Estonian Air
http://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_Air
Undrar om någon här är insatt och kanske kan besvara mina funderingar:
1. Ska de redan göra sig av med sina CRJ? Varför? Vart tar de vägen?
2. Hur går det för Estonian? Hur kommer det att se ut i framtiden? Trodde ett tag att de skulle gå samman med AirBaltic men så verkar inte vara fallet.
Tack på förhand
svar
CRJ beslutet fattades när Sas ägde EA, vilket kan mycket väl ifrågasättas. Men oberoende av flygplantyp är EAs marknad obetydlig vilket är en nackdel och en fördel. Marknaden är så liten att inte många bolag bryr sig vilket minskar konkurrensen. Jämfört med CRJ är Embraer 170-190 en mycket bättre lösning, även om kapitalkostnaderna är högre.
Jag brukar läsa bbn.ee och får bilden att det inte alls går speciellt bra. Man har för liten hemmamarknad, hela Estland har färre innevånare än Stockholms län. Plus att Vantaa ligger blott ett stenkast över viken från Tallinn.
Efter att FlyLAL konkade försökte man öppna en bas i Vilnius för att skapa en andra hemmamarknad, den har man nu stängt.
Estonians senaste “genidrag” är att försöka bli en sorts mini hub genom att flyga till mindre finska flygplatser och förbinda dessa med europa via Tallinn. Man har iallafall öppnat linjer till Kajaani, Joensuu, Kokkola och någon till finsk liten stad. Fan tro’t om det funkar, snacket är att man ska göra samma sak med mindre svenska och norska flygplatser också. Men det känns helt felvänt att börja resan från Borlänge till Tallinn om man vill till Nice.
Tja. det sägs att Bombardier hade lite högre krav på Estonian Airs solvens än vad Embraer har men vad vet väl jag.