Slitna piloter
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/slitna-piloter-bakom-installt-flyg_5560475.svd
Några kommentarer från vår icke insatta panel av okunniga?
svar
CHEF – Kan du utveckla “Det kommer med glädje en ny tid snart även om dom flesta inte förstår eller kan ta in det just nu. (Tyvärr kommer det ta sin tid innan det blir officiellt, av olika anledningar) Skulle tippa på att det sker inom 20 år. Och det är MAX”
Menar du att den allvarliga olyckan händer inom loppet av denna tid och att det blir en förändring med att “köpa sig jobb” mm. Eller bara att vi går in i en högkonjunktur där det lär behövas fler piloter?
Till IOR m.fl.
Tyvärr så kommer det aldrig bli en förändring innan en allvarlig olycka sker (människan är för dum och egoistisk). Har alltid varit så och kommer alltid förbli så! Ingen vill ta ansvar och ingen chef bryr sig speciellt mkt såvida det inte drabbar denne själv. Reality. Det ljugs hit och dit, sålänge pengarna rullar in i bolaget. Gäller alla kategorier och alla branscher.
Det kommer med glädje en ny tid snart även om dom flesta inte förstår eller kan ta in det just nu. (Tyvärr kommer det ta sin tid innan det blir officiellt, av olika anledningar) Skulle tippa på att det sker inom 20 år. Och det är MAX.
Hoppas ni tar det jag säger på allvar. Om inte så lär ni märka det.
/Anonym
Håller inte alls med om bussliknelsen. Det är mycket mer relevant att säga att piloter för ett luftfartyg genom lufthavet precis som kaptenen för sitt skepp över havet.
Du skulle knappast kalla kaptenen på en Finlandsfärja för en busschaufför (det skulle i så fall vara kaptenen på Djurgårdsfärjorna då). Ha lite respekt för pilotyrket.
Lastarn
Du ska kunna skilja på Bagage taggar TFS eller CHQ, det verkar du uppfylla (eftersom du kallar dig Lastarn), men låt någon av dina mer smarta( för det vet jag exciterar) kollegor skriva inläggen på detta ämne.
Tror inte riktigt han vet vad han snackar om… men det är ett gammalt uttryck, så bli inte för upprörd. Likheten är ju faktiskt att båda yrkesgrupperna transporterar gods, levande och dött.
Annars är det väl som att lika äpplen och päron eller att Läkare och Poliser gör samma sak eftersom bägge går och sitter….
Till lastarn:
Att köra buss och flyga ett flygplan är inte i närheten samma sak!
du har ett större ansvar i luften med allt som kan gå fel och en busschaufför behöver bara åka från A-B genom att följa trafiken på vägen. I ett nödläge så behöver han bara stanna bussen osv.
inte samma sak.
Ni piloter kör buss i luften och borde klara av en något ökad arbetsbörda.
Håller med Ior. Tyvärr så verkar kapitaljakten styra branschen. Likaså att många passagerare anser det vara legitimt att flygresan är billigare än vad tex taxiresan till flygplatsen. På SAS har arbetsgivaren den fördelen att medialt är den flygande gruppen bortskämda. Det har uppenbart gett arbetsgivaren möjligheten att dra åt tumskruvarna lite till. Nu verkar det dock falla lite på eget grepp.
Dessvärre tror jag att det skall till ett haveri/allvarlig incident som kan härledas till fatigue hos flightcrew resp cabincrew, innan man agerar!
Jag måste säga att jag är förvånad över att det varit så hög kvalité om vi säger så på det här inlägget, men jag kan bara säga att det är förjävligt att det måste hända en olycka innan skiten ändras, förjävligt. Ingen vågar säga ifrån ordentligt heller. Så jävla tråkigt att folk sätter livet till för att myndigheternas jävla utvärderingar kommer fram till att: Jo man kanske måste se över det här och ändra på det. Dessa utredningar startar när olyckan väl varit framme
Kan inte göra annat än att hålla med!
Mycket har ändrats “tackvare” olyckor med dödlig utgång, det kunde vara trevligt om myndigheterna nån enda gång kunde lyssna på oss och genomföra en lagändring innan något händer, för en gångsskull.
Jag har själv flugit långt både öst och väst, och med det vill jag säga att jag vet vad det innebär med tid-zon förändringar, långa FDP och en förväntansfull familj då jag var hemma.
