Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför all uppståndelse när det gäller piloter!!

Tråden startades av Tekniker

Så fort det handlar om piloter så blir det ett himla liv och oväsen. Det verkar som om alla tror att flygbranschen består av chefer och piloter. Men det är ingen som tänker på alla andra som jobbar runt omkring som också alltid berörs, så som CC, tekniker, mekaniker, adm och annan markpersonal.

Jag ska ge ett exempel på hur piloter (inte alla men många) spottar på sina kollegor.
När det har dragits ner med tekniker/mekaniker på utestationer så har det för det fösta inte blivit någon särskilt stor uppståndelse, för det andra så slutar flygplanen helt och hållet att gå sönder på väg till dessa stationer. Fakta är att 85% av alla tekniska fel rapporteras av piloterna på väg till station med tekniker. Detta är en ren spark i skrevet på oss tekniker från piloterna, när piloterna inte raporterar felen när de händer så behövs ju inte vi. Ändå så håller vi god min och är trevliga mot piloterna, för det ä ju våra kollegor och man vill ju ha en trevlig stämmning på jobbet, men piloter får ju uppföra sig hur de vill, eller? Det är ju inte teknikernas/mekanikernas fel att SPF inte har förhandlat till så de får overtid när ni blir stående på utestation. Men detta är det väldigt tyst om, så som sagt, när piloter blir drabbade då är det genast så synd om er.

Publicerad den 2010-07-09 17:24
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

lottis 42 år som tekniker
2010-07-14 17:59

Visst är det synd att utestationerna försvunnit. Men flp har blivit bättre och support från andra bolag på plats är bättre.Vi har datorer som kan skicka bilder telefoner som man kan få assist med i dag ,som inte fanns förr. Visst skrev piloterna små fel på vägen hem förr också inte på SAS så offta. Men på andra bolag var det normalt. KLM telex hade två loggar en FE to FE log,där skrevs de anmärkningar upp som skulle överföras till Loggboken till base. Andra bolag skrev upp anmärkningen, med not, trf to home base,där även jag som tekniker kunde skiva i, trf to home base.
det som är en risk är att Piloterna inte kontrollerar lika nogrant som oss och inte upptäcker en begynnande hydr läcka telx. Utan de ser på hem-flt att nivån minskar och skriver anm efter det. Men jag tycker att man skulle använda sig av ,trf to home base,som rutin i stället för att skriva anm på hemväg. MEL skulle också kunna skrivas om,så den motsvarar verkligheten mera.men som sagt det går inte att jämnföra ett dagen plan med ett från 60-70 tal. Och även på min tid så gick vi tekniker offta ut med besättningen,och bodde också på samma hotell. De har också blivit av med deras Sex veckors och 1 års stationeringar.

Tekniker
2010-07-14 16:49

OJ oj oj vad tyst det blev på er nu när ni insåg att ni talar emot något som ni stödjer med er lön varje månad!!!

Tekniker
2010-07-11 21:20

Ja det är AEI, som SFF stöder, och en del av din avgift till SFF går till AEI, så du stöder dem också!!!!!

tek.
2010-07-11 21:08

Det är AEI som strider för detta 🙂 SFF är ett fackförbund 🙂

Att det inte blir samma uppståndelse är pga att företegen inte försöker köra med oss lika mycket. Varför, borde du kunna räkna ut med rö***n om du nu är tekniker 🙂
Om du nu är så anti att de drar ner tekniker på en viss station, sluta kompensera för det då! Tadaaaaaa, AOG!
Geeessss…..

Tekniker
2010-07-11 20:09

Jag misstänker att ni andra tekniker här inte är med i SFF, för detta är ju något som SFF strider om, just att 85% av alla anmärkningar skrivs på väg till hemmabas.

propwash
2010-07-11 14:23

På de regionalbolag jag jobbar så arbetar vi tekniker tillsammans med våra piloter, hur skulle vi annars kunna upprätthålla flygsäkerheten. Man blir orolig/förbannad av att läsa det ” Tekniker ” skriver, han har nog inte varit med så länge..

terminalblocket
2010-07-10 20:32

Rötägg finns ju inom alla grenar i denna branch… men de flesta man stöter på försöker ju ändå dra åt samma håll… DVS flygplanen skall flyga och tjäna pengar till våra löner…
De enda som inte verkar dra åt rätt håll är security i cph…;-)

Tekniker regional
2010-07-10 19:30

Jag skäms över tekniker som lägger sig i piloternas jobb och avtal, det angår inte oss hur och var dom skriver anmärkningar, om piloterna låter mig sköta mitt så är jag glad vilket dom gör till 99%, jag ifrågasätter aldrig deras jobb m,m. Inom regional flyget så är det en ömsesidig respekt för det mesta, man har en yrkesmässig relation under arbetstid och på kvällen om alla är på en tex tillfällig utestation placering så går vi och äter tillsammans (tekniker,piloter,värdinnan) och pratar om allt utom flyg. Ja det kanske inte var så på SAS för 20 år sen.

Pilot 2
2010-07-10 19:00

@tekniker

Om du tycker det är mycket väsen för piloternas skull så kanske du skulle prata med ditt fack. Skulle de gå med på att alla tekniker sades upp och sedan anlitades som egna företagare eller via bemanningsföretag. Om de skulle det så tycker jag du och dina kollegor borde göra mycket oväsen.

