SAS plan flög med trasig dörr!
http://www.expressen.se/nyheter/1.2633315/sas-planet-lyfte-med-trasig-dorr
svar
Tekniker: Nej, jag är en helt annan Micke.
Jag tyckte bara att det lät underligt att man delar ut papper (från en papprulle) att stoppa i öronen för att skyddas mot vinddraget. Om det blåser så kraftigt i kabinen att passagerarna måste skyddas så är väl ett litet dasspapper inte mycket till skydd. Och stoppar man papper i öronen så blåser det ju bort ganska lätt om man inte fäster det på något vis.
Såhär är det.
Om man är intresserad och lär sig allt om hur ett plan fungerar så skrattar man åt sånt här, ingen fara med en list som lossnar eller andra skit saker.
Allt är så överdrivet, planen klarar mer än vad man tror, media överdriver allt.
/Cowboy Captain 737
Dörrar på flyg kan låta illa =låta illa av olika orsaker, har själv varit med om följande:
Frusna dörrpackningar (fruset kondensvatten), blir då hårda och släpper förbi tjuvluft.
Dörrpackningar som hamnat snett, klämda/vridna.
Plastbestick som sitter mella tröskel/dörrpackning som orsakar ett fantastiskt tjutande.
När det gäller trådens kommentarer kring den berömda “Ryanair” tejpen så var det bara så att efter rutbytet tejpades smacket (tätmedlet). Detta gör man helt rutinmässigt för att lnte smacket skall flyta ut innan det härdat ordentligt.
Noteras skall att smacket är där av aerodynamiska orsaker och inte har någon tätande funktion (737).
Hej Micke!
Står signaturen Micke möjligtvis för :
“Micke Andersson-Tjänstgörande redaktör på Aftonbladet” ?
Om Ryans lagning hade varit fel så borde ju tidningen ha följt upp med något i stil med:
“LUFTFARTSMYNDIGHET STRAFFAR LÅGPRISBOLAG”
Men det gjorde man ju inte.
Slutsatsen blir därmed att Expressen skrämmer upp flygrädda för att gynna egen profit.
Men det är intressant att papper från en papprulle skulle kunna skydda passagerarna från vinddraget. Blåser inte ett sådant papper bort om det blåser kraftigt i kabinen eller fäster man det med gummiband eller någon slags klämma. Eller är det helt enkelt så att vår populära kvällstidning har missuppfattat händelsen?
Har själv varit med på samma sak på mitt gamla bolag. De dörrsensorer som finns (fanns?) på Boeing satt på ett sådan sätt att de inte gav utslag för att dörren inte var riktigt stängd. I detta fall en dörr som kärvade lite med jämna mellanrum. Såg stängd ut från insidan men hade en liten glipa från utsidan (som personal på utsidan borde sagt till om). Dörren var dock “stängd” så långt att den inte kunde gå upp i luften. När vi lyfte så tjöt och blåste det rejält i kabinen. Ner och landa, stänga och åka… Inte värre än så! Där har ni en nyhet till Expessen (bolaget finns inte kvar längre men om ni skarvar lite ska ni nog få till någon koppling till ett nuvarande bolag)…
Inget fel med tejp!
Boeing har “byggt” ett helt flygplan av tejp och det är väldigt efterlängtat på marknaden.
Det heter 787-dreamliner och man har använt nästan uteslutande komposit till flygkropp och vingar.
Kompositen ifråga är kolfibertejp.
Apollo 13 lagades med tejp när man hade haft en syrgasexplosion i rymden .
De tre astronauterna kunde lyckligt återvända till jorden tack vare att man lagade med tejp.
Ryanairs tejpreparation, som man talar om, undersöktes av Irländska luftfartsmyndigheten som fann den vara enligt gängse regler. Rutan ifråga hade inte fallerat på grund av bristande tejpning.
Enda skillnaden på ett bolag med eller utan ekonomiska svårigheter är mängden highspeed tejp på lagret, mycket pengar = mycket tejp…
Faktum:
– Planet var i luften efter 15min markstopp.
– Felet var borta vid nästa flygning. (Alltså framgångsrikt “lagad”)
– Tiden på marken för kort för att byta eller laga något.
Slutsats:
-Om felet var borta utan att man rimligen har hunnit laga eller byta något kan det bara vara handhavande fel.
– Någon måste ha stängt dörren fel. (? Vem brukar stänga dörren?….)
Fortfarande:
-Alla ombord kom dit dom skulle, visserligen med en liten försening men ändå.
Fråga?
– Vem har intresse av att skrämma folk som redan är flyg-rädda?
Ett lysande exempel pa vfr man ska undvika flygbolag i ekonomiska svarigheter.
Låter som Ryanair olycka, laga med silvertejp och fort iväg igen..
1, Gå å va irriterad i 4-5 dagar…j…a lampa som gått söder igen…
2, Försöka att komma ihåg att köpa en ny.. åhhh nej jag glömde lampan denna gången oxååååå.
3, När man väl lampan är inköpt så brukar den bli liggande 2-3 dagar..
4, Tillslut så tar man sig i kragen och byter den,skruvar bort den gamla ca:5sek dit med en ny ca:5sek..
5, Cirkus en vecka att byta en lampa…
Faktum att man lyfte igen efter 15min på marken och felet inte återkom tyder just på en dörrlist.
Man kan inte byta eller laga något på 15min stopp.(Man kan möjligen justera eller smörja)
-Tänk bara på hur lång tid du själv tar på dig att byta den enklaste glödlampan hemma i köket.
Visst är flygtekniker bra på alla vis men vi är inte Jesus, då skulle vi inte jobba inom flyget.
Apropå jurnalister och tidningar:
– Har ni som läser tex Expressen aldrig tänkt på att en tidning lever på att sälja nyheter, ungefär som MacDonalds säljer hamburgare.
-Har ni aldrig tänkt på att det varje dag ” händer” precis så mycket i världen att det räcker för att fylla en Expressen.
Det är helt enkelt så att allt som har med flyg att göra har stort nyhetsvärde av olika anledningar,
till exempel finns det många flygrädda. Att berätta om farliga flygningar blir alltså automatiskt bra journalistik.
@Warning
På de flesta flygplan med tryckkabin får man ingen varning förrän kabinhöjden blir 10000 fot eller mer. På checklistan efter start brukar man kontrollera kabintrycket. Man kollar kabinens höjd, stighastighet och differentialtryck. Det finns, på modernare flygplan, olika undersystem som kan dumpa trycket om man t ex får fel på en dörr, s k “door unsafe pressuredump”. Det brukar generera en varning.
Finns det inget varningssystem som man kan se att tryckkabinen int är intakt av någon anledning?
Om som någon skrev att det räcker att en list ligger fel så kan det skapa problem.
Detta borde väl kunna korrigeras innan man lyfter om man ser ett fel på instrumenten?
Det har väl hänt mer är en gång. Det räcker faktiskt att dörrens gummilist viks vid stängning. Den kan göra det när gummit blir gammalt och hårdnar. Formuleringen att det blåste in i planet kan väl diskuteras. Möjligen att det blåste inne i planet.
Sen tycker jag att Norwegians annons mitt i artikeln sticker skönt i ögonen. Den reklamansvarige visste exakt var den skulle placeras. :=D
Låter ju vättigt att det “blåste” in i planet =)