Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vilket skandinaviskt flygbolag är pilotdrömmen?

Tråden startades av Frallan

Som titeln säger, vilket skandinaviskt flygbolag är drömmen att jobba på som pilot? Motivera varför (avtal, jobbsäkerhet etc)!

Publicerad den 2011-01-05 23:03
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

D
2015-04-20 00:53

Vad sker i Primera nu?, har hört ryktesvägen att 5 Kaptener nyligen sagt upp sig?

Eric
2015-04-19 21:02

Jag tror att Primera kan vara spännande ett tag framöver

pierre holmgren
2015-04-13 16:43

@svar A330 , pröv Air India for i norwegian kommer du aldrig til det som landet ligger i dag.

Tobba
2015-04-13 15:18

Men Norwegians bolag som opererar B787 är väl ett Irländskt bolag och passar inte i frågan om det bästa Skandinaviska bolaget att jobba för.

A330
2015-04-13 14:52

Norwegian. Min drom ar att flyga 787.

Callekula
2015-04-11 16:19

Malmö är bra om man vill flyga väl underhållna, dock äldre, maskiner och ha ett normalt liv vid sidan av jobbet. Bra arbetsgivare och ok villkor. Framtidsutsikterna ser intressanta ut.

Billy
2015-04-11 15:52

Cook, lätt. Efter Jivair förstås, men det goes without saying.

Sulan
2015-04-11 13:40

Jivair. Tveklöst.

Nomaden
2015-04-11 12:44

Det beror väl på vad du är ute efter, vill man vara hemma mycket kanske lowcost som Norwegian eller regionalbolagen är att föredra medans är man sugen på att åka på charterorter o ha några stoppovers i månaden så är ju självklart charterbolagen att föredra.

Vill man tjäna pengar av någon anledning är det bättre att åka utomlands, asien/mellanöstern erbjuder löner till styrmän som inte ens kaptener med 20 år i bolaget kan uppnå i skandinavien.

Allt beror på vad man vill ha ut av livet o vart man vill spendera sin tid. Har varit runt en hel del i världen o testat på olika sorters operationer, allt från flyga för UN i Afrika, regionalt i sverige o internationell Widebody i Asien men har hittat mitt drömjobb efter 15 år, en mellanstor bizjet, flyger otroligt varierat, ibland långt, ibland kort, träffar mycket intressanta människor och får se och uppleva olika delar av världen.

Att hitta sitt drömjobb är otroligt individuellt och det är bara du som kan avgöra vad som är ditt, oavsett vad andra säger….sen så är uttrycket “Happy wife, happy life” otroligt sant!

Lycka till!

Bump
2015-04-11 11:03

Bumpar den här tråden lite nu några år senare. Har det förändrats något eller är charterbolagen fortfarande det bästa i Skandinavien? Jämfört med t ex Norwegian. Sas går ju tyvärr inte att jämföra med längre..

Vad ligger ingångslönen på hos resp. bolag? ( TUI & Thomas cook / Novair ). Vad blir det ungefär inkl. alla tillägg en vanlig månad för en nyanställd styrman. Fasta scheman eller hur ser en vanlig vecka ut? Rekrytering på gång?

FL ESMM
2011-01-09 19:17

Intressant läsning för en halvt utomstående, och framförallt kul att se att det fortfarande finns trådar där svaren är seriösa.

F/O
2011-01-08 16:08

Ber om ursäkt för dubbla inlägg. Verkar som om Internet i Thailand inte alltid är att lite på…

F/O
2011-01-08 01:34

Sitter sen en tid tillbaka på vad jag trodde skullle vara mitt dröm jobb Tui.
På pappret låter 767-300 och Thailand och Atlanten flygningar som drömmen.
Visst är det kul och stoppen är ofta fantastiska. Men priset man får betala är dyrt. Precis som Ior skriver så kommer familjen i andra hand. Detta var inget man räknar in när man kom in som ung och singel på Tui. Men livet förändras och med småban hemma så är 7-12 dagar slingor + jetlag hemma ganska påfrestande. Dessutom är Ekonomin svår att få ihop dom första åren då långa stopp utomlands ofta kostar mer än vad traktamentet täcker. Resor till och från bas i ett annat land samt hotellnätter (Finland för 75/76) kostar också mkt pengar men är tyvärr ett måste om man har Familjen i Sverige. Lång uppgraderings tid och relativt låg lön gör att det inte blir mkt kvar. Har precis som Ior sneglat på Norwegian och även funderar på hur SAS skulle funka att jobba på. I slut ändan är ju ändå familjen och i viss mån lönen som är det avgörande för vad som är ett dröm jobb!

