Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NextJet BMA-LCY

Tråden startades av DW

Kommer den att starta överhuvudtaget eller ligger den på is tills vidare?

Publicerad den 2010-10-16 17:30
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Pappa Svensson
2010-10-20 18:37

Arlanda är egentligen inte så mycket längre bort än Bromma
Den här rutten är främst ämnad för buisness-pax.
Det tar cirka 20 min att ta sig in till city från BMA, och 20 min med Arlanda Express från ARN.

NextJet hade ju tänkt starta upp sin linje med E145 (någon sa BAe 146) och det skiljer rätt så stor skillnad i komfort mellan dom planen och en E190.

Blir intressant att se…

Hmm..
2010-10-20 10:48

Notera att BA flyger från Arlanda. Nextjets planer är från Bromma. Det finns en stor fördel med Bromma.

K-d pax
2010-10-20 10:46

Nu blir det nog svårt för Nextjet att dra igång BMA-LCY när BA ska köra ARN-LCY.
Det är nog svår för dom flesta småbolag att ge sej in på tyngre linjer när dom inte är med i nån alliance. Dom flesta som flyger på LCY är affärsresenärer som jagar bonuspoäng.Synd att SAS/Transwede slutade flyga ARN-LCY. Jag åkte där några gånger och gillar verkligen LCY.

Max
2010-10-19 17:33

Hur har det gått för Sas på deras London- Luleå linje?

Pappa Svensson
2010-10-19 17:20

Nu när BA startar ARN-LCY så kommer det här knappast att bli av.
Om det kommer igång så har jag också svårt att se det hålla.

Man borde se till att mindre flygplatser som KSD,LPI,UME,JKG,KLR får några avgångar i veckan till LHR var. En F70/F100/E-Jet/CRJ700 vore perfekt för en sådan rutt.
Nu är det visseligen rätt så fullt i LHR,men sen om man bygger en till bana så kanske det kommer att funka.

Piloten
2010-10-18 08:16

Fakta:

Ingen uppskjutning!
Ingen E145!
Crew Tränad!

Frågor:

Skulle inte NTJ gått i KK för flera år sedan? :=)
Vilket bolag flyger med “normalstort” flygplan till LCY? Kan bli klurigt med steep appch….

Re: Nisse
2010-10-17 23:10

Den har inte alls skrotats för den flyger än idag:
http://data.flight24.com/airplanes/hb-iyu/

Sofie
2010-10-17 21:56

Peka ut den skandinaviske affärsresenär av normalstorlek som frivilligt skulle sätta sig i en EMB145 när han/hon kan åka i ett normalstort plan från grannflygplatsen..

Jag har själv rest med typen både hos Skyways och City Airlines. Funkar som en nödlösning när alternativet är tidsödande flygplansbyten men inte när det finns ett alternativ.

Finnairs lite större EMB170 är betydligt bekvämare. Vore det inte smartare om de startade upp sträckan? De har en marknadsorganisation och samarbete med BA. Dessutom kanske de kunde utgå från Åbo eller Tammerfors för att fylla maskinen.

Cliff
2010-10-17 21:15

“Den maskinen flög inte ifrån LCY utan fick åka med skrotbilen till närmsta återvinningsstation. Ring Swiss Air och kolla vad det kostade dom per timme…”

Den flög nog visst därifrån. Swiss har inte någon avskriven kärra sen ZRH olyckan vad jag vet.

Ser bara RJ som en vettig kärra för NJ att flyga LCY med, om dom nu kommer i luften vilket jag starkt betvivlar.

Julas
2010-10-17 20:36

Har säkert fel, men jag tror att det bästa för NJ är att köra på F70 eller 100 eller Avro. Beprövade hästar.

Nisse
2010-10-17 19:54

Det kommer aldrig att bli något av det här eftersom:

1, Krävs spec. kunskaper för att landa på LCY vilket kräver “dedikerad” crew = extra kostnad.
2, Får dom teknik och blir stående på LCY så sjunker saldot på Nextjets kassa som en PA28 utan vingar från FL100. Kostar muchos per dygn att “parkera” där.
3, Dom kommer att ha fullt upp att få lönsamhet på det dom redan flyger och att inte tappa rikstrafiken.

Rekomenderar de som är intresserade att förstå vad detta handlar om att kolla in följande klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=TmT1MbhyBZE

Den maskinen flög inte ifrån LCY utan fick åka med skrotbilen till närmsta återvinningsstation. Ring Swiss Air och kolla vad det kostade dom per timme…

Erik
2010-10-17 19:44

Synd att inte alla har reversering då…

ingenjören
2010-10-17 19:35

Jo reverse får användas i acc stop dist beräkningarna och E145 kan inte klara BMA utan reverse och samtidigt få med sig lite payload. Hoppas det inte blir en “-Tänkte inte på det”…

Smurfen
2010-10-17 17:01

Nu ska jag börja med att erkänna att jag har dålig koll på detta men reverse får väl inte användas vid prestandaberäkning i alla fall så vad spelar det för roll?

Reversern
2010-10-17 16:45

ERJ 145 som tex cityairline använder, de har inte Reverse Thrust på sina maskiner!

Mån
2010-10-17 14:59

E190 är också välkommen till BMA. Var står det att lansering är senarelagd? Flög från BMA för 2v sen och då syntes inget om nån passkontroll osv som krävs, är det detta som hindrar linjen från att starta som planerat nu i höst?

Bert
2010-10-17 14:13

Om E170 funkar, varför inte E145?

Benko
2010-10-17 13:51

Mig veterligen funkar inte E 145 på BMA. Har jag rätt?

Olle
2010-10-17 13:32

Mmm tycker också att jag hört samma visa länge, dem går i KK, nästa månad, nästa vecka etc i snart två år och dem står sig fortfarande. Bra jobbat

Hur funkar det med EMB-145 på Bromma, banan är ju rätt så kort och EMB:n kräver väl lite bana eller?

kk
2010-10-17 10:55

Hur länge har det snackats om KK för det bolaget.men för mig så existerar dom fortfarande.
Jag hörde det första gången för sisådär 2 år sen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500