Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Farligt att flyga med RyanAir?

Tråden startades av Oleon

Blir glad av att se att SVT gjort ett reportage om RyanAir piloternas dåliga arbetsförhållanden. Bara hoppas att övriga media hänger på så att allmänheten verkligen blir upplyst. Detta är ett enormt problem, Norwegian har börjat köra samma race och fler kommer följa om vi inte sätter stop.

Biljetterna kan inte få kosta 99 kr till vilket pris som helst!

Se: http://svt.se/2.22620/1.2699932/ryanairs_piloter_varnar_for_flygsakerheten

/Oleon

Publicerad den 2012-02-05 10:01
Skriv ett svar
Antal svar: 74

svar

A
2012-02-21 13:39

Stefan: Precis som Putin säger.
Automatiken kan styra planet, höger vänster upp och ner. Men det är inte utan att piloten ger kommando om det. De kan alltså styra sig själva men flygplanen har ingen hjärna som kan tänka ut vad de ska göra, de kan bara lyda kommandon som man programmerar in.

Sparkad
2012-02-21 13:28

Hej,

Fick själv sparken på ett bolag för att jag stod upp för mina rättigheter m.m.

Jag fick gå tillbaka till ett vanligt 8-17 jobb efter 10 år som pilot. Jag är stolt och ångrar inte en sekund det jag gjorde. Jag gav dom fingret(på riktigt), spottade på golvet (kontoret) och åkte hem. Nu har jag mer tid med familjen.

INGEN trampar på mig.

/Ryan

Putin
2012-02-21 11:22

Till Stefan;

Fel på alla punkter.

Gårdagens och dagens plan kan inte göra något utan piloterna förutom att stå parkerade, piloterna är ett måste för att flyget ska kunna göra något överhuvud taget.

Det finns automatik som hjälpmedel men någon måste programmera och styra denna automatik…och när den felar så måste någon ta hand om problemet.

Att flyget kan landa utan pilot är också helt fel, det behövs någon som konfigurerar flyget inför landning och ser till att all automatik fungerar som den ska.

Stefan
2012-02-21 10:07

Jag har fått för mig att de flesta moderna plan “i princip” kan starta, cruisa och landa utan pilot…stämmer säkert inte, men vad är sant?

Inte feg
2012-02-21 08:20

TQ, du har inte fattat problemet alls.
Det finns ingen pilotkår på ryanair, bara enskilda piloter.
Om jag skulle strejka nu så vore det en enmansstrejk med kicken som enda resultat.

Utmaningen är att organisera 2-3000 piloter med 100 nationaliteter utspridda på 50 baser, med en aktiv ledning som inte drar sig för fula knep för att stoppa facket. Ett antal kaptener har sparkats genom åren för svepskäl pga de har jobbat för att få in facket.

Så kalla mig inte feg.

TQ
2012-02-21 01:28

Man påstår att det är Ryanair som är farliga. Är det inte piloterna på detta bolag som utgör faran? Om det nu finns en fara!

Bör inte en seriös pilot som utsätter andra för risk ta ett beslut eller är gruppen så feg att man hycklar bakom ett skynke.

Pilotkåren bör se sig själv i ögonen och ta lite ansvar!

Om piloterna inte vågar med risk för att så sparken så anser jag att pilotkåren en och samma dag ställer samtliga maskiner på marken. Då kommer Ryanair att lyssna men det vågar inte denna machofega kultur!

Hyckleri stavas inte ansvar & beslutstagande!

Tekniker
2012-02-20 21:37

Rattarn:

Enligt Wiki ; 8 nov 1963, 22 förolyckade. Orsak, felaktig höjdmätare på befälhavarens sida.
ILS hade ännu inte installerats på flygplatsen på grund av en marktvist.

Bolaget hette då Aero, alltså föregångaren till dagens Finnair.
Aero blev Finnair 25 jun 1968.

Tekniker
2012-02-20 20:32

Murphys lag är så vitt jag vet Irländsk och gäller därmed inte för SAS.
Rätt ska ju vara rätt. Om Ryanair inte följer svenska ARN så behöver följaktligen SAS inte följa Murphy.

Vadå att man “inte kan försäkra sig mot mänskliga faktorn”?
Varför skulle man som tekniker behöva gå obligatorisk “Human Factor” kurs vartannat år om det enligt dig inte gör nytta? EASA och FAA verkar ju vara av helt motsatt mening.

joflin
2012-02-20 19:51

Nu har väl lottis ändå spännt bågen lite väl hårt ( gentemot sina tidigare branschkollegor, på skandinaviska jet-cockpit-positioner). Du har ju tidigare upplyst forumet med mycket livserfarenhet och tänkvärda åsikter. Men;

Gottröra ( Dana Viking, ett SAS MD80-flygplan som fick dubbelt jetmotor-bortfall snart efter start från Arlanda i vinterväderlek i slutet av 1991) var ju snudd på ett mirakel. Dock blev åtminstone en passagerare skadad för livet & bara en av de tre inblandade piloterna ombord kom tillbaka, till nå’n längre flygoperativ karriär.

