Över 100 000 passagerare på Linköping City Airport
Vad tycker ni?
svar
råger:
Linköping-ARN tar det 3 timmar enkel med bil (om inget oförutsett händer).
Arlanda är om-ständigt med parkeringar långt ifrån terminaler etc.
Räkna lätt med att du får lägga mer än 7 timmar extra på en arbetsdag.
Räkna till att om du vill åka t.o.r samma dag med start i Linköping så får du gå upp 2-3 på morgonen
och kan väntas vara tillbaka sent, sent på natten.
Vill man åka från ARN så blir det en flerdagars-förrättning per automatik, i det ljuset faller resonemanget om hur bra ARN är.
Antar att det är affärsresenärer som använder KLM till största delen,
ta en normal affärsresa, du behöver på måndag åka till London för ett
snabbt möte, hem igen dan efter.
KLM skall ha 7.700:- nu på mån 30:e, från Arlanda vimlar det av alternativ för
2-3.000 kr, SAS, BA, Norwegian …
Måste vara av intresse att ta tåget eller bilen till Arlanda ?
All trafik från Östergötland är ju till hubbar. SAS övergav regionen 2002 då hade man nästan 100,000 pax till CPH. Snart är KLM på samma nivå. Sannolikt kommer inte SAS tillbaka då CPH har minskat som nav de senaste 10 åren.
FlyBe Nordic (ex FinnComm) är inte Finnair, ska bli kul att se hur länge engelsmännen tycker att de små trafikströmmarna i Norden är intressanta !
Så KLMs satsning i LPI är ganska cool, gissningsvis skulle ganska många regionalflygplatser ge en hel del för en AMS linje!
Nytt resecentrum är länkat till Ostlänken, som verkar ganska avlägsen.
Berlin/Brandenburg, den ny Storflygplatsen, lär ju behöva passagerare.
Undrar om man inte kunde övertala Air Berlin att öppna en Linköpings-linje, precis som KLM gjort.
råger:
Jag tror att dom flesta i Linköping sk__er i “coolt”.
Vi vill bara ha bra och billiga resor.
Tåget:
? Finns det planer på ett nytt resecentrum, som du beskriver det?
Låter kanon i så fall!
Det första inlägget från Linköpingsbo var inte mitt, såg inte att någon redan hette så, ursäkta.
Ja, om man ska jämföra i coolhet så är väl KLM (och kanske FlyBe/Finnair) hetare än SAS och definitivt coolare än Skyways. Vlken destination i världen är lämplig att åka till via Alanda egentligen? Amsterdam ligger oftast åt rätt håll och det är en stor jäkla flygplats där KLM flyger till alla världens hörn. Helsingfors är ju porten mot fjärran öster. Men SAS hade inte heller varit fel på en östgötsk flygplats. Till Köpenhamn då givetvis, Nordens ledande flygplats.
Och Ängelholm ligger ju mellan de betydligt större städerna Halmstad och Helsingborg. Och jag tycker det är roligare att titta på en tavla där det står annat än: StockholmARN, StockhomlARN, StockholmBMA osv…
Linköpingsbefolkningen;
Så en pax till SPL är mer värd/interesant än en pax till ARN, kund som kund.
Är ni stolta över 30 % av Ängelholms siffor ? Suck.
Är det “coolt” att KLM flyger 2 ggr per dag ? Suck.
Linköpings flygplats har tillsammans med ett fåtal andra flygplatser (Kjula/Eskilstuna) fördelen av att enkelt och billigt kunna integreras med järnvägen. Att bygga järnväg är ju fruktansvärt dyrt och nya sträckningar för att täcka in flygplatser (i stället för städer, Nyköping) blir nog sällsynt, undantaget Landvetter. Bara att lägga in Sturup på Malmö Ystad linjen verkar ju vara lågprioriterat trots att regionaltågssatsningar är populärt i Skåne.
När en ny flygterminal byggs i Linköping integrerad med Resecentrum norr om den nuvarande placeringen kan flygplatsen uppfylla vad Norsholm en gång var tänkt att bli, dvs en regionalflygplats för östra Sverige.
Det är kul att se KLM plan flyga över balkongen! En gemensam flygplats kommer aldrig att bli av, tyvärr, verkar det som. Men nu samarbetar NRK och LPI åtminstone. I ett framtida scenario hade Linköping enligt mig varit bra för de reglujära flygen, medans Norrköping är väl etablerat inom chartern och kunde locka till sig lågprisbolag. Särskilt gynnsamt blir ju det om Uppsala Aiprort öppnar och Skavstas ställning plötsligt hotas.
Men man borde till att börja med samordna CPH-linjerna till EN stad, kvittar vilken, fem små propelleravgångar från två städer med två bolag kunde ju bli tre-fyra SAS CRJ-flyg från en flygplats med helt andra möjligheter för de som reser via Köpenhamn. Men det är i alla fall kul att de goda nyheterna ständigt avlöser varandra här.
KLM har kört hela sommaren med två dagliga i LPI sedan starten 2008. Ett stort nätverksbolag med global täckning kan inte stänga trafiken några veckor; det är det som är skillnaden mot mindre bolag. Dessutom har man en stor andel privatresenärer som vill flyga när dom är lediga ! Kolla tidtabellen på klm.com.
Annars vore en gemensam flygplats med Norrköping att föredra; det skulle underlätta för flygbolagen att bedömma marknaden. Så blir det säkert så småningom men antagligen inte i Norsholm vilket hade varit bäst.
Linköpingsbo:
Kan inte annat än att känna stolthet för ditt inlägg!
Men kör KLM verkligen hela sommaren? gör man inte uppehåll åtminstone 3 veckor under sommaren
för naturkraften “svensk semester”?
En del fel…. KLM kör hela sommaren på LPI och trafiken växer då också. KLM är otroligt aggressiva, kör webkampanjer just nu i lokaltidningarnas websidor. Bästa som kunde hända LPI. Nextjet kör bra men behöver mer marketing support från SAS, svårt utan code share men tre dagliga avgångar är bättre än KLMs två. Men var är SAS ?
Sen är det lätt att jämföra med typ AGH. Men i princip är alla deras pax är ju till huvudstaden, och konkurrensen med tåget är ju inte så svår. Alla LPIs pax går till utlandet, hur många dylika har AGH ? Antagligen räknade på ena handens fingrar.
LPI är helt enkelt coolaste flygplatsen i landet efter ARN och GOT, vilka andra har ett world brand som KLM ? Ingen.
råger:
Dina 273pax/dag är för lågt, man stänger nämligen flygplatsen för 3-4 veckor mitt i sommaren, när resenärerna borde vara flest.
Man har 3 dagliga avgångar med s340 till Köpenhamn(Nextjet) + 2 avgångar till Amsterdam med Emb 190 (tidigare Fokker 70)(KLM).
Jag är ärligt imponerad över siffrorna. Bor 4-5 km från flygplatsen.
100.000 pax per år delat på 365 dagar = 273 pax per dag.
katastrof. Lilla Ängelholm med omedelbar närhet till Malmö och Köpenhamn
hade väl över 300.000 ?
Jättebra!
Det går framåt för både Linköpings och Norrköpings flygplatser. Det visar tydligt att allt snack om att stänga dessa och bygga en enda ny flygplats mittemellan är en dålig idé. Centralt belägna flygplatser är ju vad folk vill ha. En flygplats som ligger långt bort från ALLA resenärer gynnar ingen.