Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SK åter till PVG idag

Tråden startades av Gringo

Hur kommer detta slå mot Jante-svenskarnas kära Finnair, jag tror de får det svårt nu.

Publicerad den 2012-03-01 09:01
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Roland
2012-03-02 02:22

Lufthansa har inga planer på interkontflyg från BER??
Finnair inget hot mot SAS??
Jaja, käre vän. Ni CPH:are på båda sidor om sundet får gärna leva kvar i er drömvärld. Precis som SAS styrelse gör. Men jag tror det är lika bra att ni förbereder er på en och annan obehaglig överraskning inom en inte alltför avlägsen framtid.

Bertil
2012-03-01 23:25

Jag kommer att fortsätta med Finnair, dom har klart bättre C klass och hellre byta i HEL än CPH både ur tidsynpunkt och slippa risken för strejker. Om flyget däremot gick från ARN skulle jag nog välja SAS trots sämre service.

CPH
2012-03-01 20:18

Lufthansa har vist INGEN planer om at lave IC-trafik fra Berlin. Deres planer er mest af alt en fokus-by, dvs. ruter langt an på point-to-point-trafik. Hubben er Frankfurt suppleret med München, også i fremtiden.

Og truer SAS Finnair? Nej, måske hvis man bor i Stockholm er SAS via CPH ikke attraktivt. Men bor du syd for CPH, er det jo lige meget om du skifter fly i CPH eller HEL, og der bor mange flere syd for CPH end nord for. Og CPH har langt flere feederruter end ARN, fordi CPH ligger på grænsen mellem Norden og Centraleuropa.

Scania employee
2012-03-01 16:18

Jag och företaget kommer att välja SK, med Finnairs tidtabell torskar jag två st arbetsdagar, med SK bara en till PVG.

Krille.
2012-03-01 15:28

Du har delvis rätt. De 2,8 miljonerna som bor i Schleswig-Holstein (tysklands fattigaste delstat) kommer alltid att ha närmare till CPH. Men när BER är klar kommer övriga nordtyskar och de 38 miljonerna i Polen att ha närmare till Berlin. De övriga tyskarna har tillgång till Frankfurt och Munchen. Kan nog bli tufft för CPH i framtiden. BER:s kapacitet fullt utbyggd 50 miljoner pax. Invigning 3 juni i år.

råger
2012-03-01 15:21

Gissar att 70 % av trafiken till PVG är jobbrelaterad. Då spelar tid, tidtabell och komfort mera roll än 1.000 kr hit eller dit. Största nackdelen med SK’s upplägg är väl att det inte är dag 1-7.

Krille
2012-03-01 14:22

Till In och Sven-Erik. Frågan är väl om det kommer att bestå. Danskarna säger inte så mycket om det, men jag vet från säkra källor att dom är djupt bekymrade för vad konkurrensen från den snart färdiga storflygplatsen Berlin-Brandenburg kommer att innebära. Med rätta. Dels ska Lufthansa utöka sin feederservice till Berlin. Dels ska en del av deras interkonttrafik fasas över till Berlin från Frankfurt. De pekar visserligen inte ut sina Asienflygningar, men det är väl rimligt att anta att en del av dessa utgår från Berlin i framtiden. Ett eventuellt köp av SAS skulle definitivt innebära spiken i kistan för CPH som SAS-nav. Framtiden får givetvis utvisa om hur det blir, men visst finns det fog för danskarna och i viss mån för sydsvenskar söder om Halmstad-Kalmar att vara en smula fundersamma inför framtiden.

Krille
2012-03-01 13:42

Sign Rune har alldeles rätt. Så länge SAS envisas med att använda CPH för Asienflygningar blir dom aldrig ett hot mot Finnair. Varför ska jag först flyga en timme till CPH, sitta där och vänta i två-tre timmar bara för att sen flyga tillbaka samma väg? Galet både miljömässigt och tidsmässigt. Flyger jag via HEL är jag redan en bra bit in över Ryssland innan planet från CPH hunnit lyfta ens.

D
2012-03-01 12:32

Jag flög SK till PVG 1995, hellre det än att flyga med finnpajsare. 1 timme hit eller dit spelar ingen roll för de flesta svenskar.

Däremot tycker Jante-svensken att man inte skall använda något som är svenskt.

ln
2012-03-01 12:32

Det kommer säkert att gå bra.Det finns ett bra upptagningsområde i världen söder om Södertälje som heter södra Sverige och Europa….

Sven-Erik
2012-03-01 12:25

Jag åker hellre via CPH eftersom jag bor i Göteborg. En massa sydsvenskar gör det också. Det är många miljoner människor som bor i en cirkel runt CPH. Det bor 38 miljoner i Polen, 80 i Tyskland och många av dem i norra Tyskland. Fraktintäkterna från CPH är överlägset mycket större också. Jag förstår ändå att man önskar direktflygningar från Arlanda, självklart. Kanske kan komma med Singaporesamarbetet.

Lat
2012-03-01 11:37

Har SAS någonsin landat på Pudong tidigare? Orkar inte googla. 🙂

Rune
2012-03-01 10:13

Hoppas du har rätt, men tyvärr tror jag inte det. Vem i Sverige vill åka en timme söderut för att sen vinka till Arlanda efter ytterligare två timmar (transfer och flygtid)? Bättre att åka åt rätt håll direkt. (Samma gäller för Tokyo)

Jag kommer dock ihåg en gammal chef i SAS som förklarade att det var rätt att åka via Kastrup eftersom det gick en storcirkel mellan Kastrup och Peking. Det ni…

Sven-Erik
2012-03-01 10:10

En kvick flygning från tel Hamburg, Hannover, Gdansk, Riga, Warsawa eller Göteborg sedan sitter man på planet till Shanghai. Att flyga feeder kräver ett rejält trafiksystem. SAS europasystem är betydligt större än Finnairs.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500