Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair som arbetsplats?

Tråden startades av blivande flygvärdinna

Hej!
Ska på intervju hos ryanair och undrar hur det egentligen är att jobba hos dom? Har hört en del dåligt om dom nämligen och det kostar ju en del att gå deras utbildning så vill gärna veta lite mer innan:)
Någon här som jobbar på ryanair som kanske kan berätta lite?

Tack på förhand:)

Publicerad den 2011-01-04 23:10
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Lena
2013-09-10 13:20

Jag heter Lena Gunnars och är reporter på det arbetsrättsliga magasinet Lag & Avtal.
I nästa nr ska vi göra en djupdykning i flygbranschen. Jag behöver därför komma i kontakt med er som är eller nyligen har varit anställda på Ryanair, Norweigan eller SAS.
Mejla dina kontaktuppgifter till lena.gunnars@lag-avtal.se så hör jag av mig och berättar mer.

CCRyan
2013-08-22 12:41

ccryan@live.se går bra att maila till.

SN
2013-08-20 10:39

Här är en del, taget från vardagen:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1881386

RyR-empl
2013-08-20 10:07
The Plot
2013-08-20 09:58

Tror att du har större chanser till napp om du lägger ut din emailadress istället.

Lena
2013-08-20 09:30

Ja, absolut, hur kan jag komma i kontakt med dig? Har du någon mejladress där jag kan skicka mina kontaktuppgifter?

CCRyan
2013-08-20 02:06

Om du är intresserad var jag anställd av Crewlink under min tid på Ryan.

Lena
2013-08-19 16:00

Hej!
Jag är reporter och undrar om någon här kan hjälpa mig komma i kontakt med någon svensk som jobbar åt Ryan Air antingen direkt eller genom att de är anställda hos Crewlink?

Bra!
2011-01-16 00:09

Bra att du inte tog jobbet!!
“Mata inte trollen!” är ett uttryck som ofta används här i forumet, det passar väldigt bra in i detta sammanhang. Ryanair som trollet i denna mening dock..
Arbetar själv för bolaget i fråga och det bästa som vi alla kan göra är att inte ge dem mer mark än de redan har. Fortsätt så!

blivande flygvärdinna
2011-01-15 14:40

Så nu har jag varit på intervjun:) Blev antagen men bestämde mig för att inte ta det… Kände mig lite för osäker. Får se hur jag får något annat, annars så får jag väl kanske försöka åka utomlands som ccryan sa;)

CCRyan
2011-01-06 11:54

Vet inte hur vida det är en merit eller inte att jobba på Ryanair eller inte. Vad jag dock vet är att alla mina kollegor som jag känner som sökte till British Airways nu när de sökte personal till deras Mixed Fleet, så fick alla en tid för en intervju…

Annars kan du ju som du säger, skaffa ett annat jobb och lära dig nåt nytt språk. Lär dig spanska. Skaffa ett servetrisjobb som brukar annonseras runt den här tiden av året att sommarjobba nere i Spanien. Ta ett sånt jobb, bästa sättet att lära sig ett språk är att åka till landet där språket talas.

Inga övernattningar alls, enda gångerna det skulle kunna bli tal om övernattning är om man blir fast någonstans på grund av väder eller att flygplanet går sönder.

blivande flygvärdinna
2011-01-05 23:09

Okej… Hahah det låter ju inte så bra faktiskt… Tänkte att det kunde vara en bra väg in i flygbranschen, men så kanske det inte är då. Vet inte riktigt hur jag skall göra, borde kanske ta ett service jobb, läsa lite språk och sen vänta tills jag fyllt 21 och söka in på nåt mer seriöst bolag?

Har dom inga övernattningar alls? bara fram och tillbaka med en gång?

CCRyan
2011-01-05 20:56

Catharina, jag förstår din situation. Innan jag sökte till Ryanair hade jag varit arbetslös i närmare ett år och till slut i ren desperation så fick det bli Ryanair. Ingen mår bra av att endast gå hemma utan pengar och efter att bli utvingad av ams på korkade praktiker som aldrig ledde nånstans utan bara ansågs som gratis arbetskraft av arbetsgivaren. För veckan efter jag avslutat min praktik så hade dom nån annan nisse från ams där på praktik och så fortsatte det. Att hitta arbetsplatser som utnyttjar sin personal som skit behöver man inte leta långt.

Det är så jag också känner. “Det är ju ändå ett jobb”. Jobbet för mig är bitterljuvt. Jag planerar inte att stanna en evighet på Ryanair, jag har ett helt annat mål i livet än kabinpersonal men det är ett jobb. Men, jag har faktiskt väldigt roligt väldigt ofta. Stressen och sånt vänjer man sig vid. Visst, jag menar, det hade varit mycket bättre att jobba på ett annat bolag och jag hade troligtvis trivts bättre och haft roligare. Och lönen, framförallt i UK är så värdelös. I november fick jag £650. Då hade jag haft en semestervecka, en veckas obetald semester (jag ville ha en vecka obetald) och flög endast 6 dagar. Så att överleva i December/början januari går med nöd och näppe, kan inte vänta tills att få betalt igen!