Om man nu ska leta syndabockar, så;
– Ingenjörskontoret ( förmodat Fornebu) hade inte hållt ordning på ATR- /el./ ART- systemen, så SOP:n överensstämde inte med verklighetens behov.
– Linjeteknikerna ( har väl fortfarande fullt upp med alla olika skandinaviskt opererade flygplanstyper) gjorde knappast en fullständig “De-Ice”-procedur ( man erfordrades väl med bar hand kontrollera vingen ovanför bränsletankar), efter eventuell klaris.
Således inget direkt “pilotfel”, om man inte kanske inräknar att motorvarmkörning i branschen var lite godtycklig ( på marken, innan Line-up alltså).

Rattarn
2012-02-20 19:25

RE: Tekniker. Krascha inte Finnair på Åland strax innan banan vid Mariehamn fpl med många omkomna? Måste varit 60-70 tal. Rätta mig om jag har fel.

lottis
2012-02-20 18:13

Statistik har med antalflygningar och timmar antal plan,olyckornas art,vållande.
Inget fall har berott på flygplanet,utan mänskliga faktorn, även Gottröra pilot fel.
Jag avsåg den tekniska standarden bolagen regler, utbildning,kontroll ,mm . Mänskliga faktorn kan ingen försäkra sig från. Med större antal individer större risk att någon gör fel. Murpys lag.

Tekniker
2012-02-19 21:10

lottis:
Hur menar du egentligen, skulle Finnair ha samma statistik som SAS när det gäller olyckor?

För din info har inte Finnair haft någon olycka med dödlig utgång sedan 50-talet och då var det inrikes och “enbart” en person. Men det var ju innan de flesta av oss som läser här ens var födda.

Finnair har en lågt bättre statistik och bör inte klumpas ihop med SAS.

Men klargör gärna, det är möjligt att jag missuppfattat dig.

lottis
2012-02-19 11:36

Skulle tro att det inte är farligare att flyga med något av väst värdens flygbolag ur pilot synpunkt, då ingen skulle kunna tvingas till att riskera sitt eget liv. Alla vill komma hem helskinnade. Därimot kan Piloter i Flygbolag som leds av ledningar med en annan kultur tvingas till att ta större risker. Därimot finns det skilnader i den tekniska standarden som är utom piloternas kontroll som kan vara en större risk att något händer. Där ligger de stora bolagen i topp, SAS.LH.BA.FIN.KL.

Pilot
2012-02-19 09:26

Sven, du snackar bara dynga. Det är i princip omöjligt att slå i vingen under start. Det skulle krävas 70 knops crosswind för det. Uttala dig inte om sånt du inte begriper och var snäll och håll dig ifrån så uppenbara lögner!

pf
2012-02-18 14:42

Tider er off-block on-block normalt sett. I og med at FR flyr på mange lavt trafikkerte flygplatser, så får de normalt høyere anvending på sine plan jfr de som flyr på store plasser. Lufthansa klarer normalt 5 enkeltturer FRA-LHR v.v. mens FR klarer 6 STN-HHN v.v.
Der ligger det også revenue.

Realisten
2012-02-18 13:16

Nog farligare att resa med SAS.Angående den Wikipedia länk som Jesus refererar, precis samma sak hände på en SAS flight, oxygengenerator som lastades på av misstag på en flight mellan CPH-OSL dom löstes ut i lastrummet och det var rena rama turen att det ej började brinna. Blev ett sjuhelsikes liv om detta men inget kom ut i media. Kan berätta mer skrämmande saker om vårat fina stora skandinaviska bolag.

A
2012-02-18 12:49

Servicen är ju ganska enkel. Du går dit och uppvisar ditt boarding card vid gaten.
Ungefär lika mycket som behövs för att kliva på en buss. Enkelt och billigt.

Sen ombord är det självklart olika, finns antagligen tusentals som jobbar i kabinen med varierande standard men så är det överallt.

Pappa Josef
2012-02-18 12:28

Klart dom håller tiderna med tanke på marginalerna dom sätter, flygtiden är satt med marginal mot vad den tar och vad jag har hört så är avgångstid på pappret minst 10 min efter den tid som är skriven i färdplanen. Sen vet jag inte om alla bolag gör så, men det får väl andra förtälja isf.

Jesus
2012-02-14 15:47

Men i övrigt, för att inte låta bitter, så vill jag bara säga att jag ofta flyger med Ryanair, och att jag tycker att det är ett oerhört bra flygbolag, som alltid håller tiderna, och som faktiskt, tro det eller ej, har en mycket fin och genuin service.

TQ
2012-02-14 14:46

AHA; Wow, snacka om att ha en dålig dag… Kanske har du rätt, bilden av att piloter är ansvarstagande är en myt. Stämmer detta så tycker jag att Ryanair gör helt rätt. Då förtjänar bolagets sina piloter och omvänt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500