Logistikplanering
Har många gånger funderat över hur flygbolagen styr över hur en viss maskin ska användas under en given tidsperiod. Om man kollar på FR24 ser man hur en viss maskin kan gå både utrikes och inrikes, till synes(för en utomstående), lite random. I Norge verkar SAS använda många av de äldre 737-800 och i Sverige är det en mix av Boeing och nyare Airbus 320. Men det som intresserar mig mest är vad som styr planeringen för ex flygplanet SE-*** som individ. Finns det någon form av speciautvecklat ”bokningssystem”som man använder för planeringen? Är det någon på forumet som kan förmedla lite kunskap? Tack på förhand!
svar
…gäller naturligtvis även cycles…
Styrs även av flygtimmarna, man vill få en så jämn fördelning som möjlig av uttag av flygtimmar över hela flottan. Sen kan leasing-avtal komplicera detta ytterligare om flygtimmar finns med i dessa avtal.
Finns många logistikföretag på Arlanda som man kan ta hjälp av, Agility, Nordic GSA, DGF etc etc.
Datorn styr utifrån givna parametrar. Sen är det handpåläggning och omflytt av maskiner när det blir förseningar eller annat strul i relativ närtid. Är massa parametrar men mycket styrs av när en viss individ ska in på teknisktunderhåll och var detta sker. Sen påverkar det var de finns crew för specifika types och efterfrågan på linjen. Med mera med mera…
Utan att vara insatt men finns såklart datasystem/program som hanterar detta.
Forumet har fått en fråga. Är det ingen som vet nåt? Med så mycket expertis toppad av orakel som ”Skattebetalare” med flera, borde väl nån veta hur det här funkar? Dock inte jag.