Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avisning

Tråden startades av Hmmm..

Hur dags på året måste man börja avisa passagerarkärror i genomsnitt här i Sverige? Är det när temperaturen fallit under en viss nivå? Och vad brukar det kosta per gång för tex en B738 på Arlanda?

Publicerad den 2010-10-07 19:11
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

X-Y
2010-10-09 20:51

fritt från frusna avlagringar, och vätskan skyddar under första delen av flygning genom molnen……..

1, vätskan skyddar bara flygplanet på marken, vid rotation ska all vätska ha runnit av planet då vätskan påverkar aerodynamiken.
2 flygplanet ska vara fritt från kontaminering, det gäller inta frusna avlagringar bara, utan även pudersnö, blöt snö frost is mm.
gå in på AEAs hemsida och läs om Clean Aircraft Concept. den sidan har mycket matnyttigt för de som bara spekulerar. priset på vätskan varierar, flygbolagen tecknar som regel kontrakt med de olika handing operatörerna, vissa betalar ett pris för framkörning av bil och sen en peng per liter, medans vissa betalar samma summa varje gång ink vätskan, blir de då en frostavisning så blir de dyrt för flygbolaget, men är det snöfall o käran stått en stund så förlorar handlingbolaget. detta brukar dock jämna ut sig under en säsongen.

Roger Andreasson
2010-10-09 19:21

Ett flygplan som under parkering eller flygning har belagts med snö, rimfrost eller is ska avisas före flygning. Flygplanet ska vara fritt från frusna avlagringar före start.

Om det råder isbildningsförhållanden på marken och/eller i luften besprutas flygplanet med en vätska som förhindrar att det blir en beläggning av is på flygplanet medan det taxar och under den första delen av flygningen som sker i moln.

De här två procedurer kombineras så att en avisande varm glykolblandning läggs på för att avlägsna all snö och is från flygplanet. I steg två läggs en tjockare vätska på för att förhindra att is bildas och fastnar på flygplanet. Den vätskan ändrar egenskaper (viskositet) när flygplanet kommer upp i fart på så sätt att den blir tunnflytande och blåser av flygplanet. När flygplanet flyger har det en egen utrustning för att förhindra att is bildas på flygplanet. Det sker oftast genom uppvärmning med hjälp av el, varm motorolja, varmluft från motorerna eller besprutning med sprit. På stora ytor som vingframkanter kan man låta ett tunt skikt av is bildas för att sedan avläsna det, vanligen genom att blåsa upp gummibelägg som är klistrade på utsatta ytor.

De här metoderna har man använt med mycket goda resultat under många år. Det pågår också ett omfattande forskningsarbete i ämnet, främst när det gäller avisningsvätskors egenskaper och användning.

Flygplan ska avisas på rätt sätt för att kunna uppfylla de kriterier som ligger till grund för de aerodynamiska egenskaper som använts vid certifiering av flygplanstypen. För att säkerställa flygegenskaperna och ge en extra marginal under isbildningsförhållanden lägger piloterna på en säkerhetsmarginal genom att höja farten till den nivå som tillverkaren fastställt.

Andreas
2010-10-09 19:14

1 euro/liter oavsett typ?
Så du menar att typ I och II kostar lika mycket/liter? Tyvärr har du fel och ingen av dessa kostar bara 1 euro/liter.

X-Y
2010-10-09 18:30

ojojoj…..hoppas inte de som skriver i den här tråden pyssslar me de-icing/anti-icing! då blir de både dyrt o farligt för bolagen!

Avis
2010-10-08 23:48

Det går 9 kubik i varje bil och vätskan kostar 1euro liter oavsett typ

Avisning
2010-10-08 18:35

Det finns inte en chans att avisningen på Thai planet kostade 145.000:-
6 bilar som sprutar ut minst 100-130liter/min. Säg att de gör det 50% av tiden.
Det innebär 13500 liter. Ingen orimlighet. Pris per liter 25:-
350.000:- inkl framkörning är ett mer realistiskt pris.

Greasemonkey
2010-10-08 02:38

Mitt rekord är en Thai 747 som landade ca 07 på morgonen .Det snöade hela dan fram till avgång . 6 st av SAS:s bilar höll på i 45 minuter , innan snö och is var borta . Kostade visst 145 000 Sek ! Allt inom flyget är dyrt !!!

Avising
2010-10-07 22:36

Kaptenen beställer avisning och Anti icing vid nedebörd. Sen är det upp till killen i korgen att utföra jobbet. Dock finns det duktiga avisare och mindre duktiga.
Det kan skilja upp till 20% mellan dem.

Avisning
2010-10-07 22:32

Det kostar så mycket.
Är det fint väder, kallt och ingen nedebörd så behöver du inte avisa när man har snabba turnaround.
Många som flyger B738 har ju bara ett leg i Sverige och ett i ett varmare land.

undrande
2010-10-07 22:31

Hur går det till, beställer kapten som från en meny? “Jag vill ha…. ”
Piloterna kanske inte heller koll på vad som behövs (dålig sikt från marken när de går runt planet). Jag har aldrig sett någon komma in i cockpit (vad jag minns) efter en avvisning. Skrivs det inte under vad som köpts, som för tex bränsle?

Hmm..
2010-10-07 22:26

Hur är det möjligt att det kostar så mycket och flygbolagen fortfarande existerar? Hur vanligt är det egentligen att det kostar så mycket? Kan man räkna med en sån summa på en inrikesflygning? Vad betalar man i genomsnitt för den här typen av service?

Avisning
2010-10-07 22:10

Kostnad för avisning
Framkörning av bil ca 4-5000:-
Avisning frost runt 10-12000:-
Avisning med snö på runt 20-25.000:-
Slask snö som frusit 40-60.000:-
Anti icing vid nedebörd runt 12000:-

Så en dålig dag då slask snö frusit fast och lätt snöfall få man räkna med runt 65-70.000:-/gång

Flempan
2010-10-07 21:59

Och vad kostar servicen då?

Roger
2010-10-07 21:57

Det kan väl inte ha varit avisning av maskiner i oktober de senaste åren, så sent som vintern kommit?

Hmm...
2010-10-07 21:17

Ok. Men snackar vi 3000 eller 10000?

ATPL
2010-10-07 21:11

Jag kan tyvärr inte svara på vad en avisning kostar, beror väl lite på omfattning också. De icing/ Anti icing osv. Men det är inga småpengar.

Stygga Vargen
2010-10-07 20:46

Man ser till temperatur redan från +10 grader celsius med med synlig moisture.

Det kan ibland även behöva avisas om det är mycket soligt och varmt ute en vanlig dag som en “Svenne” Tycker är en sommardag.
En stor tung maskin med stora tankar med soppa kvar i tankarna blir kraftigt nedkyld eftersom den flygit på hög nivå där det är mycket kallt.
Det kan då bildas is i den varma fuktiga luften som vi då har på marken.

Normalt är väl att avisningen sätter igång runt oktober och håller på till april ungefär.

Men det finns som sagt var alltid undantag.

Hmm...
2010-10-07 20:20

Vad kostar en avisning på Arlanda för en B738?

ATPL
2010-10-07 20:04

Det är olika faktorer som spelar in. Det beror exempelvis på molntyper, t.e.x Nimbostratus m.fl. Sedan måste temperaturen vara minst +2 grader celsius för att is skall kunna få fäste på flygplanets vingytor osv. Ytorna måste också vara vara 0 gr celsius eller kallare. Det är alltså inte direkt årstidsbundet, men frekvensen är högre under vinterhalvåret.

Pjåtår
2010-10-07 19:50

RA? Vet du?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500