SAS Ireland nedlagt?
Söker på SAS app för resor till/från Malaga och London i Juli och inget körs längre av SAS Ireland. Lägger SAS ned bolaget och tar över själva?
svar
Har på mon bokningsbekräftelse att det är SAS Ireland som flyger
Nu får du ge dig. Norwegian har inte “förorsakat” några EU direktiv.
Jag tror det är ett EU-direktiv som tillkom efter Norwegians kaosintroduktion av 787. Man måste upplysa. Däremot kanske man inte kan om man inte vet.
Ser att SAS inte längre skriver ut ifall det är SAIL som flyger på bokningssidan. Är det okej eller är det falsk marknadsföring?
Du har hända att rätt när du säger att SAILs Aoc är SAS egna eftersom man äger bolaget. Men i övrigt är det precis som en underleverantör. De hyrs in av ”riktiga” SAS, säljer inte några egna biljetter och de har definitivt inte över 70 års erfarenhet av operera i Skandinavien.
Man ska inte blanda ihop päron och äpplen. Ciao!
Vad händer med SAIL vid brexit och vad händer med Flybes ATR?
Blue Air (Rumänien) har meddelat att man troligtvis måste lägga ned trafiken från Storbritannien till sina destinationer i övriga EU (utom sitt hemland Rumänien) vid en hård Brexit. Främst gäller det linjer från UK till Italien och Cypern. SAIL har närmast identiskt upplägg med bolaget på Irland men trafik från London mot Skandinavien och inte mot sitt hemland Irland. Måste dessa rutter då läggas över på SAS NO/DK/SE och SAIL flyga annan trafik?
SAS Ireland (SAIL) är INTE en underleverantör som tex CityJet eller FlyBe, utan ett 100% SAS-AOC.
På samma sätt som tidigare experiment med skilda AOC i Sverige, Danmark och Norge. Olika AOC/bolag, men alla är(var) 100% SAS. Vi ska inte blanda ihop päron och äpple.
Jag tror vi kommer att se ett växande SAIL i framtiden, trafikmässigt helt integrerat i SK produktionen. Du kommer troligen alltså inte att se om det är SAS-SK eller SAS-SAIL som opererar en viss flight eftersom båda är SAS. AGP och LHR bas visserligen, men de flyger även på övriga SK-nätet samt Leisure (enligt RG nyligen)
Jag personligen ser mycket hellre att man flyger på eget AOC i SAIL än hyr in en underleverantör som sminkas upp i SAS-logga. Kanske även någon/några intercont-kärror i framtiden också kommer att köras sv SAIL. Nu när dörren väl är öppnad så återstår det att se vad som är mest lönsamt, eller hur?
Åker du fortfarande som UM?
Låt höra hur mycket och vars du har rest.
Mvh
AirExpress
Om du visste hur mycket jag rest/jobbat inom flyget, då tror jag att du hamnar på efterkälken. Ganska mycket faktiskt!
Trött, jag tror inte du rest särskilt mycket, kanske inte alls? Majoriteten av flygvärdinnor/värdar kan inte kommunicera på mer än tre språk. På anglosaxiska bolag är det sällan någon talar ett andra språk.
Så det anonyma bittra rasistisks nättrollet sv.ABC. Jag förstår att du hatar allt och alla men har en total avsaknad av egna idéer. Jag kom till Sverige i vuxen ålder och jag beklagar om jag stavar fel ibland. Känns dock skönt att du själv inte tycks lyckas med någonting.
Det är väl självklart för de flesta, att cc kan kommunicera med pax.
Återigen en massa dravel!
Finns inget som tyder på nedläggning av SAIL, rekryteringen av nya piloter snurrar på. Annons ute via CAE Parc.
“Men om det blir en nödsituation”. Det är bristfällig svenska.
Kasta inte sten i glashus!
Oj, resten föll bort…
Men om det blir en nödsituation, jag eller någon annan blir sjuk då spelar det en stor roll att personalen kan kommunicera med sina passagerare.
Ärligt talat bryr jag mig inte om det är en sur norska, en bitter danska eller en svensk med bristfällig svenska som serverar mig gratis kaffe…
SAS ska tydligt upplysa vilka som flyger sträckan. Blir fler som bara vill åka när SAS opererar avgången.
Om de ändrar till en underleverantör så bör kund ha rätt att omboka eller få pengarna tillbaka.
Fel info i systemet!
Hur skulle du kunna se att en linje opereras med SAS Irland respektive SAS “Skandinavien”? När jag tittar på diverse sidor står det inget om att det är det ena eller det andra.. bara SKxxxx operated by Scandinavian Airlines.