73H och 73W
Ursäkta min okunnighet, men om man kollar in på SAS till LHR idag så har man många olika plantyper MD-82, A-319, A-321, 736, 738 och även 73H och 73W om jag förstår rätt så är det 737-700 men vad är skillnaden på H och W, båda typerna flyger ARN-LHR?
Såg att även ARN-FRA har idag 73W.
Undrar även hur många 737-700 har ARN som “hemma hamn”?
svar
Airbus har haft sina -XXX länge, ex A300-600 osv. Skillnaden mellan A321-100 och A321-200 är små men i stora dra kan det sägar att på -200an har man rättat till några skavanker, inte lika grovt som kanske B737-300 och B737-700 men liknande. Har för mig att -200 varianten kanske har lite bättre range och liknande smått och gott.
Til: 011430121
Du kan fint skrive A321 eller A321-200, det finnes nemlig kun
et fåtall maskiner igjen, som er A321-100. Så enkelt sagt, er
99% av alle A321-maskiner i dag -200 modellen. Men
A321, eller Airbus A321 holder lenge – når du skal skrive
typebetegnelse.
Ja, du har nog säkert rätt.
Men även att Boeing ogillar det så står det fortfarande B738 på radarskärmen skulle jag tro.
Ior får nog ta och läsa på lite, för det finns inget prefix på Boeings flygplantyper. Att skriva “B737-700” är ett förfarande som Boeing ogillar, de godkänner bara “Boeing 737-700” alternativt “737-700”. Ta en titt på http://www.boeing.com och leta efter förkortningar i stil med B737 eller B787 om du inte tror mig. Reglerna har funnit nedskrivna tidigare på sajten.
Här lärde man sig mycket!
Kommer aldrig mera att skriva A-321 utan det blir A321-100 eller A321-200 har dock aldrig förstått vad det är för skillnad på dem.
Kommer att starta en ny tråd Ang SK 972 och SK 973 hoppas att få lika uttömmande svar!
Nu skall vi ha tungan i rätt mun,
73W & 73H är ICAO koder på 737-700 & 737-800 oavsätt hur många säten den har,
Det är den kod som flygplanet har på en färdplan.
737:an har fler koder
732,733,734,735,736,73G(-700 utan winglet),738(-800 utan winglets),739
73R,73I,73O m.m är interna SAS koder på hur SAS 737:or är specade, där kommer antal stolar, galley .m.m in. Men dessa presenteras aldrig för passagerarna.
/Jet Fuel
Jo, det är helt rätt vad det nu har med saken att göra.
A319 skrivs likadant som B737.
Men de flesta Boeing modeller har ett prefix också, t.ex. B737-800.
Airbus har detta också nu, A350-900 för ett exempel.
Jag vill påpeka att den korrekta benämningen på Airbus-modellerna är A319 och A321, alltså utan bindestreck. Det är av vital vikt att nomenklaturen är riktig.
Exakt tack så mycket!
Hej igen. 73H tar 183 pax enligt serviceboken kabinpersonalen fått i STO. 737-800 som tar 186 pax har beteckningen 73R. 73W är 737-700 som tar 141 pax enligt samma info. Hoppas det var den info du sökte?
Mvh
1000 TACK, roligt att det finns några som svarar seriöst!
73H tar den 186 pax? I så fall trångt med benutrymme i C klass
73H => Boeing 737-800 (winglets) pax
73W => Boeing 737-700 (winglets) pax
Jag har för mig att det finns 2 st 737-700 med winglets som är baserade på ARN. Finns säkert någon som kan svara på frågan lite mer ingående. Tittade lite på portalen (SAS intranät för anställda), men hittade ingen matnyttig info dock ang modellbeteckingarna. Antagligen tittade jag inte på rätt ställe 😉
Mvh
Galleyn antagligen.
X antal business
X antal economy