Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Piloter utnyttjas max, flygning en riskfaktor Zzz!

Tråden startades av Biggles

http://svtplay.se/v/2571148/over_halften_av_alla_piloter_har_somnat_under_flygning

http://di.se/Artiklar/2011/10/19/248170/Piloter-somnar-i-cockpit/?sr=23&tr=294654&rlt=1

http://svt.se/2.22620/1.2571249/varannan_pilot_har_somnat_under_flygning

Pressträff sker från SPF klockan 10:00 idag om problemet!

Publicerad den 2011-10-19 07:22
Skriv ett svar
Antal svar: 94

svar

Olga
2011-10-27 10:56

Man måste se till alla olika flygbolag och deras sätt att arbeta på.
Att som myndighet kunna maximera arbetstid för en pilot är inget svårt!
Bara att se till förutsättningar som råder för vissa extrema bolag och sätta gränser därefter!

Inte Norrman
2011-10-26 16:40

Om jag inte missminner mig så kom det ett starkt önskemål från ett norskt bolag när timmar per vecka diskuterades (jag tror det var widerö).

Deras önskan var att inte låsa veckoarbetstiden för mycket utan att ha en maxtid på två veckor istället. Anledningen var att de ville (och fick igenom) möjligheten att efter avverkad slinga få ledigt en vecka. Jag har för mig (rätta mig om någon vet mer i detalj) att piloterna är slingade på ca 80 tim på en sammanhängande 7 dagarsperiod (4 dar ena veckan och 3 andra)…

…det är ju underligt att detta kommer från piloter, hade det varit ett myndighetsbeslut hade det ju varit idiotiskt…

Man kan ju fråga sig, om man får helt ledigt resten av tiden upp till 90 tim för 2 veckor, hur många skulle kunna tänka sig att arbeta av det på ett bräde?

cargo
2011-10-25 14:20

jar 25;
nej inte idag men 9 år i MSP för NWA.

Yvette Palljet
2011-10-25 13:01

Varför fortsätter ni att jämföra äpplen och bigaråer? Lönedebatten är EN ANNAN debatt! Frågan är: Är det rimligt att piloter har, vissa veckor, 60 timmars tjänstgöring? Nu pratar vi INTE HELLER huruvida restid till jobbet, eller standby-tid, räknas. Utan att man kan ha 60 tjänstgöringstimmar, från arbetsdagarnas början till arbetsdagarnas slut. Är det rimligt att ha en schemalagd arbetsdag på 14 timmar? Är det rimligt att kanske, dessutom, ha 12-14 timmars arbetsdagar schemalagda även dag 2, 3 och 4? Jag tycker inte att det är rimligt, och jag tycker att det rimmar dåligt med det “säkerhetstänkande” som vi så gärna berömmer oss själva med att åtnjuta här uppe i norra Europa. Åter igen, om du som passagerare tycker att detta känns pålitligt och säkert, så finns ju ingen anledning att reagera över situationen. Då är det bara att luta sig tillbaks i flygplansfåtöljen i övertygelsen att piloterna där framme presterar å sitt yttersta trots uppbyggd sömnbrist denna dag 5 i schemat, den trettonde arbetstimmen för dagen, och kanske timme 58-59 den här veckan. Enjoy the flight!

Pilot Jar25
2011-10-25 01:26

Till Cargo:

Vill du på fullt allvar få förklarat skillnaden mellan en busschaufför med 50 pax och en pilot med 50 pax ombord? Du är inte pilot själv vad?

Rattarn
2011-10-24 21:45

Det jämförs Busschaufförer med Piloter och dess arbetstider. Sen när får busschaffisar tillika lastbilschaffisar jobba 15 timmar rakt av? Dryga böter det!

