Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Trappor MD-80 och B737 vid gate

Tråden startades av Undrande

Hej!

Det har slagit mig att det numera inte fälls ner någon trappa på MD-80 då dessa står parkerade vid gate. För många år sedan skedde detta varje gång. Vad beror detta på? Hade inte fällningen av trappan någonting att göra med säkerhetsaspekt och möjliggöra snabb evakuering ifall detta skulle bli aktuellt?

Sedan har jag också uppmärksammat att det, i alla fall på Arlanda inrikes, alltid körs fram en trappa till bakre utgången på B737 och att passagerare använder sig av dessa för att gå av flygplanet. Används inte gaterna över huvud taget och/eller varför används trappan längst bak?

Tacksam för svar!

Publicerad den 2011-08-26 22:25
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Peter
2011-10-24 23:54

@Arn rampagent:

800an är visst känslig för tailtipping, det är bland det första man lär sig under ramputbildningen. Om jag inte minns fel så låg ground stability på 3500kg vilket betyder att det får inte diffa mer än det mellan främre och bakre delen av kärran. Låter kanske mycket, men tar man i beräkning paxen så når man den gränsen ganska fort. Därför hade rampagent och loadmaster på min tid alltid en kommunikation för att försäkra att vi hade börjat lasta fram samtidigt som de börja boarding. Det fanns ett par incidenter på ARN under Steerlings tid där noshjulet lättade under boarding. En mek kom fram till oss vid ett tillfälle och bad oss sluta lasta bak, sen drog han ett A-4 papper under noshjulet!

Steerling hade som standard att de alltid ville ha allting bak vilket kunde ställa till det om man ville förlasta. Vi hade nga close calls med nga SAS kärror också.

Enligt vår utbildning så skall det dock inte vara vara någon större risk med ground sgtability på 321an, men vi hade faktiskt en NVR ankomst en natt som var fullt lastad bak och i princip tom fram där vi var lite sena med att börja lossa maskinen. när vi kom fram så hade hälften klivit av och noshjulets stötdämpare var fullt utdragen.

Undrande
2011-10-24 21:10

@Arn rampagent

Varför är det ej tillåtet att använda baktrappor på terminal 5 men tillåtet på terminal 2?

Arn rampagent
2011-10-24 16:14

På t5 på ARN får inte baktrappa anvädas, vilket förmodligen är den enda förklaringen till varför SAS etc inte använder det även fast de har korta vändningstider. Norwegian å andra sidan kör från T2 och där är det OK med baktrappor = de används även utrikes. Som tidigare personer skrivit finns det en (mycket liten) risk för tailtipping om det skulle bli väldigt trögt i bc sektionerna och den främre delen av planet nästan är tomt på B737-800. Denna modell är ju extremt vanlig just när det rör sig om avgångar med tighta vändningstider, typ 25min etc.

Pilot
2011-10-23 21:15

SV: Peter

MD-80 ar baktung, inte 737.

SAS Ramparbetare
2011-10-22 23:30

Bakre trappa används endast på inrikes ankomster/avgångar, både på MD-80 och 737. Man använder alltså både baktrappa och gate, detta för att av- och påstigning skall gå fortare och smidigare.

På utrikesterminalen används ingen baktrappa så länge gaterna funkar som dem ska 😉

Varför baktrappa inte används på utrikes vet jag ej men skulle gissa på att det är av säkerhetskäl att man inte vill att pax ska springa där i onödan.

Undrande
2011-08-29 22:56

Tack för alla svar!

Mex
2011-08-28 22:11

SAS har som procedur att så ofta det går använda både bakdörren och framdörren vid boarding och deboarding på terminal 4 Arn. Detta för att hålla nere tiden flygplanet står parkerat vid gate.

lottis
2011-08-28 15:57

Det finns några orsaker till att baktrappan är ned fälld under markstopp trotts att inte på och avstigning sker därifrån. den användes av personalen som jobbar med flyget under markstoppet. Sen måsste bägge dörrarna och trappor finnas anslutna både bak och fram när tankning av planet sker med personer obord på planet.

