Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tyskland vs England

Tråden startades av Bird & Bird

Tyska DFS vill köpa engelska statens 49 % ägande i NATS. Vad ligger bakom detta? När lägger ACR bud på LFV Terminal?

Publicerad den 2011-12-27 14:49
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Tänkvärt - FL ACC
2011-12-28 10:15

NATS tjänar pengar, DFS tjänar pengar, Austro Control tjänar pengar. LFV säger att man inte kan tjäna pengar inom ANS. Varför vill AG sprida det ryktet inom kåren? Vad är LFV rädda för eller borde vi kanske vara det?

Det finns nog flera förklaringar till att LFV kostar mer än det smakar. Nu ska vi satsa enorma resurser på att “förstå” kunden. Samtidigt som vi arbetar med provokativa projekt, typ ROT. Enligt AG så försvinner dryga 50% av bemanningsbehovet ifall ROT installeras på landets flygplatser. Vem ska stå för den notan? Om flygplatserna ska betala åtskilliga 10-tals miljoner i hårdvara, därefter löpande underhåll plus bemanning så undrar man när rationaliseringen kommer för kunderna? Detta för att effektivisera ca 15-20% mot idag. AG gick ju betydligt lägre än så i Säve, utan ROT, för att undvika ytterligare en motgång och ett förlorat kontrakt till ACR.

Kanske dags för management att tänka om eller är det för sent?

Gott Nytt År till Sveriges ATM!

Bo
2011-12-27 18:42

Om detta är sant så lär prislappen bli enorm. NATS omsätter drygt 7 miljarder och tjänar ca 1,5 miljard. Detta är väl bara början inom ANS och desto fler länder som öppnar upp för konkurrens så kommer bolagen slåss för kontrakten. För DFS ett sätt att komma in i Spanien då de inte tilldelades några flygplatser.

ACR och LFV har redan mött på konkurrens när Swedavia startade sin upphandling. Enligt rykten så är både DFS, NATS och Serco intresserade av den svenska ATS marknaden. Låt se!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500