Arbetstiderna varierar. Som någon annan skrev. 5 dagar tidiga skiftet, 2 dagar ledigt, 5 dagar sena skiftet, 3 dagar ledigt. Veckorna är olika. Under vintern flyger man mindre och sommaren flyger man hela tiden långa dagar oftast också.

Incheckning på det tidiga skiftet kan ske från 05:20-10.00. Sen kan man sluta allt från 10:30-17:00. Sena skiftet incheckning från 11:nånting och 17:nånting, inte helt säker, beror på vilken bas man har också kan jag tänka mig, på min bas är det de tiderna i alla fall.

Man flyger allt från 2 flighter till 6 flighter. Ibland gör man 2 korta flygningar, en timme vardera och sen slutar dagen. Ibland gör man löjligt långa dagar med 4 långa långa flygningar, 2,5 h dit, nästan 3 h tillbaka, sen 1,5 h dit, 1,75h tillbaka.

Angående nationaliteter, det är folk från hela Europa. Majoriteten på min bas här i UK är uteslutande Polacker och Engelsmän. Sen finns det, fransmän, tyskar, spanjorer, portugiser, holländare, italiernare, slovaker, tjeckier, folk från litauen, 2-3 svenskar, fanns en norska, finns en från finland.

Ett beteende jag noterat, främst hos folk från östeuropa, är när det klättrat lite på karriärstegen och blivit Kabinchef så får endel sådan hybris. Jag tror det ligger rotat i det faktumet att de kommer från fattiga länder och nu har lyckats bli kabinchef på Ryanair. Det är stort för dem. Värsta är dock om de lyckas bli “base supervisors” om de inte tycker om dig, då gör dom ditt liv till helvete, och de kommer undan med det.

Att lyckas göra karriär i Ryanair så är det bara till att slicka så mycket röv som möjligt. Fast i det stora hela, det är nog ingen större skillnad mot andra företag kan jag tänka mig? Rövslickeri består hela samhället känns det som. Men det är ett annat ämne.

Sedan är det ju det med att vara sjuk med, det kan skapa mycket problem för dig om du är sjuk mycket. Att vara sen gör definivt att du hamnar i problem. Att inte dyka upp över huvud taget så är du i princip garanterad att få sparken inom de närmaste månaderna.

Men ärligt talat, i det stora hela, så har jag rätt kul. Lönen är skit, undviker man de negativa människorna så funkar det bra. Men det är som sagt lönen och stressen vi har på oss ombord, 25 minuter tex, ut med 189 pax, in med 189 pax om vi har otur. Det är stressigt. Men man vänjer sig och blir härdad.

Jag tycker dock att jobba för Ryanair känns lite som att göra lumpen i flygbranschen. Vi jobbar hårdast av alla flygbolag. Vi har de suraste passagerarna så lära oss hantera sådant lär vi oss. Bara för att det är Ryanair klagar folk på allt möjligt som inte ens har något med oss att göra. Och vi i kabinen får ta den skiten. Customer Service är desutom ingenting man lär sig. Det är något man har med sig, man är en människoperson som har lätt att prata. Och söker man sig sedan vidare till något annat flygbolag. Så tror jag säkerligen att de inte bryr sig så länge man är rätt person, de kanske sneglar lite skeptiskt på en i början, men är man rätt person för jobbet så tar de emot en.

Catharina/cc: Angående baser när man börjar sin utbildning så säger de: “Vi har följande baser tillgängliga” Så har de ett par stycken, så får man välja vilka 3 man helst vill ha. Tror nästan dock att de bara är ett spel för massorna. För de bara delar ut baserna är vad jag tror.

Rent generellt så flyger man på min bas lite mera än på andra baser. Men mina vänner i Portugal flyger mindre än mig och tjänar mer än mig till exempel. Vill man ha pengar är Kaunas tydligen väldigt bra. Livet är billigt och genom det kan man lägga undan pengar. Tydligen kör kabinchefer runt i rätt stora fina bilar där borta. Det gör dom inte här i UK.

Ja, andra tips, ingen aning riktigt. Plugga på när du väl är på kursen, för då har du ju redan lagt en slant och det känns ju inte så himla kul om man skulle misslyckas. Plugga engelska om du känner dig lite svag i det. All utbildning är på engelska och är man inte riktigt med så kan det bli svårt.

