Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Amerikanskt AOC

Tråden startades av Hmmm...

CASE – Ett passagerarplan är idag på ett europeiskt AOC och godkänt för flygningar i alla EU-länder.

Om planet sedan förs över till ett amerikanskt AOC – krävs det något speciellt tillstånd för att planet ska få fortsätta flyga i Europa som förut?

Publicerad den 2011-06-10 01:38
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Johan
2011-06-13 09:38

Ett AOC är flygoperatörens certifikat, inte ett cert för en fpl-individ. Jänkarnas regelverk är ju likt EASA-kraven (och tvärtom), så det är ju motsvarigheten till CAMO/ARC/Subpart I etc som styr om kärran är ok att opereras i amerikanskt luftrum.

pf
2011-06-13 00:07

Er det ikke slik at et bolag kan ha AOC fra USA, mens et dedikert flygplan ikke trenger en AOC men deromot en registrering i et lands fartøysregister.

Bolag/land (USA) har en avtale med “området” (EU/EØS) om trafikkrettigheter.

Eierselskap for flygplan, i tilfelle kan kreve at et bolag har sine flyg(plan) på et dedikert register. Både SAS og Braathens har hatt noen av sine på N-register i periode(r). I dag har f.eks. Aeroflot sine airbus på VP, som vel er Bahamas.

Andre må supplere om slik gir begrensinger i operations, eller om den som startet tråden tenker et privatplan.

Olle
2011-06-12 19:16

Det är inte helt sant…. eller det är väl sant men reglerna verkar luckras upp eller så har jag missat något. Fedex sätter just nu upp sin egen Europeiska bas inom EU där det kommer ske shuttle service inom EU som Air Contractors har flugit åt Fedex tidigare. Denna service kommer Fedex ta över själva. Hur kan det vara lagligt med det du refererar till Edwin. Samtidigt har väl UPS haft bas inom EU i många år där bara Amerikanska piloter flyger inom EU. Förklaring tack….

Edwin Muff
2011-06-12 17:19

Det är AOC:et som avgör vad för typ av flygningar ett flygbolag får utföra. Normal får flygbolag bara operara i sitt eget land utan andra trafiktillstånd. För EU och EES länderna gäller den gemensamma marknaden, vilket innebär att de får operera i hela EU/EES området. Dvs ett flygbolag med AOC utfärdat av Transportstyrelsen i Sverige får flyga i hela EU/EES området utan några särskilda tillstånd. Ett flygbolag med ett AOC i USA får flyga i USA men inte i EU/EES. Med andra ord Delta får inte flyga ARN-GOT men det får Air France (de gör det inte men skulle få det om de ville). SAS får inte flyga New York-Chicago men det får United.

Trummor
2011-06-12 06:48

Är det AOC:t som avgör om man får flyga i Europa eller räcker det inte att just flygplansindividen har ett godkännande – vilket denna kärra i så fall borde ha eftersom den är ursprungligen från Europa? Alltså att den rent tekniskt lever upp till alla JAR-OPS etc etc?

Edwin Muff
2011-06-10 18:39

Ett Amerikanskt AOC har inte automatiskt några trafikrättigheter i EU. De måste söka tillstånd för sin trafik och kommer antagligen inte att få det för trafik inom EU eller mellan EU och 3:e land.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500