Sverigeflyg
Vad är Sverigeflyg Flight Operations AB för ett bolag? Ett nytt bolag i koncernen som ska flyga åt Sverigeflygs biljettbolag?
svar
Visst tvingas de kanske lämna ifrån sig slottarna via något avtal men det är inte så att de automatiskt tillfaller sverigeflyg. Sverigeflyg ingår inte i samma koncern som Golden och därför kan man inte överföra slottarna. Sen är ju sverigeflyg som sagts tidigare biljett och kaffeförsäljare! Krävs även ett AOC för att få sitta på slottar!
De slottarna som Golden kanske släpper tillbaka går in i den gemensamma potten för alla som söker slottar på BMA och sverigeflyg får inte ens söka dem själva!!
Det är nog så att sverigeflyg sitter lite i knäet på Golden just nu. Sverigeflyg bönade och bad Golden att stanna när Golden ville riva avtalet med dem och sluta flyga där!
Det kallas wetlease och N-jet har kontrakt med DC som i sin tur har kontraktet med Sverigeflyg. DC har ansvaret för att gemomföra den produktion de har i kontrakt med Sverigeflyg. Kan de inte producera det själv tvingas de hyra in. Slottarna står i DC ägo men DC tvingas lämna ifrån sig dem då de slutar flyga åt Sverigeflyg. Enligt kontrakt med Sverigeflyg.
Och varför flyger då ntj åt dc på sverigeflygkoncernens Li jer?
Nu börjar du bli tröttsam!! Naturligtvis flyger DC på dessa slottar men det betyder att DC tvingas skriva kontrakt med Sverigeflyg att vid eventuellt avslutande av flygkontrakt åt Sverigeflyg så ska slottarna överlåtas till nästa flygbolag. Går inte DC med på en sådan överenskommelse får de de inte heller något flygkontrakt med resebyrån Sverigeflyg. Fattar du nu eller ska vi ha en längre förklaring för att det ska koppla??
Om du arbetat på ett flygbolag Sierra så borde du veta att det är endast flygbolag med AOC som äger slottar. Inga biljettförsäljare som sverigeflyg äger några slottar. De säljer bara biljetter och kaffe!
Jag vet att Golden äger slottarna sverigeflyg använder!
Du kan ju bara se vilket prefix sverigeflyg säljer sina biljetter under. Det är ju DC!
Sverigeflyg är inget flygbolag utan ett virtuellt bolag.
Däremot har de alla slottarna, Inte Golden Air. Det kan jag säga klart och tydligt för att jag själv jobbat på Golden.
Kolla in Aviation Transport i Norden AB hos allabolag.se elle prv.se. Samma orgnr, ägare och telefonnr som Avitrans Nordic. Och fortfarande aktivt. Märkligt mht att det hävdats konkurs för detta bolag.
Det är du som är ute och cyklar, om du nu kan sådant. Om du tittar historiskt så har slottarna alltid stannat hos Sverigeflyg oavsett vem som flugit och vem som börjat flyga då ett bolag slutat. Vi har ju haft ett antal bolag som flugit åt Sverigeflyg, både Skyways/Avia, Nextjet, Golden, Avitrans osv. och slottarna har aldrig stannat kvar hos flygbolaget. Taskigt men sant!!
Hilsen
Igor
Nu tror jag ändå att du är ute och cyklar!
Det finns ett hemligt avtal, problemet är ett annat.
Enligt avtalet var det Ricky Bruch som avgjorde vem som skulle ha slottarna. Detta avgjordes genom glasspinneätning på Eslövs idrottsplats.
Nu är inte Ricky med oss längre och avtalet är förfallet. Slottarna ligger kvar hos Golden/Nextjet.
Golden tjänar mer pengar på att leasa ut flygningarna.
Köpet är inte alls klart. Om ni har hört talas om hembud på aktier och aktieägaravtal så förstår ni nog problemet.
Det finns ett hemligt avtal mellan Sverigeflyg och Golden om dessa slottar. De ska överlåtas till den firma som Sverigeflyg finner lämplig när kontrakten på linjerna går ut. Pigge & Co va inte dummare än så.
Men hur får ni det till att slottarna blir Braathens?
Sverieflygs slottar kontrolleras idag av Golden Air. De kan man bara inte flytta till vem som helst! Heller inte köpa om man inte köper hela Golden Air också!
Sverigeflyg har inga slottar, det är Golden Air som har slottarna. Golden hyr i sin tur in Nextjet på dom linjer man inte vill operera själv.
Så om Sverigeflyg vill anlita ett annat bolag så får dom hitta ett bolag som har egna slottar vilket inte blir lätt.
Sverigeflyg äger inga slottar. De slottarna ägde Avitrans som Thun( Golden ) köpte upp av Sverigeflyg. Så några 80 proc lär vi knappast prata om.
Köpet av Sverigeflyg har redan gått igenom och Braathen är majoritetsägare. Vad det är för skiljedom som det pratas om vet jag inte, men som sagt, köpet har gått igenom och det enda som egentligen kan hindra är ett eventuellt nekande från konkurrensverket, vilket är högst osannolikt (Braathen har redan fått ett förhandsbesked som säger att det sannolikt inte föreligger några hinder)
Att sen Braathen får 80% av slottarna på Bromma är väl bra, då kan det ju byggas ett riktigt starkt inrikesnätverk som på allvar kan utmana Arlanda och möjligheterna att flyga jet i peaktid till diverse destinationer blir ju positivt för alla.
samma adress som Avitrans hade, Gårdsfogdevägen 7 16866 Bromma. Kul!
Deras nya flygbolag tror jag. Men inget kommer att bestämmas förrän en skilljedom har bestämt vem som har rätt till bolaget. Hoppas på Havosar och inte norrmannen. För om det blir norskt så kontrollerar de 80 % av alla slottider på Bromma vilket inte kan vars rätt konkurransmässigt. Högre priser kommer med automatik om det blir norskt. Heja Havosar!
Samma adress, Gårdsfogdevägen 7 16866 Bromma, som Avitrans (Aviation Transport i Norden AB) hade.
You do the math!
Ja, troligen bolaget som alla väntat på sedan de “trolla” bort Avitrans och kan nyanställa piloterna som betalar sin egen rating. Nextjet förlorar isåfall Sverigeflygkontrakten.