Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS till Shanghai

Tråden startades av Book

Det är bara tröttsammt att SAS stänger ner fler och fler linjer från Stcokholm och öppnar fler och fler ifrån CPH. Ännu en ny Asienlinje som kommer att passera rakt över ARN på sin väg till Shanghai! Är det bara jag eller är det fler som börjar bli irriterade på SAS?!

Publicerad den 2010-10-13 13:17
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Lars
2010-10-17 23:16

Jeppson: Jeg tror du har ret i nogle ting om, at Danmark og København har kendt deres besøgelsestid i forhold til SAS, og ikke været mere passive i ejerskabet.

Det skyldes både en geografisk fordel i forhold til at have København som hub for de europæiske ruter, at man havde en brugbar lufthavn der ikke var ødelagt efter krigen, men også senest med mere aktive tiltag som Copenhagen Connected, hvor man får splittet svenskerne lidt internt (Malmö Stad betaler jo til fonden).

Lars

Jeppson
2010-10-17 23:05

Intressant tanke där Lars. Hur hade tongångarna varit om linjen gått från MMX istället för CPH. Visst mått av nationalpatriotism finns säkert, så jag tror lite att det svenskar (sydsvenskar undantaget) retar sig på är att Danmark har fått långlinjer på Sveriges bekostnad.

Men framför allt tror jag att det finns en stor irritation på den största ägaren av SAS, nämligen den Svenska staten med sina 21,7 % av aktierna, och att den inte är intresserad av att “tvinga” SAS att flyga mer från Arlanda. Det är trots allt potentiella svenska jobb det handlar om som nu finns på Kastrup istället för på Arlanda. Staten har i och med de senaste nyemissionerna pumpat in cirka 3 miljarder SEK i SAS. Men uppenbarligen är man inte speciellt intresserad av bolaget. Det enda man vill är att sälja, vilket inte är fel i sig men köparna står knappast på kö.

Lars
2010-10-17 22:26

Gad vide hvordan debatten havde været, hvis København og Sjælland var en del af Sverige, eller hvis SAS havde åbnet ruten fra MMX i stedet for CPH…?

Lars

INT
2010-10-17 12:51

Hvad snakker du om, AirExpress? SAS har altid serveret champagne i rigtige glas. Om du hentyder til boarding drinks, er det long time ago man gik over til glas glas…! Trevlig resa :))

AirExpress
2010-10-16 11:28

Jag skulle kunna tänka mig att flyga SAS från CPH om champagnen serveras i riktiga glas och inte plast som idag.

/AirExpress

Birger Andén
2010-10-16 10:02

Lustigt det här med klagandet på SAS och varifrån deras linjer skall gå, de som klagar mest är de som aldrig reser till dessa destinationer. Det är endast avundsjuka på dansken/norsken hela tiden.

F undersam
2010-10-16 09:07

Stockholm är extrem low yield skrev någon tidigare. Det är nog korrekt, Svenska företag vill inte låta sina anställda resa i C-klass. Men det fenomenet lyckades ju Thai komma runt på ett finurligt sätt, man döpte om sina gamla F-klass till C-klass och gjorde gamla C-klassen till Economy Extra. Helt plötsligt så åkte bokningarna upp, och alla blev nöjda. Att priserna i Economy Extra är nära C-klassens verkar inte ha avskräckt många. Thai sägs vara nöjda med Stockholmslinjen. Nästa år ryktas det om byte till 777-300 på linjen, lite mindre antal stolar ombord men en betdligt bättre bränsleekonomi.

Alias
2010-10-16 01:05

Att SAS har sina intercont linjer på CPH idag är endast politiska skäl, inte affärsmässiga som de var i mitten av 80 talet då SAS bestämde sig för CPH med lägre kostnadsläge (då). Tiderna har förändrats till CPH:s nackdel sedan länge, men politiken bestämmer och då blir det CPH. Svenska staten är måttligt intresserade i SAS verksamhet medans Danska politiker och ministrar har ett aktivt engagemang i SAS styrning och vaktar Danska intressen med hökögon, Det har alla VD:n i SAS fått erfara och så kommer det att fortsätta så länge 3 länders regeringar äger bolaget, simple as that!

Gringo
2010-10-15 19:27

Book, du är ytterligare en person som inte har en aning om hur ett flygbolag drivs, som sagts förr, de betalande paxen finns i södern inte i Stockholm, att åka med Finnair är er loss, inte SAS och det är väl därför de kan starta upp linjer från CPH igen. 🙂

Book
2010-10-14 14:31

Rune K, man kan som flygbolag inte tänka som du gör att en passagerare hit eller dit inte spelar någon roll. Finnair tar SAS Svenska och Norska Passagerare till Asien. Det handlar inte bara en en eller två personer som tycket att denna vägen är betydligt bekvämare. Jag skulle alldrig i hela mitt liv resa via CPH till Asien när det finns Thai, Air China och Finnair att välja på! Konkurrens om Asienlinjerna på arlanda med förbättrade avgångstider äv vad SAS hade sist skulle gå extremt bra.

Feeda upp pax till ARN och vidare till Asien!