Men jag tror inte att de skulle det och jag vet att ert fack gav SPF stort stöd för den kamp som även gällde din framtid som eventuell egen företagare på samma jobb som idag. Hade L-Å.B. lyckats med pilotkåren så hade du och CA kommit i nästa skede. Allt för att ägarna ska tjäna mer pengar och de anställda mindre.

SPF har alltså gått i bräschen även för din framtid. Varsågod, lev väl och håll ihop mot oseriösa ägare!

pilot
2010-07-10 15:39

Tänker du verkligen så? Tror du att någon medvetet vill skada dig och ditt yrke?
Om man istället vänder på det, är det så dina egna tankebanor går, att du gör saker för att förstöra för dina kollegor? Känns rätt obehagligt faktiskt.

Med det hat du tycks hysa mot piloter så tror jag att du kan vara rätt svår att komma nära av försåtliga skäl. Men kommunikation är enda lösningen, tala med dessa “pung sparkare”, och du skall se att du får en annan bild av verkligheten.

CC
2010-07-10 14:51

Det OP-mannen skriver är totalt meningslös och värdelös information.
Om det beskriver piloters beteende i kontakten med planeringsfunktionerna på ett flygbolag så stämmer det på kommatecknet, men än sen då.
När man blir utringd på reservtjänst eller på ledig dag är det alltid ett slags kompromissande med den som ska flyga. Det gäller piloter, värdinnor, tekniker men även andra yrken som busschauförer, sjukvårdpersonal, poliser och alla som har ett yrkesarbete.
Väldigt ofta innebär ett inhoppande under reservtjänst att man ombeds komma tidigare eller sluta senare än vad som är schemalagt och ibland fungerar det men ibland får man inte ihop det med övriga livet.
Om OP-mannen i god tid ringer till en pilot och meddelar denne att det ska tjänstegöras under schemalagd tid, är det nog sällan någon som protesterar.
Men rings det sent och det krävs övertid och annat så blir det ett förhandlande.

CC

OP mannen
2010-07-09 18:59

Vissa korn av sanning finns det nog i detta inlägget. Vi är alla oss själva närmast när det passar….. Har jobbat både OP samt crewing (i avvecklingsfasen) och nog har jag sett åtskilliga fall där det ena dagen passar att göra en sen passivöverföring och gå direkt till flighten (aktiv) utan lagstadgad nödvändig vila (trevligare att spendera kvällen hemma). Nästa dag så är samma person en sanslös petimeternisse helt utan ”fexibilitet” och tanke på bolag/kollegor/passagerare………. Långt ifrån alla är sådana, men dom existerar faktiskt i verkligheten.

Mårten Markarbetare
2010-07-09 18:12

Ett milt uttryckt idiotiskt inlägg. Håller med om att piloterna skiter fullständigt i andra yrksegrupper inom flyget. Dessa som dom dessutom är helt beroende av eftersom dom inte kan någonting annat än läsa checklistor och skruva på autopiloten. Den pilot som skriver en anmärkning gällande något som det går att flyga med samtidigt som man är på väg till en destination utan tekniker är ju förmodligen inte helt frisk. Alla normala människor vill väl att ett arbete skall utföras så gott det går och förmodligen även också komma hem igen.

Dock finns det individer som gärna skriver på saker som inte varit nödvändigt på en destination för att få flygningen inställd eftersom denna destination är närmare individens hem än ursprungs destinationen. Detta har jag personligen varit med om.

Pilot
2010-07-09 18:06

Såja, såja….
Har aldrig sett eller hört talas om en pilot som spottar på en tekniker eller ger denne en pungspark.
Däremot så utväxlas en och annan gliring från bägge håll med glimten i ögat.
Planen är bättre rent tekniskt och många gånger är det i sin ordning att efter kontroll i olika listor flyga hem planet där en tekniker väntar.
Vid neddragningar av den tekniska organisationen brukar vi piloter gnöla på rätt bra, men tyvärr så är utvecklingen åt fel håll.
Någonstans finns det en undre gräns där flygsäkerheten tar stryk pga för lite tekniker och vi piloter är de första att beklaga det.
Sen ska Du kanske inte fästa så stor vikt vid det här forumet. Det är anonymt och vilka tokskallar som helst kan skriva här.
Relationerna mellan piloter och tekniker är yrkesmässigt och vi har olika roller. Trivs man inte med den rollen ska man kanske göra något åt det. Byta arbetsplats tex.
Teknikernas yrke är mycket betydelsefullt och uppskattas till fullo av oss piloter.

Pilot

Javelin
2010-07-09 17:39

Det är likadant för piloter som för alla andra, utan piloter blir det ingen takeoff, men man kan flyga med trasiga flygplan. Personligen har jag aldrig någonsin hört talas om en pilot som varit glad för att han får flyga med ett trasigt flygplan och dessutom gratulerar den avskedade mekanikern till ledighetsbonus och avgångsvederlag. Snarare är det mycket gnäll om ducktape och annat, men som du säger väldigt lite snack om tekniska fel på flygplan. Självfallet finns två incitament för detta, det ena är en stalinistisk devis som säger att den som i praktiken inte gör något, inte heller kan göra fel och den andra är små marginaler, reparationer ingår som sagt i marginalerna.

Sedan är flygplan väldigt mångkunniga idag, ett flygplan som enbart tjänstgör över land kanske inte behöver utrustning för att flyta på vatten, många kanske upplever att det är onödigt att felanmäla sådana saker?

Slutligen finns det systemfel i hur flygplansflottan och mekanikerdelarna har organiserats, det tar nog en fem-tio år innan det blir stabilitet i de nya organisationerna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500