Men ärligt talat, i det stora hela är det rätt kul faktiskt. Jag träffar folk från hela Europa, några anställda är till och med från andra världsdelar. Jag får ta del av så många länders kultur på ett och samma ställe. Jag har testat så mycket ny mat. Jag har lärt mig väldigt mycket om hur det är i andra länder. Och allt detta genom att bara bo i en skithåla i England. Ser man på det större det utbytet jag fått genom Ryanair så är det rätt mycket och när jag i framtiden kommer se tillbaka på den här tiden så kommer jag nog le faktiskt. Men faktum kvarstår att Ryanair är inte det bästa företaget att jobba på. Men, jag har skoj väldigt ofta. 🙂

Cc
2011-01-05 19:57

CCryan, vilka baser kan du rekomendera? Är snart dax för mig att välja, vet du baser där man får många flygningar och lite standby, eller är det samma på alla? Andra bra tips till en blivande cc på Ryan? Man hör ju bara de negativa! Och sen måste jag fråga är det intervju igen i Sthlm nästa vecka, vem är det då som håller i rekryteringen och när börjar er utbildning i så fall?

Cathrina
2011-01-05 19:13

Svar till CCryan:
Jag är arbetslös nu och har varit det av och till i över 2 år så det är såklart också en andledning till att söka, “det är ju ändå ett jobb” liksom. Men det innebär en flytt på 50 mil, nytt bostadsletande osv & det gör mig osäker när jag läst så mycket negativt om att arbeta för dem.
Kan du berätta något mer om hur det är att jobba för dem? Är arbetstiderna så krävande som de låter på andra med tanke på den dåliga lönen? Jobbar man mycket med folk från andra nationaliteter? Tänkte på det du skrev om de från Östeuropa..
Antar att man inte heller har något att säga till om om vilket ställe man får som bas etc.?

CCRyan
2011-01-05 18:31

Kan du få ett annat jobb, ta det. Om inte och du bara har tråkigt hemma i Sverige och går på A-kassa/arbetsförmedlingen, inte har flick/pojkvän och vill ut i världen. Ja, varför inte. Lönen är skit. Sämsta basen är London-Stansted. Alla UK-baser är kassa och som svenska medborgare så vill du inte ha Skavsta som bas för då måste du dubbelskatta.

Lönen kan dock anses som god om man bli stationerad i Litauen tillexempel. Mina vänner i Portugal har det otroligt bra tillskillnad mot mig som är stationerad i UK. Portugal tex. lönen de får på Ryanair i Portugal anses som över medel. Och baserna utanför UK ska tydligen vara mycket bättre. Undantag Madrid.

Största problemet är att Ryanair tar in vem som helst och folk från östeuropa får hybris när de klättrat lite på karriärstegen och blivit CSS/kabinchef. Så de kan bete sig som rediga svin emellanåt.

Vill du veta nåt mer fråga på bara.

Cathrin
2011-01-05 17:08

Jag har också blivit kallad på intervju för dem i Sthlm nästa vecka, men har inte bestämt mig hur jag ska göra. Först kändes det jätteroligt, men efter att ha läst på om dem och hur dålig alla andra verkar tycka att de är så har jag ändrat uppfattning.
Ska jag jobba för dem måste jag dessutom flytta 50 mil och om det är så dåligt som det hörs så känns det inte värt det? Fast jag vill väldigt gärna arbeta som flygvärdinna :s

En som inte vet
2011-01-05 16:08

Vadå du får se nya platser? Du stannar ju aldrig någonsin någonstans men iofs så kommer du bli rövknullad av bolaget och skickad till varje bas de har i systemet, utom den du vill ha! FR suger som arbetsgivare. Finns ungefär en miljon trådar om hur värdelösa de är! Sämst i stan!

Sophie
2011-01-05 15:36

Du kommer aldrig ha ett nattstopp någonstans. Planen vänds på 25 minuter och på den tiden ska alla passagerare gå av, planet städas så gott det går (av dig) och sedan skall alla nya passagerare tas ombord. Du kommer att jobba fem dagar, vara ledig två, jobba fem och sedan vara ledig fyra i ett evigt rullande schema. Du kan inte vara sjuk annat än om du bryter benet eller måste opereras akut. För allt detta slit får du ca 10 000 kr i månaden. På dessa 10 000 kr skall du dessutom betala mellanskillnaden mellan svensk och irsk skatt.

Ryanair är möjligtvis en merit om du ska söka jobb något desperat bolag som struntar i kvalitet. För andra bolag är det som Ryanair står för allt som man inte vill ha. De tycker oftast att är för jobbigt, eller omöjligt, att skola om f.d. Ryanairanställda till bra servicebetende. Tro mig, lyckas du få en intervju som f.d. smurf (övriga flygvärdens benämning av Ryanairvärdinnor – syftande på deras uniformsfärg) så kommer 99% av intervjutiden att gå åt till att förfasas över Ryanair.

Sök något annat. Du är värd mer!

Igor
2011-01-05 13:02

Du är aldrig garanterad jobb efter utbildning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500