Norwegian minima
Hej
Jag undrar vilka minima Norwegian använder sig av vid landning?
Hur lågt de får sjunka och vilken sikt o.s.v.
Tack.
svar
JW, det är lite bakvänt att säga att det krävs Cat IIIb för autoland utan minima. För att bli godkänd att flyga en CatIIIb inflygning måste du ha autoland capability och vara fail operational. Du kan som sagt göra en autoland på vilken kategori som helst, kategorin på approachen bestämmer bara vad du behöver för utrustning tillgänglig och vad du därför kan få för ett visst minima.
Ps. Att göra en autoland på en CatI inflygning kan dock vara vanskligt då inte ILS:n är skyddad på samma sätt som vid CatII/III
@BJ
Ok, men då var det ju som jag trodde… Att det KRÄVS CATIIIb för autolandning om RVRen är mer eller mindre obefintlig och det dvs inte finns något minima alls.
Däremot får man göra autolandning varsomhelst där det finns ILS, så längr man följer minima-restriktionerna? Satt det nu? 🙂
JW
Nej du JW!!!
Minima får aldrig underskridas! Nu talar vi RVR = RWY visual range. DVS du ska ha ditt min siktvärde för att få påbörja din approach! Sen gäller vad du ser vid minima. Vid minima “DH” fortsätter du om du har dina visuella referenser eller gör go around!
För övrig gäller många andra begränsningar vid CAT 2/3 operationer vad gäller separation av flygplan i luften och på marken (antal rörelser och avstånd) samt backup för inflygnings/banljus centrumlinjeljus elbortfall etc etc.
BJ
tack för svaren…se om jag förstått det rätt nu.
CATerna är alltså bara restriktioner för varje rullbana som måste följas. (minima etc)
Och en CATIII bana har alltså lägst krav på sikt för landning, förutsatt instrumentinflygning med ILS.
Om vädret är sämre än minimasikten och vinden tillåter så är det antingen autoland som gäller eller att se sig om efter alternate om man inte har autoland på kärran.
Med autoland och dubbelkopplad autopilot så “överstrids” alla CAT-restriktioner.
?
/JW
Ligger inte “autoland” nånstans nära Detroit(Michigan)?
Autoland kan man göra med ett flygplan som har den capabiliteten ( certifierad ).
Det finns inga begränsningar att inte göra autoland vad det gäller typ av ILS flygplatsmässigt.
DVS, autoland systemet i flygplanet känner av om alla parametrar är uppfyllda för att en autoland kan genomföras, denna system check brukar dom flesta FGS system i flygplan göra mellan 2500 och 1500ft.
Man får då CAT2/3 status samt autoland (green) på FMA ( flight mode annunciator ) eller ev annan plats i på instrumentpanelen, dvs oavsett om detta är en skarp CAT2/3 eller eller en vanlig CAT 1 ILS.
Sen är det bara att monitorera att systemet sköter sig, dvs alla olika modes kommer som dom ska på FMA ända ned till 60kts under utrullning då autopiloten normalt kopplas ur!
Hoppas förklaringen inte var alltför (teknisk förklarad) för att förstå.
Ps, vi gör av och till autolands på vanliga CAT1 ILS ér i tråkigt väder för att det är både säkert och bekvämt.
Vh BJ
Till JW;
Autoland har inget med det att göra, om du har en ILS så kan du göra autoland.
Vilken CAT krävs för att göra autolandning?
Beror på för många olika saker för att kunna ge ett generellt svar..
Norwegian har CAT3A tillstånd. Anledning till att de inte har CAT3B beror på att man snålade lite när man köpte sina 738or och nöjde sig med Fail/Pasive.
CAT3A ger olika minima på olika flygplatser och olika typer men generellt gäller: DH50ft och 200m RVR.
För CAT1 har de tillstånd till LTS på vissa flygplatser och det ger tex 400m RVR i LLA(tror jag),men inte lägra DA(ca200ft AAL)
Henke