hjälp med att överraska flyg intresserad pojkvän
hej! Hoppas detta är rätt forum och vända sig till.
Det är nämligen så att jag har en flyg/flygplans intresserad man som jag skulle vilja överraska, men jag kan ingenting om detta, så det är lite främmande mark för mig.
Tänkte ge honom en prenumeration på någon flygtidning, airliners? Eller vilken tidning är bra? Tips mottagets tacksamt.
Sedan har han även några modellflygplan i bokhyllan, mest sas plan, kan man köpa dom någon annanstans än ombord på flygplanet? Och i större skala än dom som säljs där? Helst sådana modeller som finns i resebutiker.
Sedan tänkte jag om man skulle ge prova på lektion i att flyga, uppuntra honom til att ta steget och komma igång med flygcert som han drömmer om.
Tacksam för fler tips som kan tänkas uppskattas.
Tack på förhand
Carro
svar
“Hårt trafikerad flygplats” Jo jag tackar ja!
Mycket skall man höra innan öronen trillar av!
Jag föreslår att vi låser tråden nu, hon är nog nöjd med förslagen.
Köp en provlektion på en flygklubb!
“Jag är lite osäker på vart i från din otrevliga attityd kommer ifrån?”
Tja jag vet inte, tror du att det kanske var pga alla de spydigheter du slängde i ansiktet på mig?
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag inte säger emot dig beträffande “rolighetsfaktorn”. De flesta som inte har flugit småplan tidigare blir dock lyriska oavsett typ, speciellt när dom får spaka planet själva från start till landning, och än mer när dom får flyga från en hårt trafikerad flygplats som Bromma istället för något öde gräsfält i Uppland. Kommer kanske som en överraskning för dig men de flesta blivande/existerande piloterna är faktiskt inte intresserade av AVA i första hand.
Jag är lite osäker på vart i från din otrevliga attityd kommer ifrån?
Varför skulle en timme i en PA28 uppmuntra mer till ett cert än en timme i en YAK52? Vidare, vad är det som säger att du inte kan få en “provlektion” i samma flygplan? (naturligtvis något dyrare)
Nu har jag förvisso aldrig provat men jag är tämligen säker på att du kan köpa en helt vanlig flygning eller en provlektion av Konstflygskolan om du så önskar.
Dock tänker jag mig att de flesta säkert är intresserade av att få känna på lite lättare AVA (Vilket du inte kan erbjuda i PA28)
Trådskaparen ville, citat “uppuntra honom til att ta steget och komma igång med flygcert som han drömmer om”.
Problem med kognitiva förmågan eller? Stick och trolla något annat forum nu.
Om du lugnar din flygkåthet i några sekunder så inser du kanske att detta inte var tänkt som någon “introkurs” för att du skall få kränga flygtimmar till killen.
Det handlade om en kille som hade ett modellflygplan på hyllan och ibland gick runt och tittade på himlen.
Och, ja. Jag tror att han kommer att tycka at den flygningen är roligare. Vidare tror jag att det inte spelar någon som hällst roll om han loggar en timm mer eller mindre i din PA28.
@Kungen: Är du så desperat du måste häva ur dig sarkasmer? För din info, jag och “Den riktiga Kungen!” som svarade dig nedan är inte samma person. Och jodå, jag har vågat på mig en hel del stall, vikning, spin och andra onormala lägen också.
Menar du på fullt allvar att du anser en jippo-flygning i Yak:en vara en bra förberedelse inför en eventuell PPL-utbildning? Antar att eleverna kan räkna kallt med att få flyga MIG-29 när dom är klara med utbildningen hos dig, dvs om dom inte blir avskräckta eller kräks under intropasset…
Så det går inte att vara pedagogisk i en YAK52 menar du?
Undrar vad de tusentals MIG29 piloter med flera som utbildade dig i detta flygplan tycker om detta?
Men din FI- behörighet kanske sträcker sig vida över dessa gränser?
Har du vågat dig till en stall ännu i “Stockholms bästa flygklubb”?
Kungen nedan: Vi vet båda att det du skriver inte är korrekt. Du önskar kanske tjäna lite xtra-pengar bara men att ta till sig en flygning är ju inte att hänga kors och tvärs i ett par gamla remmar i en Yak…. Tror att personen tar till sig mer av själva flygningen om den är pedagogiskt uppbyggd vilket du nog inte klarar av.
Kram påre Carro
Carro- det går inte att jämföra en provlektion i en trött gammal PA28 med att åka en halvtimme i en YAK52.
Det är som att ställa en åkgräsklippare mot en Ferrari!
Ring konstflygskolan och prata med dom. Grabbarna där arbetar även som flyginstruktörer och piloter till yrket, det kan vara ett bra sätt för din pojkvän att få ett lite bättre nyanserat intryck av flyget.
Teoriböcker finns på KSAB som du kan googla på, de ligger ute på Bromma. Kartor lika så. Skaffa Stockholms TMA karta. Planet kan du få gratis, jag blir bara glad om det kan glädja någon annan. Lycka till!
Glöm inte att berätta vad han tyckte sen! 🙂
…så jag provar igen: av8or [at] gmx . us
@carro: har försökt posta svar två ggr igår (med mailadress) men flygtorget släpper inte igenom detta.
Måste först säga att det låter som om din kille har hittat en väldigt bra tjej som uppmuntrar till flygningen!
Om du kontaktar KSAB.net så kan de hjälpa dig med Kartor och teoriböcker.
Som har även en Shop ute på bromma
Ska du köpa böcker till honom som han skall nöjesläsa om flyget rekommenderar jag någon eller några av följande.
Flygningens grundprinciper – Aerodynamik
PPL – Luftfartssystemet och flygoperativa procedurer
Men det kan ju skilja sig från person till person det där, men det var dom ämnena jag tyckte var roligast att läsa när jag själv tog mitt certifikat.
perka:
Vilket bra tips! Vart får man tag på flygkartor och teoriböcker? Det tror jag skulle vara en stor morot då han skulle läsa den av rent nöje om kvällarna (istället för poketböcker).
Vad sks du ha för planet? Vilken skala är den på? Tjuvkikade i hans samling, och det verkade vara 1:100? tror jag det stod? Men iofs blir han nog bara glad för omtanken. 🙂
Jag rekommenderar en provlektion till en rolig destination (inte bara en rundtur runt Stockholm), och men med lite förberedelser som t.ex. en flygkarta etc. så att din kille kan hinna “drömma” och kanske även en teoribok för ett privatflygcert. Visby är trevligt och ca 1 timme bort och det kostar inte skjortan om du hittar en bra flyglärare i en flugklubb.
Vill du ha en flygplansmodell så kan jag avvara en jag har på hyllan av en MD80 i SAS färger. Ca 20 – 30 cm stor.
av8or:
Tack för tipset av tidningen, den tror jag kommer att uppskattas!
Tar gärna din mail så jag kan få mer info om vad det innebär.
Tack för alla snälla tips 🙂
Mvh/ caroline
Varför inte ge honom en provlektion?
Skulle han gilla det så kan jag hjälpa honom att gå vidare med ett privatflygcertifikat.
Kontakta mig för vidare info:
flygskola@europeanflight.se