Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

STREJKEN ÖVER !!!

Tråden startades av aviatören

Ja då var det klart !!

Publicerad den 2012-02-17 18:19
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

TQ
2012-02-18 11:40

Man kan kanske säga att anledningen till att BLX ens finns kvar på kartan efeter alla uppköp; Britannia och TUI, är för för att de hängt med från början och att det var billigare att låta existera än att lägga ner. Tror inte att de tyska ägarna tycker att ännu bättre avtal gagnar kassaflödet.

Låt oss se; vem trodde att Sovjets dagar skulle vara räknade, vem trodde att Berlinmuren skulle falla, vem trodde att Costa Concordia skulle sjunka invid en klipphäl och vem vet vad som finns i framtiden för dyrt charterbolag…

Jag hade mina nästan 20 år i BLX och jag vet, till skillnad från dem som “tycker att det är ett så fint och bra bolag” att TUI intresserar sig för (?) att personalen har det bra om det så betyder att man kan öka vinsterna. Att personalen har det bra är inget självändamål, om nu någon trodde det.

Det handlar om att tjäna pengar och det kravet har ocksp ledningen för TUIFly Nordic från sina tyska chefer. Den dagen man ser att man kan tjäna pengar på en annan slags verklighet, ja då drar man ett pennstreck över charterflygbolagets namn. Alltså; generera pengar och ligg lågt.

Avslutningvis; detta skall inte betraktas som illojala ord om min fd arbetsgivare. Mina rader kan skrivas om alla företag för att tjäna pengar är det viktigaste. Punkt. Att inte betala mer än nödvändigt ut men få så mycket som möjligt in = Heureka!

En faktor saknas i den hätska debatten kring just BLX avtal: Intressant att se hur alla gnäller men ingen berättar vilket glassigt avtal man har jämfört med de andra aktörerna. Mycket skall ha mer, med rätta kanske…

resebranchen
2012-02-17 23:08

svar till Jörgen.
Man kan tycka att jag är ute och resor men fakta och siffror talar sitt tydliga språk.
Externa flygbolag kommer alltid att finnas men branchen ändras, sedan finns det som jag skrev tidigare flera andra bolag inom dessa koncerner man kan anlita reschedulera slinga crew via Stockholm för exempel, så det finns inga problem med att låta thomson fly köra longhaul sammmankopplat med deras egen produktion
via Stockholm.
Novair är minimerat och kunde haft fler plan i flottan för produktion finns men kostnader styr.
JET TIME A/S Danskt charterbolag kör mycket för startours,fritidsresor,apollo m.m
Håller stram kostnadskostym och plockar kontrakt efter kontrakt.
Det finns mycket att välja mellan till bra priser som har hög servicefaktor.
Svenskarna måste nog tänka om lite med höga krav man måste ge för att få .
Resenärer vill komma från a-ö med bra service, billig taxfree, och det är inga problem att framskaffa detta där flottan består av nya moderna plan ,hög säkerhet utbildad cabinpersonal ett bra ex AIR EUROPA som Apollo använder sig av ,där
piloter fick gå för det är spansk cockpit crew men med svensk cabin som ändras till
vintern 2012 då Finnair skall flyga den produktionen .
Tror man att man sitter säkert skall man nog tänka om.
Gå för hårt fram kan betala sig dyrt och det faktiskt synd för de som jobbar inom branchen inom scandinavien för där finns mycket bra personal som gör ett fantastiskt jobb men där finns också rötägg som tror sig kunna förra sig fram utan konsekvenser men bolagen är inte dumma och de har sina krav att hålla sig till anners ändrar man på konceptet men kostnader styr tro inget annat !

Jörgen
2012-02-17 20:46

Researrangörerna vill ha sina egna bolag, självklart till så låg kostnad som möjligt, därav ovilligheten att gå med på dessa villkor som ledde till strejken. Nu verkar det lösa sig, och researrangörerna kommer att vara mycket nöjda. Att lägga ut alla flyg på externa bolag är för riskabelt, då man lätt petas bort från reguljärbolagen när det är goda tider, och man kan sälja stolarna själva till ett högre pris. “resebranchen” är ute o cyklar. Det arrangörerna försöker göra, är att få till en bra balans mellan egen produktion och extern – för att själva kunna “peta bort” de externa bolagen när resetrenden går nedåt…..TuiFly kommer självklart att skriva på oxå, för snart börjar det kosta goodwill, förutom rena kronor. Sen är det dax för Norwegian, och där kommer nog Unionen gå rätt hårt fram.

aviatör
2012-02-17 20:21

Neeeeeeeeeeeeej det är över.. SLUT

Lågprisprofilen
2012-02-17 19:57

Som de flesta väl vet så är det även över för Novairs del.

resebranchen
2012-02-17 19:08

Tui fly nordic ger sig inte !
20 miljoner små potatis i denna vals om man ser vad man får ut av det iframtiden .
finnair kommer att flyga långhaul för apollo där rök novair crew och fler är på väg
mycket nytt på g .
Primera har vad jag hört avlyst vinterprogam från stockholm letar nog ny operatör där rök cabincrew.
Mycket vill ha mer men med starka koncerner bakom sig med annan produktion
inom gruppen kan man byta upplägg !
Tror det blir många utan jobb inom snar framtid då kostnader är en stor del ,
och kan lösas med billigare produktion men klart det kan vara skönt gå hemma njuta av solen och få lön från unionen.

Hubbe
2012-02-17 19:02

Klart för Novair och Primera, Tui är kvar…..

Påtår
2012-02-17 19:01

Primera har kommit överens och skrivit på ett avtal enl Unionen. TuiFly och Novair fortsätter att strejka, frågan är väl hur länge ?

bara primera
2012-02-17 18:40

Tui och nova fortsätter!!

brak förlust!!
2012-02-17 18:37

Det har kostat runt 20 miljoner, so far. Vi kan ju hoppas att det stämmer…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500