Tyvärr tror jag att det ska till en allvarlig incident (dödlig) innan våran myndighet tar action på detta och reglerar rimliga FDP för oss piloter. Det ska till en allvarlig incident innan myndigheten tar action och stipulerar erfarenhets krav på piloter som kranar tung luftfart, typ det som förhoppningsvis blir krav i USA med 1500h+.
Bolagen utnyttjar att det finns piloter som gör allt för att få/ behålla sitt jobb och spänner ”gummisnodden” mer än den borde sträckas. SAS piloter har en erfaren pilot/ cabin kår som vågar säja ”Stopp” då det går för långt men hur är det på nya ”uppstickare” som Air Sweden Moos Air osv.
Jag tycker att det är vår (SPF) skyldighet att sätta ner foten och säga att nu har vi gått över gränserna och riskerar våra betalande passagerares liv
Oroloig !
Intressant det du skriver.
Satt precis och funderade över, är det någon som har koll på hur många piloter det skulle behövas på SAS, uppskattat, för att få det lite mer humant?
Spännande.
Nu har man sträckt gummibandet bra hårt i branschen. Det är bara ta på sig en hjälm, hålla huvudet lågt och vänta på att det brister. SAS ser nu effekterna av de effektiviseringar som branschen genomgått de senaste åren, men dra inga snabba slutsatser av det.
Den press piloter arbetar under idag är inte hälsosam för någon. Inte för piloterna själva och inte heller för passagerarna. Uppskattningsvis hälften av alla besättningar som flyger i Europeiskt luftrum flyger med utmattningssymptom och stora sömnskulder. Det har redan inträffat vilorelaterade incidenter med skandinaviska flygbolag sedan införandet av de nya vilotidsreglerna.
Effektiviseringar med detta regelverk som måttstock är inget annat än en demontering av flygsäkerheten.
Så det är bara att hoppas att SAS piloter faktiskt säger nej till arbete på fridag för allas bästa.
/insatt
dygns stop i hkt/kbv hos oss i vinter, bit på den ni, vila bland economi paxen…. jiipppiiiii……..
Vad duktig och kunnig du är Britta! Jag är mäkta imponerad!
Jag är själv bara en bit över 30 och kan flyger långlinje, (dock ej på SAS) och tycker det sliter mycket på kroppen, när man väl är hemma är man någon form av Zombi (Värdens tråkigaste farsa… om du frågar 7 åringen), man sover ett dygn, hemma en dag sen är det dags att sova på så man orkar jobba igen…. inget spännande liv direkt. Tufft schema när ledningen är för snål för att ta in mer folk så man får lite bättre tider.
Men jag gnäller inte, men det kunde vara bättre.
Om ledningen fick känna på långa dagar och nätter med jetlag och konstiga tider om vartannat så kanske dom skulle förstå.
Det är klart att 55 åringarna i kabinen får hjärtflimmer när de får jobba så här mycket, det ska var 25 åringar i kabinen för att orka med det tempo som de andra bolagen har. Vi 30 års ålder ska du vara slutkörd som flygvärdinna och jobba på NK:s parfymavdelning.
Jag flyger privat men pratade med piloterna till New York när jag åkte med dit.
Dom sa att dom bara är två piloter på Amerika utom till Chicago där dom fortfarande är tre.Sedan är dom därborta bara i 24 timmar och jobbar nästa natt hem. Ofta lediga bara två dagar hemma så dom flyger sex långa flygningar i månaden men missar sju åtta nätter sömn i månaden verkar jobbigt!Ledigt bara vrje skätte helg också.
Vi ser nog resultatet av allt för strama resurser ang humankapitalet. Samma gäller på kabinsidan. Arbetsveckor i avvecklingen på 50 tim är inget ovanligt. På kabinsidan gäller subpart Q rakt av i avvecklingen. Dvs 60 tim. På pilotsidan är situationen lite annorlunda. Där är de redan maxplanerade från början vilket inte ger utrymme vid trafikala störningar. Och vintern är väl det aldrig några störningar i trafiken 😉
Vilken pilot/kabinanställd kan eller vill arbeta på ledig dag när man är i stort sett maxad på varje block? Samt har man faktiskt sagt upp både piloter och kabin i mängder.
Men det är klart. För de icke insatta självutnämda experterna kommer den flygande personalen alltid vara bortskämda. Det är så djupt rotat att att det går nog inte att påverka den allmäna uppfattningen, tyvärr.
Hoppas att man börjar anställa snarast så att man kan upprätthålla trafiken samt öka den. Blir nog lite svårt att ta marknadsandelar med en personalbrist. Samt behöver åldersdemografin förändras.
Mvh