klart. Menar du att du skulle få en luftström över roderytan som går bakifrån och fram? Isåfall har du troligen störtat långt innan du behöver bekymra dig om omvänd roderverkan.
Jag begär att landa från andra hållet! 😉