Glad
2010-10-14 14:27

Förstår inte hur det kan vara så många som tycker att SAS ska flyga till Asien från ARN bara för att det är åt “rätt håll” för dryga 4 miljoner människor. CPH ligger ju rätt till för dryga 30 miljoner invånare i 7 olika länder i Europa. Dessutom ska det tilläggas att Asiater, Australiensare och Nya Zeeländare väljer att flyga via CPH då det känns närmre kontinenten med smidigare anslutningar med flyg men också med tåg (för backpackers) ut i Europa men även inom Skandinavien. ARN har endast inrikes linjer från ARN med tre linjer till Norge och endast fyra linjer till Tyskland (FRA, MUC, DUS och TXL), vilket är synd då många av SAS passagerare är tyskar på tur i från HAM, HAJ och STR. Sluta gnälla om att SAS ska vara till för SVENSKAR, det flyget gick för länge sen. Min fråga är i stället varför i all världen SAS ska öppna en linje till EWR från OSL??? Hade nog istället öppnat en linje till amerikanska västkusten innan jag investerat på att öppna på en befintlig destination som dessutom redan trafikeras från två “hubbar” i Skandinavien. Snacka om att konkurrera med sig själv. Det enda som skulle kunna vara gynnsamt är om denna linje ska gå mycket senare på dagen (en kvällstur till EWR hade varit behövligt). Men detta är säkert en fråga som handlar om att kunna vända planen snabbt för att säkra effektiva rotationer….

Jeppe på berget
2010-10-14 13:15

Till cargo. Korean är så välkomna. Har flygit med dom vid ett par tillfällen. Eminent service!!

cargo
2010-10-14 11:22

Nästa Asiat på Arlanda lär nog bli Korean, dom är mycket nöjda med utvecklingen av deras 747 cargo flighter ( nu 3 ggr i veckan ) och om dom bara hittar någon som
kan köra interline tex Norwegian tror jag inte dom tvekar.

Rune K
2010-10-13 21:36

The Observer, flyg du med ditt Finnair, är säker på att SAS klarar sig utan dig. Att flyga A340 från både ARN och CPH är inte kostnadseffektivt, det handlar så mycket mer om än var paxen finns.

Ca
2010-10-13 21:26

Glöm bara inte att Air China flyger en 777a till Peking från ARN, detta är en rutt som SAS även feedar från cph. Det har även varit snack om att JAL skulle starta Tokyo-Arn, men deras ekonomiska läge är i botten så det blir nog inget av det. Vi får hoppas att ANA öppnar Tokyo-sto senare. Deras 787or skulle vara perfekta för det.

The Observer
2010-10-13 21:14

Bengan:

Du har förstås rätt. Jag har ingen koll på hur man driver ett flygbolag. Däremot har jag sannolikt mycket större koll än vad du har på hur företag i Mälardalen resonerar när de köper sina tjänsteresor till personalen. Hur de värderar pris kontra restid. Vilka destinationer som är viktiga osv. osv.

Finnair flyger tio gånger på vardagar från Stockholm till Helsingfors. Lägg därtill två dagliga från Norrköping, som trafikeras av dotterbolaget Finncom. Dessa avgångar är mycket attraktiva och majoriteten av affärsresenärerna reser vidare till olika destinationer i Asien. Efterfrågan är mycket stor och växer stadigt. Jag hör tämligen ofta kunder som gärna skulle rest med SAS men att de inte ser något självändamål i det. Då väljer man förstås bort avgången som innebär att först resa “en timme åt fel håll”.

Det som retar mig något är att SAS inte ser potentialen. Visst har BKK och PEK testats tidigare utan lyckat resultat. PEK tycker jag dock inte att man gav en ärlig chans då den hade hopplösa avgångstider efter 23 på kvällarna.

Bengan
2010-10-13 20:36

The observer, du har noll koll på hur ett flygbolag drivs, somna om.
Och till er som inte gillar SAS, skriv inte och flyg inte med dem då!!!!

THe Observer
2010-10-13 15:22

Till Äpple m.fl

Ja, det bor något fler människor inom två timmars resa från CPH jämfört med ARN. Det är sant. Dock räcker inte lokalmarknaden till för att fylla en daglig tur till exempelvis Tokyo från någon av dessa ställen.
Då kan man antingen låta linjen utgå från den staden som ligger närmast destinationen (ARN) eller låta 40% av paxen flyga åt fel håll en timme först, för att sedan passera rakt över Stockholm igen på väg österut.

För danskar och sydsvenskar är det ingen väsentlig försening att mellanlanda på Arlanda jämfört med att flyga direkt från Kastrup. För Stockholmare och mellansvenskar och norrlänningar är det dock naturligt att flyga med Finnair istället, för att åka så kort och snabb väg som möjligt.
Finnair fyller inte sina plan med bara finländare utan hämtar pax från hela europa.

Enda förklaringen till SAS irrationella beteende är naturligtvis att SAS i grund och botten är ett politiskt projekt där danska staten fått oproportionerligt mycket att säga till om.

L-1011
2010-10-13 15:04

Problemet med Stockholm är att trafiken är extremt low yield, särskillt på interkont. Knappt någon vill betala för affärsklass och de flesta företag har som policy att dess kunder ska flyga i turistklass.

I Jante landet Sverige ska det flygas turistklass =(
Låg efterfrågan i affärsklass= inga nya interkont linjer till Arlanda.

host.
2010-10-13 14:28

landvetter skulle funka fint som en “norden flygplats” 45 min från både oslo och köpenhamn och en timme från stockholm, oslagbart.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500