Ace
2011-10-24 21:12

Ganska ny i branchen… Fick jobb 2008 blev av med jobbet 2009, fick jobb igen och blev av med det igen efter 3 mån… Med en lön på 18 000 före skatt samt att NAS har 7000 ansökningar och tex lufthansa hade 6500 ansökningar till sina 80 platser för nyexaminerade gör att man börjar misströsta… Har ingen lust att bo hemavan resten av livet och flyga turboprop för fickpengar…

Tror det är dags att börja se sig om efter ngt annat…

Pilot
2011-10-24 19:46

SV: Pensionaer

Att sitta standby reknas som arbetstid, men jag skulle vilja pasta att det inte ar det. Inte heller ar deadheading arbetstid. Inte heller ar vila pa lyxhotell arbetstid. Arbetstid ar nar man producerar nagot. Din definition ar baserad pa den gammalmodiga definitionen som anvendes for lokforare en gang i tiden. Tyvarr sa geller den fortfarande tack vare produktionsfientliga maffiafack. Det ar hog tid att dessa definitioner moderniseras och att piloter och cabin crew borjar jobba till samma villkor som alla andra.

Pilot
2011-10-24 18:28

Ni som tycker att jag hatar piloter har helt fel som med allt annat. Faktum ar att detta facktjat om att piloter ar overarbetade har gott for langt. Om ni foljer myndigheternas krav och anvender viloperioderna till vila och inte era businesses eller hobbyn som mer an 50% av piloterna gor, sa skulle ni vara fullt utvilade och inte landa kort med fel flap setting, etc, for att ni inte ens “orkade” laesa landing check list. Som jag sagt tidigare det finns inga andra jobb som betalar sa bra per aktiv arbetstimme eller dar det finns sa mycket fritid som pilot (och cabin crew) jobb, sa istf att gnella varje vaken minut borde ni vara tacksamma. Ni paminner om 3-aringar som saknar nappflaska.

pensionär
2011-10-24 17:16

Captain Sullenberger: När du sitter vid cbt eller läser flight news, så kan även du ta en fika,på sammasätt som kontorsnissen. Men man ska skilja på aktiv flygtid och övrig arbets tid. Och jag vidhåller fortfarande att man inte ska flyga aktiv mer än 8 tim med 2 pilotsbesättning,sen vilotid. En trött pilot är farlig både för sig själv och alla i planet. så en atlant eller fair east skall det vara tre piloter i cockpit.

pensionär
2011-10-24 16:18

Captain Sullenberger: När du sitter vid cbt eller läser flight news, så kan även du ta en fika,på sammasätt som kontorsnissen. Men man ska skilja på aktiv flygtid och övrig arbets tid. Och jag vidhåller fortfarande att man inte ska flyga aktiv mer än 8 tim med 2 pilotsbesättning,sen vilotid. En trött pilot är farlig både för sig själv och alla i planet. så en atlant eller fair east skall det vara tre piloter i cockpit.

Till Neo
2011-10-24 16:12

Hear, hear!

cargo
2011-10-24 14:50

neo, eftersom du uppmantat alla som inte är piloter att “hålla käften”
så kan du ju försöka förklara vad som är skilnaden mellan en busschauför med
50 pers ombord jmf med en pilot på en F50 med 50 pax ombord är ?
Båda har ansvar för andras liv, men en busschaufören har inte lika ömma tår som
piloten skulle jag vilja påstå.
Jag tror säkert undersökningen stämmer att varannan pilot nån gång nickat till
under flygning ( trots att den är gjord av ett fackförbund )
men att automatiskt koppla det till att alla dessa fall handlar om långa arbetstider
och enl rubriken “utnyttjas till max” kan inte stämma.
Finns naturligtvis fler anledningar till trötthet.

KG
2011-10-24 12:57

Helt klockrent inlägg från Neo. Huvudet på spiken! Branschen i ett nötskal och mer behöver i princip inte sägas.

Flygbussen
2011-10-24 12:15

Bra skrivet Neo! Precis så är det, och värre kommer det bli… Kan inte rekommendera någon flygbranschen mer än som hobby eller genomgångsjobb..

Leif Kristersson
2011-10-24 09:56

Du är en så kallad “nyttig idiot” åt flygbolagen. Googla på det…

Till neo.
2011-10-23 23:57

Word!

Re: Neo
2011-10-23 22:05

Bra inlägg Neo, förklarar allt bra!

Nutidens löneslav som pilot får inte klaga på något för alla tycker vi tjänar allt för bra redan!
Att vi sen har ett liv utanför arbetet är det ingen som bryr sig om!
Bara jag fick resa billigt så jag klarar mig är allt ok!