F/O
2011-01-08 01:34

Sitter sen en tid tillbaka på vad jag trodde skullle vara mitt dröm jobb Tui.
På pappret låter 767-300 och Thailand och Atlanten flygningar som drömmen.
Visst är det kul och stoppen är ofta fantastiska. Men priset man får betala är dyrt. Precis som Ior skriver så kommer familjen i andra hand. Detta var inget man räknar in när man kom in som ung och singel på Tui. Men livet förändras och med småban hemma så är 7-12 dagar slingor + jetlag hemma ganska påfrestande. Dessutom är Ekonomin svår att få ihop dom första åren då långa stopp utomlands ofta kostar mer än vad traktamentet täcker. Resor till och från bas i ett annat land samt hotellnätter (Finland för 75/76) kostar också mkt pengar men är tyvärr ett måste om man har Familjen i Sverige. Lång uppgraderings tid och relativt låg lön gör att det inte blir mkt kvar. Har precis som Ior sneglat på Norwegian och även funderar på hur SAS skulle funka att jobba på. I slut ändan är ju ändå familjen och i viss mån lönen som är det avgörande för vad som är ett dröm jobb!

Roger
2011-01-08 00:01

Har jobbat med allt som pilot sedan sent 70tal.
Jättesvår fråga, men för mig är SAS bäst idag, Bussen är
kul att flyga. Men tufft mht öst/väst korta stopp (24hr) etc.
Bäst va LIN med 5/4, utan tvekan. Ett flygjobb som funkade
med allt och alla. Om ni förstår.

Norden
2011-01-07 23:11

Finnair är inte ett skandinaviskt bolag. Scandinavien består av Sverige Norge och Danmark. Däremot så är Finland är ett nordiskt bolag precis som Icelandair t.ex.

Har finnarna någonsin anställt en skandinav som inte pratar finska? Tror inte det.

Finnair
2011-01-07 22:45

För en pilot som vill se världen och flyga tyngre flygplan borde ju Finnair vara helt överlägset. Ett större interkontinentalt nät än SAS numera och fina flygplan. Sedan går det fint att bo och leva i Helsingfors. Nackdelen är finskan 🙂 Men är Finnair skandinaviskt? Ibland och ibland inte??

Annars är väl drömmen inte i Skandinavien, eller hur? Cathay har väl bas i London har jag för mig så varför inte Cathay med Londonbas? Mycket häftigare än något skandinaviskt alternativ…

Frallan
2011-01-07 22:35

Otroligt många seriösa och insatta svar. Självklart med något undantag men denne ser säkert mängden seriösa svar och inser att han är i minoritet 🙂

Folk verkar överens om det finns lika många drömjobb som det finns piloter. Min fråga var egentligen vad som är DITT drömjobb, men jag inser att frågan var dåligt formulerad.

Så vilket bolag är just DIN drömarbetsplats? Som skrivet tidigare, motivera varför!

Mitt är Norwegian. Bra schema, man jobbar fast 5 dagar på, 4 dagar av. Många destinationer, tror det är 90-100 stycken i hela ruttnätet. Mycket semester. Väldigt höga ingångslöner. Nya flyg. Ung kår. Just nu expanderande företag.

Yeager
2011-01-07 22:08

Hoppas “Pilot” skämtar. Branschen behöver inte fler flygnördar. Är så trött på dem!

“Bra lön och mycket fritid är väl det viktigaste som jag ser det oavsett om det är TP eller jet.”

Instämmer till fullo. Tror den skandinaviska vinnaren är Wideröe. Mycket bra lön, personalpolitik, schema, semester, goda framtidsutsikter och full medlem av Star Alliance.

Prove me wrong?

Pilot
2011-01-07 21:28

Det måste ju vara det bolag där man får flyga flest timmar i en maskin man älskar att flyga! Annars är man ingen pilot i själen om man bara vill vara ledig och tjäna massa pengar. En riktig pilot flyger! 😉

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500