Norwegians aktiekurs
DY aktiekurs har fallit över 50% på 3 månader, från 112,50 till 54:- i dag. Likviditetsproblem?
svar
DY = Kurs upp 8,62 % på en vecka säger allt
SK = kurs upp 0,46 % på en vecka säger mer
Icke!
Det där stämmer absolut inte!
Det är inget annat än en teknisk fint som ska skapa osäkerhet hos konkurrerande bolag. Egentligen har kursen stigit med 85 % men detta har skett i hemlighet.
Det är inte helt ovanligt att man planterar desinformation strax innan man planerar ett stort strategiskt drag. Som tex att man har problem med utbetalning av lön till personalen, vilket inte heller är sant!
I detta fallet handlar det om att snabbt överta konkurrenternas pax i själva förvirringen som man skapat. Då står de andra där med tomma stolar, och utan jordnotter!
Jag säger som Ingemar Bergman alltid sa:
“att få stå med byxorna neddragna,
det är inte så roligt…”
Kom i håg det!
Du betalar typkursen själv, betalning av pc själv, ingen lön under utb, du går in som kontraktare i 6 mån… 787 är inget aktuellt för nya…
Medan Sas har rasat fran 20 SEK till 10…..Baserat pa det ar Sas lika bankrutt som Norwegian. Snart ar Sas nere i vad vi i USA kallar penny stock.
Vi kanske kan enas om att det finns ganska gott om bolag i världen som på några månader fallit ganska många procent men utan att för den sakens skull gå i konkurs och oavsett vad man tycker här inne så finns det nog inget som tyder på att något av de två bolagen som hatas/älskas mest här inne kommer att försvinna i morgon eller nästa vecka.
Och när ska folk sluta ta upp det här med kostnaden för resor hos Norwegian och liknande. Om du beställer bara resan, reser med handbagage, väljer ingen sittplats och betalar med ditt helt vanliga bankkort så kostar det precis så mycket som det sägs när du väljer resan i första steget på bokningen. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få välja en sittplats direkt. Sen borde det finnas en standard för resor man söker på sökmotorer eller liknande. Att det ska vara en resa med ett bagage eller liknande så att man kan jämföra bättre men det är en helt annan diskussion.
Tanya, vi kan alla snubbla på tangenterna…
De flesta kan också göra adekvata omvärldsanalyser…
Men själv tycks du snubbla och snurrra till det riktigt ordentligt när det gäller att försvara Norgegeggan.
Får du betala typkursen själv??? Är du bunden en viss tid, sedan du börjat flyga 787? Får du lön under tiden du går typkurs? Blir du kontraktspilot? Berätta gärna. Jag kanske söker.
Harry?
Vad har typkurs med saken att göra? Den får man ju betala själv…
Vad betyder “deparata” ?
Måste vara något som SK lider av.
Det finns så många pilot aspiranter som gladeligen kommer att låna en mille för att få chansen att flyga B787. En 1/2 mille till certet och 1/2 mille för att köpa aktier i Norweigan för. Drömen att få flyga Dreamline.
Enligt de senaste kvartalsrapporterna har inte Norwegian det kapitalet. Det skall bli spännande att se hur det går. En typkurs kostar drygt halvmiljonen och det är bara en liten del.
Tanya, du fortsätter ditt Norwegiankramande till dödsdagar… Du har hållt på i flera år nu.
Angående SK:s aktiekurs så kan jag berätta att det inte föreligger något konkurshot tack vare de starka ägare man har, vilket bl a innefattar tre av jordklotets rikaste stater.
Norgegeggan har däremot inga starka ägare alls, bara en mängd fattiga och grundlurade mindre placerare. De blir för varje dag alltmer deperata…
52:- and descending
52:- and descending…
Continental var det enda amerikanska bolag som inte gick under chapter 11.
DY är ett gigantiskt FlyMe, de lever på att
a) sälja biljetter till mycket lågt pris långt fram i tiden för att kunna betala löner, lease och övriga kostnader
b) ständigt öppna nya linjer för att hålla investerare på gott humör
c) annonsera priser från 199:- som i slutpris blir något helt annat när tilläggen betalts
Hur länge?
AMR moderbolaget till American airlines aktiekurs rasade 33 % i går
Där kan man tala om konkursvarning eller chapter 11
De var tydligen de enda ihop med Southwest av de stora majors i USA som aldrig gick in i det sk. konkursskyddet chapter 11 efter 9/11
Så flygbolagen i skandinavien har nog inte förlorat så mycket.
Minus 239,5 miljoner norska kronor. Norwegian har tyvärr också hedgat bort sig på bränslet. Enligt augusti månads trafikrapport har man säkrat 12100 ton till ett pris av 1100 usd/ton för Q3. Dagspris 23sept var 961,5 usd/ton.
Hur har index sett ut? Kan vara intressant :=)
SK aktiekurs har fallit med 35,71 % de senaste 3 månader, Konkurs?
SK aktiekurs har fallit med 58,60 % på 12 månader superdunderkonkurs?
Seriöst??? Hur kan man dra sådana slutsatser?