A330-200 vs A330-300
Hej!
En fundering som dök upp när jag läste annan tråd på forumet där en A330-300 drabbats av många tekniska problem och man därför föreslår att bolagets A330-200 ska tas in istället så problemmaskinen kan tas ur trafik:
Hur stor är egentligen skillnaden mellan A330-300 och A330-200… varför väljer ett flygbolag som behöver longhaul-kapacitet, och som väljer Airbus, att köpa in en -200?
Är inte räckvidden väldigt snarlik mellan dessa modeller?
Boeings B777 finns väl i tre, om inte fyra olika versioner med alla dess 200:or och -300:or i -ER, LR versioner etc.
Åter till Airbus och flygbolagen… när är det aktuellt med en -200 istället för -300? Köper man inte lägre kapacitet i och med en -200? Tycker mig aldrig se en -200 heller på t ex FR24.
svar
Når vi er inne på A-330, https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/285686/atlasglobal-adds-a330-sweden-service-in-3q19/
blir det -200 eller -300 ?
Hawaiian Airlines är stora på 330-200
Har själv åkt JFK-HNL med dem.
Det klarar inte en 330-300. 12 Tim 40 min.
USA:S längsta inrikeslinje.
Tack för fortsatt intressanta svar!
Kan ärligt erkänna att jag aldrig provat söka ut -200:or på FR24.
Mvh
Benke
Tack för fortsatt intressanta svar!
Kan ärligt erkänna att jag aldrig provat söka ut -200:or på FR24.
Mvh
Benke
Uten å gå i detalj om alle modeller og varianter, A-330.
SAS har vel kjøpt 5 -300 E, som jeg antar er en forbedret variant av de orginale -300.
I det siste året tilbyr produsenten -800 og 900 Neo.
Det skal finnes en egen variant for militære. I den kan man anvende samme til last, pax og tanker ved hjelp av en kort ombygging/re-konfigurering. Royal Air Force(RAF) mener jeg har en 12-15 slike, blant flere.
Jeg har hørt at RAF hyrer ut flere av de i sommerperioden, og at f.eks Jet2 nyter godt av det.
Ja Thomas Cook Scandinavia – Sverige har två 330-200 de använder på vintern – OY-VKF och G-OMYT men dessa plan är äldre – Thomas Cook UK har fler 330-200 som kan vara andra flyg inom Thomas Cook Scandinavia – men Thomas Cook UK och Scandinavia har nog andra plan de kan välja på om de ska ta ut de äldre planen. Det som skiljer mellan planen för mig är att 330-200 tar bara ungf 322 personer medan 330-300 plan tar max 409 personer – alltså nästan 100 pers fler pga charter plan. Ja Thomas Cook Scandinavia måste fundera ut det här hur de ska flyga i nutid och i framtiden. Vilka plan ? Köpa nya av Airbus eller ta av flottan de har men plan som fungerar bättre än OY-VKG….
I nuläget fungerar OY-VKH för Thomas Cook Scandinavia bäst och OY-VKI på Thomas Cook UK…men som kan tillhöra Thomas Cook Scandinavia istället för OY-VKG…..Det befinner sig över tusen charter turister på de stora destinationerna vid den här årstiden i Medelhavet och på Kanarieöarna som vill åka hem ordentligt….klarar Thomas Cook det om OY-VKG fortsätter krångla ??
Behövs till Mexico eller vad tror du?
Okej det är så pass stor skillnad.
Tack för svaret!
Hej Benke,
Efter en titt på FR24 så är det vid den tidpunkten denna kommentar skrivs
329st A330-300 i luften
279st A330-200 i luften
Så båda modellerna är mer eller mindre “lika” omtyckta
Slik jeg forstår det, har TC Scandinavia f.t. 2 stk A-330-200
jfr https://no.thomascookairlines.dk/Om-oss/flyflaate/Airbus-330-200
-200 har ca 12 timmars range, 6000 nm. -300 ca 10 timmars range, 5000nm.