Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

757 vs 737

Tråden startades av Olson

Jag funderar lite på varför Boeing 737 fortfarande tillverkas och inte Boeing 757? 757:an har ju en mycket vackrare och säkert 10 år yngre design (20 år om man räknar 707:an), men ändå tillverkas den inte. Det borde väl vara möjligt att bygga kortare 757-flygplanskroppar med andra motorer och egenskaper.

Boeing 737-900 och A321 verkar ersätta Boeing 757 på många rutter, men ingen av dem kan ju flyga över Atlanten, där många mindre destinationer får atlanttrafik tack vare den “lilla” 757:an.

Jag tycker det är synd att produktionen lades ner i stället för att utvecklas. För 757:an är ju ett mycket vackert flygplan från sent 70-tal och var mycket innovativt för sin tid. 737:an är ett ganska fult flygplan som har haft i princip samma utseende sedan 50-talet (om man räknar 707:an). Vad gick snett? Tacksam för teorier, fakta och spekulationer =)

Publicerad den 2011-11-30 22:07
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Tanya
2011-12-05 14:32

Du har helt fel i det du skriver, Boeing har aldrig användt double-bubble principen på sina flygplan. Den principen har sin ursprung från DC-8 från MCDonnel Douglas.

Boeing 707 Oval Fuselage

DC-8 Double-Bubble

F/O
2011-12-05 08:04

Det svaret är ganska enkelt.
När man tog fram 757:an var det för att täcka behovet av långa inrikes flighter i USA (kust till kust) något som dåvarande 737:a inte klarade. När man sen förlängde 737:an (långt bortom vad som är aerodynamiskt lämpligt) och fick på bränslesnålare motorer på den så klarade man av dom
Långa flygningarna med 737:an 757:an blev hel enkelt utklassad av lillebrori som drog fördelar av en stor pilot flotta och “common fleet” vinstfördelar i dom stora bolagen. På många av dom linjer där 737:an fortfarande inte klarar (tex atlanten) kunde man sätta in storebror 767 istället. Nedläggningen har ju dessutom gjort 757:an “gammal” på marknaden när den inte får boeings nya “mood interiour”.
787:an finns i en kort version som tar ungefär samma passagerar antal men är fortfarnde en wideboddy och således mer en tänkt som
Ersättarenför 767:an.

Saaaa
2011-12-04 02:09

Kollade upp faktan, Jag hade fel du hade rätt, kan dock svära på att jag läst annorlunda någon annanstans.

Nospartiet
2011-12-03 15:35

707, 727, 737 och 757 har alla 6 abr 17 tum breda stolar i ekonomy. Samma kabinbredd ovanfor golvet. Men 707 hade en dubbel-bubble kropp for mera utrymme i lower hold. 737 har inte det. Vet inte om 727 eller 757.

Saaaa
2011-12-02 20:39

@Nospartiet:

707, 737 och 757 har tre separata kabinbredder. Ej säker på 727’an det ska jag låta vara osagt.

Nospartiet
2011-12-02 18:26

707, 727 och 737 har liknande nosparti, cockpitfonster och samma kabinbredd eftersom det inte fanns nagon anledning att endra pa det. Lower hold tror jag inte ar samma. 757 har samma kabinbredd ocksa men nospartiet ar unikt. 757 cockpit ar identisk med 767 och de har samma typerating (Common type rating).

Olson
2011-12-02 13:23

Men en 787:a är väl bra mycket större än en 757-200? Mer som Boeing 767. Men den är kanske lika billig i drift och bränslekonsumtion som 757:an, då kanske man kan se en sådan på landvetter trots allt? Men Boeing 757 är ett unikt flygplan, och än så länge finns det ingen liknande maskin med samma egenskaper och prestanda.

G
2011-12-02 11:32

Har du missat att Boeing kommit med ett nytt tvåmotorigt medelstort plan för långa turer? 787 heter den om du missat det. Den kommer soppa mattan meed Airbus 330/340/350!

sas hatare
2011-12-02 01:28

Tyvär ser inte tillräckligt många vilka under en 757 kan göra därav produceras den inte längre den har haft sina glans dagar. 1050 är producerade 913 av 200 modellen gjordes och 759 finns kvar i service när jag kollade sist för alltså för någon månad sen.

Mvh

Olson
2011-12-01 12:32

Jo, visst handlar det om marknaden i slutändan. Varför jag refererade till 707 är just utseendet, åtminstone nospartiet. Där ser 737:an exakt likadan ut idag. Var det verkligen det ulitmata utseendet man fick fram redan på 50-talet?

Hoppas att Airbus på något vänster lyckas få sin 321:a att flyga t.ex. GOT-EWR, just i den grenen är ju 757 idag unik. Det är ju inte så troligt att det finns underlag för en B767 eller A330 på sådana rutter. Och 737:an känns som en återvänsgränd.

Hursomhelt, det finns ju många 757:or kvar som kommar att flyga i många år till, så nog löser det väl sig alltid =) Tack för alla svar och spekulationer!

Mike
2011-12-01 10:42

Jag kan aldrig tänka mig att flygbolagen väljer flygplan efter utseendet…

Kung Bore
2011-12-01 10:18

Om man hade valt flygplan efter utseende hade vi fortfarande haft SUD Caravelle kvar i produktion Den tillsammans med B757 och MD-80 är bland de vackraste flygplan man kan skåda.
Jag håller med om att det verkar konstigt att lägga ned en modell som B757-200 som var unik i och med en god räckvidd jämfört B739 och även A321. Kanske var marknaden liten eftersom B738 och 739 och A321 klarar tex. ARN-LPA non-stop?

Tanya
2011-12-01 10:17

Varför skall man överhuvudtaget nämna 707 i denna sammanhang?

757/737 är tvåmotoriga flygplan, 707 var/är ett fyramotorigt långdistans plan som konkurrerade med DC-8. Enda likheten är möjligtvis att det är sk single aisle plan.

kostnad
2011-12-01 07:45

Jag kan tänka mig att det har med kostnad att göra där 73an är billigare.

Reply
2011-11-30 23:50

Svaret är jätteenkelt, vid tidpunkten för nedläggningen av produktionen av B757 hade orderingången sjunkit till för låga nivåer.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500