Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

vad händer med MD piloterna på City Airline?

Tråden startades av undrande

Hörde att MD:n ska bort. Vad händer med dessa piloter? Embraer 145?

Publicerad den 2011-09-15 13:44
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

karl l
2011-09-19 02:11

pinsamt…

@suck
2011-09-18 19:20

Ja du Suck, du borde också hajja att det bara är forumtroll som skriver såna idiotinlägg och ingen s.k. TFHS:are…! En gång för alla så finns det inga MPL-elever på MD:n…

T-bone
2011-09-18 18:50

@Suck!

Tror inte att det senaste inlägget med signaturen “MPL” är skrivet av någon som är MPL:are. Känns mer som ett forum-troll.

Mvh,
/T-bone (också TFHS:are en gång i tiden)

suck!
2011-09-18 14:47

@MPL:

Skön och ödmjuk attityd du har. Den lär göra dig populär bland dina kollegor, nu och i framtiden.

//också, TFHS:are en gång i tiden.

MPL
2011-09-17 11:29

Ja för vår del är det lugna gatan. TFHS kommer att ordna nya jobb åt oss.

Det vore ju katastrof om samtliga MPL piloter blir arbetslösa. Då är det många millar i sjön!

Insider
2011-09-17 09:18

Av 10 fastanställda MD piloter har 8 sagts upp. Alla visstidsanställda får givetvis inte förlängd, en del avtal löper ut i slut av september, en del i slut av oktober.

MPL piloter som gör praktik hos CF finns bara på EMB. En del MD piloter (alla visstidsanställd) har en MPL. De gjorde deras praktik på F50 hos Skyways.

Emil från Lönneberga
2011-09-16 23:44

@Nisse
Säker på att de inte var/är anställda i Core of Gothenburg, med allt identiskt med City Airlines kollektivavtal med SPF UTOM anställningsformen, dvs enligt LAS?

Nisse
2011-09-16 15:32

Emil, du har fel. Det finns både fast anställda och visstidsanställda MD-piloter på City. Alla under kollektivavtal.

Emil från Lönneberga
2011-09-16 08:42

@Erik m fl
När jag själv gick 737-kurs i våras på OAA träffade jag själv två, som de själva kallade sig, MPL-are och de hade avtal med City Airline om “praktikplats” på E145. Dock fanns inte utrymme att ta in dem på “Regnskogsraketen” så det blev MD80 i stället.

Blev MD-piloterna anställda, så inte var det i City Airline eftersom deras plan var att kunna göra ett snabbt byte till t ex A320. De blev med all säkerhet anställda i Citys sidobolag som tjänar som ett bemanningsföretag. De har inget kollektivavtal med SPF och som uppsägningstiden är enligt LAS.

Uv
2011-09-15 23:22

För att klargöra så är det ingen MPL:are som går på “praktik” på MD:n på City. Dom är visserligen MPL:are men är ute på arbetsmarknaden som vilken CPL:are som helst. Det är ingen skillnad mellan en MPL:are och en CPL:are när de gått klart skolan, när ska det gå in i folks huvuden?! =P

Han derre
2011-09-15 21:36

MPL-pilotene som flyr MD i City er ansatt på samme grunnlag som pilotene med CPL.
Her er det ingen praksistid. MPL-pilotene med praksistid flyger på EMB.

Du kan derfor ikke trekke noen negativ konklusjon mot MPL på grunnlag av at de kanskje blir sparket.

Alltid morro å diskutere MPL med personer som er anti-MPL.. Man vinner alle diskusjoner. Det er kanskje ikke så konstig når folk tror de er eksperter før de vet hva de snakker om.

Prøv gjerne igjen 🙂

Undrande
2011-09-15 21:07

Trodde alla blev anställda i våras?

Erik
2011-09-15 19:42

City har aldrig gett några mpl-are nån md rating. Och det finns fasta ställda, och de är varslade 🙁

Kurt
2011-09-15 17:43

Kommer inte MD maskinerna att ersättas med ngt nyare plan?

Emil från Lönneberga
2011-09-15 16:12

De flesta MD-piloterna är väl kontraktare och får väl gå hem efter kontraktstidens slut. De MPL-piloter som fick MD-rating genom City Airline går väl samma öde till mötes. De gör ju endast “praktik” där. Det är väl en av MPL’s värre nackdelar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500