Dispatcher
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur man blir en s.k. flight-dispatcher? Hur fungerar det?
Kalle
svar
Sant, men det var inte det han frågade efter. Vem som helst kan snacka ut kärran som har STUP, ja. Upplägget hos oss är dock som så att alla SK snackar dispatchen ut, och övriga är det Loadmastern.
Säkert olika beroende på station.
Sv. Nimer, ni på disp. snackar bara ut 903, 945. Alla andra sk maskiner snackas ut av vem som helt med start up utbildning!
Hej
Jag jobbar som dispatcher (även kallat Gate Manager här) på en liten flygplats i Norge. Det började med att jag satt på incheck men fick förfrågan om jag ville ha dispatcher upplärning.. Vi har Ryanair, Norwegian och ett få antal charterflyg på vår flygplats. Vad jag gör huvudsakligen på Ryanair är att skriva loadsheet, alltså ett papper som räknar ut vikten och balansen på flyget.. Så jag måste se till att de lastar rätt ute på rampen och att alla passagerare är ombord på flyget.. Sen är det ungefär samma sak för norwegian bara att där skrivs loadsheet över datorn automatiskt.. Så man knappar bara in siffror. Och på charterflygen skriver man oftast loadsheet, och de är lite mer komplicerade än Ryanair 🙂 Och sen är det stökiga passagerare på gate eller incheck eller passagerare som kommer lite sent så är det jag som gör valet om de får åka med eller inte.
Det är vad jag gör på min flygplats iaf! Låter kanske inte så svårt men jag måste säga att det är ett väldigt ansvarsfullt och ibland stressigt jobb.. Och det är nog itne alla som platsar för det!
Ha en bra dag!
SAS Ground Handling, Menzies (rykte går att de har det tufft med ekonomin på ARN. Endast rykte dock!) och Nordic Aero vänder du dig till om du är intresserad att arbeta på rampen.
Lycka till!
Nån som söker folk får markarbete på ARN?
Vem ska man vända sig till om man är undrande?
Kallades redcap på min tid på luftis
Stort tack för de seriösa svaren (som tyvärr är en bristvara här på forumet)!
Trodde att dispatcher-rollen fortfarande fanns kvar, men nu kanske det mer är renodlad operationspersonal? Men som tidigare sagts, det kanske inte finns lika stort behov av yrkesrollen idag som tidigare.
Kalle
Arbetar för SGS och “Dispatch” där innebär att du går igenom kärran innan avgång. Detta innefattar kontroll ifall avisning behövs och en visuell kontroll av flygplanskroppen att den är fri från skador. Du avslutar med att “prata ut” kärran när den pushas. Alltså du går med jämte pushtrucken uppkopplad till cockpit med headset.
Detta konceptet gäller för SAS. Gäller det något annat bolag så är det Loadmastern som pratar ut kärran.
Hos SGS på GOT har du följande uppställning av personer när t.ex. en 737:a ska lastas:
2-3 Lastare
1 Loadmaster
1 Pushback förare
*1 Duspatch (om det är en SAS-maskin)
*Övriga bolag är ingen dispatch närvarande, då det är kapten som beslutar om avisning behövs.
För att bli dispatch så är det en kompetens som du som anställd för SGS söker. Utbildningen varar absolut högst i en vecka, för att sedan övergå till dubbelgång ute på rampen.
Hoppas beskrivningen var till hjälp.
/Nimer
Jag tror att dispatcher är ett ganska vitt begrepp, och det kanske kan behövas förklaras lite närmare.
Flight Dispatcher motsvaras närmast av det Svenska begreppet flygklarerare. Det är en funktion som är ganska ovanlig i Sverige, få bolag har rena anställda klarerare som är utbildade på färdplanering, meterologi med mera. SAS har tex sin klarerarfunktion i CPH. Det finns egentligen inget krav i Europa på att en klarerare måste planera och övervaka flighten, detta är dock ett krav i tex. USA som kräver FAA cretifierade ”Flight Dispatchers”.
Aircraft Dispatcher motsvarar nog närmast det gamla begreppet Rampagent eller Redcap. En person som ansvarar för en flights avgång, eller hela turnaround. Lastplanering, vikt och balans, koll på lastning, tankning, catering med mera. En i dag nästan utdöd yrkesroll, som tagits över av funktioner som centralicerad lastkontroll via datalink.
Istället har rollen ofta ersatts av Gate coordinatorer, en enklare roll med begränsad utbildning och kompetens.
Man ska ha klart för sig att flygbranchen är ytterst pressad kostnadsmässigt, så utvecklingen på marken går mot förenklade roller med kortare utbildningar och begränsade ansvarsområden. Förr om åren så fanns det pengar i branchen, och service var ett begrepp. Det fanns personal tillgänglig när du ville ha manuell betjäning. I dag checkar du in själv i automat eller internet, och kan passera gaten genom att stoppa fingertoppen på en scanner. Det har samtidigt blivit betydligt billigare att flyga, ska jag tillägga i sanningens namn.
Kallas även för GateCoordinator i Köpenhamn.
Ofta är ett krav att man har flygbakgrund sedan tidigare då det ibland innebär att göra manuellt loadsheet till kapten, vidare ska man även ha behörighet för Dangerous Goods då många, speciellt de reguljära flygen, såsom KLM och AirFrance bl a tar cargo med på sina flygningar.
Som flightdispatcher innebär att planera lastningen ihop med kapten samt att kontrollera så det verkligen blir lastat på rätt sätt, se till att flightdeck får rätt dokument; väderdokument, passagerarlistor, rätt information ang. cargo om djur eller farligt gods ska med, kontrollera så bränslekillen är på plats samt ge bränsleönskemål till honom om det ej är en Airbus då kapten kan ge detta besked från cockpit via en monitor i vingen.
Med andra ord, man är länken mellan flightdeck o marken.
Ofta får man börja på checkin, för att sedan avancera uppåt.
Jag jobbade ett halvår på checkin i Köpenhamn, och eftersom att jag har flygutbildning så fick jag gå över till “flightdispatcher”, vilket oftast arbetar under en avdelning som kallas Operation.
Kan ingen berätta vilka som har denna tjänst? Vad man gör när man jobbar som dispatcher?
Har du någon som jobbar inom flyget som känner dig så är det klart att du har stora möjligheter att få jobbet!
Vad är en fligth dispatcjer ?