Varför är t ex. Emirates ej med i någon flygallian
Har ofta ställt mig frågan varför t ex. Emirates, Qatar, Ethiad med i någon flygallians? Tycker att de blir missgynnade då man ofta väljer ett bolag där man kan tjäna poäng på sitt t ex. Star alliance eller One World kort?
Någon som vet?
svar
visst, det går absolut att tjäna pengar på en dxb linje och många som flyger den tjänar bra pengar på den. dock är det långt ifrån den lönsammaste linjen, det kan du se så enkelt som att bara kolla biljettpriser och jämföra flygsträcka, vilka bolag och vilka kärror som används och vad dessa distanser kostar med samma samt andra bolag.
det jag försökte påvisa är att emirates mfl. gör större vinster på long haul till och från DBX än många andra aktörer för liknande biljettpriser, vilket är en stor anledning att de inte skulle tjäna storkovan på att ingå i en alliance, vilket den här tråden handlar om.
när det gäller säsongsflygningar dit med olika bolag görs det oftast i jippon med ibland riktigt överkomliga priser, vilket resulterar i en helt okej tjänad slant ändå, när de lyckas fylla planen. fritt citerat av sir branson “kan man flyga halvtomma plan och tjäna pengar, kan man flyga fulla plan billigare och tjäna mer pengar”
Jag brukar alltid följa det som skrivs här på flygtorget utan att själv lägga mig i. Känner dock för att göra ett undantag efter att ha läst Ryanairs inlägg. Om det nu inte går att tjäna pengar på en flight till Dubai hur kommer det sig då att alla stora europeiska bolag flyger hit dagligen ? (AF, Austrian ,BA, KLM, Lufthansa , Swiss, och även SAS dock endast under höst och vinter ) Flera av dessa bolag har dessutom avgångar flera gånger per dag, och de gånger jag flygit vilket för övrigt är väldigt ofta alltid haft en väldigt bra kabinfaktor. Lägg sen också i beaktning att samtilga av dessa bolag undantaget SAS flyger dagligen även på Abu Dhabi, som endast ligger tio mil från Dubai och också tillhör arabemiratet.
Så Ryan det är himla kul att du är aktiv på forumet, men snälla håll dig till fakta och skriv inte vad du tror. Hoppas verkligen att du inte fungerar likadant på FD ;).
visst, jag har förmodligen ingen större insyn än dig i frågan och läget eftersom som du så fint påpekade är att den egentliga vinsten, priser och avtal är konfidentiella. men som sagt med tanke på hur det mesta styrs i arabvärlden (med stämpeln “gynna dina egna”) och vad flygbolag svarar på frågan “varför inte fler avgångar till dbx?” där svaret ligger i ekonomin och dess villkor.
visst, det finns garanterat många som flyger till dubai för en billigare peng än vad en emiratesbiljett kostar, men då har de förmodligen någon typ av statligt medel, företags upphandlingar etc där de drar in en del av intäkterna. visst, “good will” flyg kanske inte är det rätta namnet på det men det är hursomhelst inte dessa flygbolags större del av intäkt. utan bedrivs “på begäran” genom myndigheter, upphandlingar etc. och givetvis en del av servicen de vill erbjuda både i transport av pax och cargo och ta en del av marknaden på en längre tid.
men kort och gott varför emirates mfl inte väljer att ingå i någon alliance är till största del att de inte vill dela med sig är den kakan de sitter så fint på i dubai i utbyte mot billigare anslutningsflyg i andra delar av världen, villkor, partnerskap m.m.
Jag tycker att ryanair fångat några poänger här men jag är alltid lika förvånad över hur man kan göra generaliseringar utan att egentligen ha fakta eller insyn. Hur vet vi i vilken utsträckning olika flygbolag gör vinst eller inte på linjer till Dubai egentligen? Svaret är att det har ingen här en aning om eftersom informationen är konfidentiell. Vad vi vet är att inget flygbolag med krav på att leverera vinst flyger någon linje av “goodwillskäl”. Det kan ske i vissa lägen där det finns intressen från statens sida eller då en vinst framöver förväntas leverera vinst men inte just nu. Det finns säkert något statsunderstött bolag eller något bolag som flyger till Dubai utan vinstintressen men de flesta har säkert krav på vinst, eller hur? Och vad priserna anbelangar så finns olika kategorier bolag som flyger till Dubai med olika prisnivåer. De bolag som t.ex. flyger från Indien med gästarbetare till Dubai har säkerligen ganska humana priser.
Men precis som ryanair antyder är Emirates, Qatar och Etihad så stora och starka med stora linjenät på egen hand att de inte behöver någon allians. Den dag de vill gå med finns nog möjligheten, eller hur?
med tanked på den politik DXB drivs med så gynnar de sina “egna” bolag otroligt i jämnförelse med utomstående bolag som vill flyga dit.
visst, de skulle nog vara villiga att sälja ground service, slottider etc men det skulle kosta skjortan för utomstående aktörer vilket är den största anledningen till monopolet som emirates mfl. sitter på.
dessa bolag bedriver i större utsträckning nästan bara long haul och driver anslutningarna med sina egna “lågpris” bolag så som fly dubai mfl.
med tanke på monopolet de då bedriver på sina linjer finns det ingen större anledning att gå med i någon alliance så det kanske inte skulle gynna det så mycket. kan liknas med norge och schweiz val att stå utanför eu, då det “förlorar” mer än de “vinner”.
visst, några större bolag flyger dagligen till DBX men inte till några superpriser och de gör inte heller ngon supervinst på det, utan de bedrivs på någon nivå av “good will” där de vill erbjuda flighter till alla världens större metropoler.