Aft
2011-08-28 14:08

På FlyNordics MD var det en standarsprocedur att baktrappan fäldes ner så fort crew gick ombord på flygplanet och att man drog upp den när alla lämnat flygplanet och crew skulle gå av. Den var då nere även på flygplatser där man ändå inte fick använda baktrappan.

Vad gäller trappa bak s gör ju det att halva planet kan lämna respektiva boarda planet genom olika dörrar vilket snabbar på processen otroligt mycket. På ARN så kan man i vart fall göra det på 4:an och på 2:an.

@Mech: Hurvida trappan är nere eller uppe spelar väldigt stor roll för sliden bak. Förvisso sitter armeringen i dörren men när du hissar ner trappan hissas också “spången”, som leder till sliden, upp.

Robert
2011-08-27 19:15

Cateringtrappan kanske ?

Peter
2011-08-27 19:04

Vad det gäller B737 så sparar man mycket tid genom att borda o deborda både bakifrån o framifrån.
Dock är det inte tillåtet på alla flygplatser, t ex Kastrup tillåter bara på vissa gater vid Finger A, på vissa flygplatser körs trappen fram som en säkerhetsåtgärd vid t ex evakuering för att man ska slippa dra sliden.
För B737-800 som är mycket baktung så underlättar deboarding oerhört om man deboardar från båda hållen annars är risken stor för tailtipp, alltså att flygplanet tippar på ändan.

Undrande
2011-08-27 14:14

Tack så mycket så här långt för svaren! 🙂

För att klargöra vad jag undrar över för respektive flygplanstyp:

Nu för tiden kan jag inte påminna mig om när jag senast såg att exempelvis SAS fällde ner trappan i bak på sina MD-80:or då de ankommer till en gate på Arlanda. Förr om åren skedde detta, vad jag kommer ihåg, i stort sett alltid.

Men då är/var det inte med tanke på eventuell snabb evakuering då som man fällde ner trappan utan bara av mer praktisk karaktär att kunna få av passagerare lite snabbare.

Då antar jag att detsamma gäller för B737… Även här har jag dock för mig att det förr om åren inte kördes fram trappor till bakre utgången. Åtminstone inte i den utsträckning som det verkar ske idag. Sist jag var på Arlanda hade alla parkerade flygplan vid terminal 4 (utsikt från Sky City) en trappa framkörd till bakre utgången. Även andra flygplanstyper än B737.

Är detta en praxis som tillämpas på alla flygplan vid ankomst då det är möjligt? Även på utrikesankomster?

När jag flög med SAS och B737 från Köpenhamn i vintras och anlände till Arlanda gick i alla fall alla passagerare av genom främre utgången och vidare upp via gaten.

?
2011-08-27 10:30

Det är bar om vi pratar om samma trappa och samma flygplanstyp och nödutgång. Börjar bli lite rörigt.

Mech
2011-08-27 10:27

Ja tror bestämt att att om trappan är uppe eller nere har mindre betydelse för sliden efter som armering av slide sitter i dörren

Flygpersonal
2011-08-27 09:41

Baktrappan på MD används visst på marken, kanske är olika på olika flygbolag men jag vet att den används och är nere när flygplanet är på marken och det finns personal eller passagerare ombord. När planet lämnas så dras trappan naturligtvis upp så att planet t.ex. kan bogseras bort till annan plats senare. Baktrappor används ofta även om gate finns vid framdörren, detta gör så att avstigning och ombordstigning går snabbare.

Harry
2011-08-27 09:23

På md finns en slide längst bak, som man utlöser inifrån flygmaskinen. Det snabbaste sättet att evakuera är genom att använda denna sliden, plus de andra, plus overwing exits. Sliden i stjärtkonen kan bara utlösas när trappan är uppe. Det går självklart att lämna flygplanet genom att gå nedför trappan bak också, men det är inte säkrare eller snabbare, tvärtom. Generellt är trappor alltid långsammare att evakuera med, än slides. Skall du gå ut och in i flygmaskinen är det trappan som gäller, fram eller bak. Om du av säkerhetsskäl vill stänga en md, måste ju trapporna vara uppe och dörrarna stängda och förseglade. Det är därför du sett parkerade md med baktrappan uppe. Hoppas det skingrat funderingarna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500