Meo
2011-10-23 21:52

Neo,
Du borde nog söka annan tjänst (om du nu är pilot)…
Din inställning kommer inte att gynna flygsäkerheten och negativa människor har branschen ingen nytta av…

Neo
2011-10-23 19:57

Det handlar bara om pengar, ingenting annat. Myndigheterna vill inte bråka med bolagens vinstmöjligheter så de kör huvudet i sanden och hoppas på det bästa.

De gånger någon gör en krater så blir det “pilot error” som anledning. Det spelar ingen roll att kaptenen var inne på sitt 5e tolvtimmarspass den veckan, precis hade bråkat med frun och sovit tre timmar, blivit utskälld av flygchefen för att han har dålig on-time performance och parats ihop med en 300-timmars rookie utan koll.

När de crashar i banändan pga fel flapsetting så är det pilot error, slut på diskussionen. Ingen kommer titta efter bakomliggande anledningar, för ingen är intresserad av dessa. Ingen vill ha en långsiktig lösning, preventivt arbete eller liknande. Huvudet i sanden och mörka – pengarna styr.

Har varit så, kommer vara så.

De som inte jobbar som pilot, speciellt kapten, kan hålla käften och fortsätta sippa latte framför kontorsdatorn. Ingenting ni gör är jämförbart med vad vi gör. Lämna den här sidan och gå till expressen.se och skriv upprörda inlägg om hur dyrt det är att serva bilen nuförtiden eller nåt, ni tillför ingenting på ett flygforum.

En sak är fullständigt säker. Det kommer bara att bli värre. Mindre lön, mer ansvar, längre pass, sämre utbildning. Slit och släng där karriären förväntas bli 10-15 år lång. Bolagen skiter i vilket, de bränner hellre ut er på den tiden och ser er sluta än betalar feta löner till pensionsåldern. Det står 3500 nyexade 21-åringar med miljonlån som får ståfräs av att höra en jetmotor starta som säljer mormor och suger av flygchefen för en chans att ta ert jobb, för halva lönen och utan pensionsavsättningar. Tro inte resenärerna bryr sig heller. Kan man köpa tröjan på h&m för att spara 29kr trots att den sytts av en elvaåring i burma så är sympatin liten för piloter i skandinavien. Speciellt som det är och alltid kommer att betraktas som “högstatus”. Varför vet jag inte men så är det.

Mitt råd – spara så mycket pengar du har råd med och använd till en alternativ karriär. Starta firma eller utbilda dig. Dagens tempo inom flyget är det extremt få som klarar i 30-40 års tid, och om inte annat så hinner du tröttna när du är inne på bolag nr 8, sitter i ännu ett hotellrum i bankok och ser barnen växa upp på skype med en fru som börjat googla på ord som “skiljsmässa”, “bouppdelning” och “vårdnadstvist”.

Grundproblemet vad gäller trötthet är att piloter behandlas som maskiner. Vi är en mjukdel i flygplanssystemet som förväntas prestera som ännu en dator. Som om en lagvrängare i EU kan skriva ner på ett papper vad som gör mig trött. Som om operations kan ringa upp mig 03:45 för ett 11-timmarspass trots att grannarna har fest eller barnen har krupp och gallskriker. Vi ska prestera som om vi har en knapp på magen där det står “push to start”. Det är, för att uttrycka sig utrikiskt, retarded. Det kommer bli värre också mina vänner, tänk på det. Det kommer bli ännu hårdare tills en fullsmetad A319 gör en krater stor som globen i nåt fjäll. Sen blir det stora nyhetsrubriker. Fin grafik som visar planets sista minuter i luften. Man hittar “svarta” lådan, ojojoj nu får vi veta vad som hände till slut. Efter mycket stånk och stön så presenteras en rapport. “Pilot error”. Inga regler ses över, ingen djupare utredning kring piloterna. Case closed.

Kanske du sitter ombord då? Du och resten av familjen? Smuttar lite på en cola och bråkar med din 5-åring som inte vill stänga av sin ipod?

Do you feel lucky, punk? Do ya?

För det kommer. Det kommer gubben, lika säkert som soluppgången och tidvattnet. Pang bom, rätt in i moder jord.

Men biljetten var FETT billig i varje fall.

Alltid nåt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500