SAS långdistansplan?
Varför har alla sju SAS a340 plan sin bas i Danmark? Medan Sverige och Norge får dela på fem a330 plan. Och finns det några planer på att köpa nya långdistansplan?
svar
Jag har hört att SAS har intresserat sig för A350 framför 787 och 777…
“Driftdown”-antar efter “OEI”( eller motorbortfall för tvåmotor-flygplan) utförs väl på samma sätt som för B767 eller B777, skulle jag gissa. De enda som kanske skulle få problem är väl Finnair som valt trötta GE-motorer till sina ny A330-300E ( så gissningsvis undviker de att färdplanera över Mount Everest eller K2).
Håkon Magnus… Har du hört talas om escape routes ??
merkelig da at så mange bolag anvender B-777 der…
Jsså… Någon gång funderat över driftdown procedurer med en A330 över Himalaya, Nähä tänkte väl det…
Stora skillnaden är att A343 (SAS-kofiguration med 34-tusen “Pounds”-motorer) kan ta ekonomisk flygfrakt utöver en full passagerarkabin( med dess medhavda bagage).
Tidigare hade skandinaverna svårt att fylla buken på B767 med frakt, hem ifrån varma Asien – utan att rent utav blocka passagerarsäten ( lär vara bättre företagsekonomi (TB) på att flyga hem Kina-tillverkad elektronik, än tokRabatterade SEK4999/pax privatpersoner i M”onkey -class”)
F ö har väl SAS 7st A340 & 4st A330. Orsaken till att Kastrup är “Intercont hub”en är väl snarast historisk. Dock ska man aldrig glömma att upptagningsområdet i Öresundsregionen nog överstiger Mälardalen med mer än 100%.
A330-300 kan flyga 10 timmar (med full last) och passar för EWR, ORD eller IAD. A340-300 kan flyga 14 timmar och passar mycket bra på de längre sträckorna som flygs från CPH. A330 flygs också från CPH till tex NY. Ja, det kommer förmodligen beslut till våren.
Det beror väl på att A340 i första hand används på linjerna till Asien. Varför det är så, kan man ju undra?