Miljardär på social dumping
Rykten säger att någons flygchef har hotat sina piloter med att “ställas personligt ansvariga och med att få ta konsekvenser” om de inte svarar på telefon och jobbar på sina fridagar. (eller något i den stilen). Känner någon till något om detta?
svar
Jo men, men ändå inte. Jag pratar om rent driftresultat av verksamhet. Är mycket medveten om ditt resonemang. Nu har jag lite “insider” kunskaper i ämnet. SK har effektiviserat och slimmat sin verksamhet de senaste tio åren. Därav driftresultatet. Kostnadseffektiviseringen fortsätter som planerat för att möta framtiden. Inom SK är det vi refererar till nu! Man har haft positivt resultat inom SK sju bokslut av tio de senaste åren. Skall man referera till att psykologiskt flytta kapital mellan de olika bolagen inom gruppen, kanske man bör fundera på varför man sätter press på sina SK anställda så ofta, trots att bolaget i sig självt oftast har varit det mest vinstgivande inom gruppen? Vad hände då med den psykologiska effekten? Bolaget gör vinst, men ni anställda måste bidra med lönesänkningar då vi förlorar pengar!!!?? Hur menar du då?
Mvh
Jaha:
Man ska inte hårddra bokslut för individuella grenar inom en koncern då man ofta medvetet flyttar över kapital och lägger över förluster sinsemellan av skatte-, businesspsykologiska och dylika skäl. Det fungerar inte så enkelt som du påstår tyvärr. Löftet om att Blue1 ska redovisa vinst inom kort nämner inte hur stor del av bördan SAS får ta nästa gång.
Förhoppningsvis har jag helt fel då jag gärna ser att SAS går bra men företagsekonomi på den nivån omfattar mer än att jämföra den sista siffran.
Med flygchefens trevliga meddelande.
Re Red Baron. Förstår du dig på skillnaden mellan SAS Group och flygbolaget SAS(SK)? Uppenbarligen inte. Över en halv miljard i vinst 2011 för SK. Nästan 1.3 miljarder 2010 för detsamma. SK är ett systerföretag inom SAS group. Förlusten för SAS group består av åtaganden för Spanair konkursen samt ett driftunderskott av BLUE1 på närmare en halv miljard. Gör om, gör rätt sen kan du debattera huruvida flygbolaget SAS (SK) går med vinst eller inte!
Nymer & Red Baron..
Kan ikke dere ta deres heller “löjliga” diskusjon et annet sted? Ganske så uinteressant og irrelevant når alt kommer til alt. Det som er interessant er at SAS sto for jobbtrygghet, og verdige ansettelsesforhold. Nå er det bare verdige ansettelsesforhold igjen der, men for hvor lenge?
Med Norwegian på banen, så blir piloter og kabinansatte snart sett ned på, med en “stakkars deg/dere” holdning bland allmenheten.. “Dere jobber så mye, tjener så dårlig, og har ingen jobbtrygghet”….
Jeg kunne søkt til Norwegian. Har nesten 1400 TT. 900 Hrs Twin Turbine (> 5700 kg. MTOW), med topp referanse fra en kaptein som flyr der, (en tidligere flyinstruktør jeg har hatt) men NEI!! Tanken på å ha Kjos som min arbeidsgiver stemmer ikke med mitt selvbilde, og den personen jeg ønsker å være.
Jag har for tiden hoppet av denne karusellen. Jeg vil ikke gå på akkord med min egen selvrespekt. Pengene til å ta en TR og Line Training har jeg også oppspart, men står nå på sidelinjen og gjør annet fornuftig (videreutbilder meg) og observer utviklingen i denne en gang så fantastiske bransje..
Bedrer lønnings, og arbeidsforholdene seg markant, kombinert med att jag inte klarar att “glömma flygningen”, så må jeg kanskje “prostituere” meg med TR/LT.
Men, det kjenns så fel!! (som dere svensker sier det)..
Kanskje bruker jeg heller pengene på en spillrans ny Honda NSX (jeg bor i Sverige;-) ) når den kommer om 2-3 år i stället for å betale meg videre og ytterligere i luftfarten.
Med min neste jobb vil jeg tjene like bra som en senior styrmann/fersk NAS kaptein uansett etter några få år. Uten å være redd for å miste mitt flygcert, og med en jobb hvor jeg har fri på helgene, og får fast ansettelse! Svaret er nesten givet når jeg skriver dette og tenker etter..
“The worst has yet to come” i luftfarten er jeg redd for..
Dette var mina “5 cents”..
Lykke til, uansett hva dere kommer til å gjøre..
Hälsninger
En som upptäckte att flygning inte var särskilt rolig etter 3 års flygning..
Jag väljer inte sida, föredrar att enbart jämföra siffror, de talar ett tydligt språk och går att analysera.
Det är relativt ointressant att se på beläggning på enstaka linjer. ARN-GOT är en av
SAS viktigare och lönsamma linjer, så är inte fallet för DY, kan inte se annat än att den är olönsam.
Påståendet att SAS gör vinst, får du stå för. Vad jag kunde läsa, var att för helåret 2011 blev förlusten nästan 2 miljarder. Vad resultatet blir för 2012, är det ingen som kan sia om så här tidigt. Det som kan tynga resultatet är väl pensionsskulden på drygt 10 miljarder som måste redovisas i resultatet för 2012.
För 2011 redivisade Norwegian en vinst på ca 122 milj NOK efter skatt.
Detta är inte så mycket i flygsammanhang, men trots allt en vinst.
Snittbeläggningen för hela året var 79%.
Röde Baronen,
Okej. Vad säger du om 53% beläggning på sträckan GOT-ARN som torde vara väldigt viktig för NAS? Jag försöker alltid att undvika att välja sida när det kommer till SAS-NAS men här kan du inte påstå att SAS presterar dåligt i dessa tider. SK själv genererar ju vinst trotts allt och det vet du väl om till skillnad från NAS.
Vad vet jag. Det som är säkert är i alla fall att alla SAS-hatare kommer fram och ska skriva hur bra NAS går och vilken hög yeild och kabinfaktor de har.
Nymer: Ja, en beläggning på 68% ÄR dåligt, om man inte har en extremt hög yield.
Min personliga uppskattning kanske är något konservativ, men du kan ju skaffa dig en uppfattning om hur det blir 2012. All relevant information för 2011 finns på nätet, sedan du själv göra din uppskattning för 2012.
Nymer,
Rättelse.. Det är inget kärt med Norwegian, men jag fattar att du bara ville vara diplomatisk;-)
Så en beläggning på 68% påstår Ni är dåligt? Vi verkar ha väldigt olika uppfattningar kring siffror.
Att man fö. sedan kommer med en personlig uppskattning hur många passagerare som kommer flyga med NAS per årsbasis i framtiden är väl trots allt omöjligt att svara på. Eller? Synd att NAS har en mindre fördelaktig personalpolitik och att gemene man försvarar företaget. Förblindar fabriksnya flygplan så mycket att man helt förbiser vad som pågår i bakgrunden?
Jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg, men det är värt att påpeka att allt inte står rätt till hos kära Norwegian.
Nymer: Under år 2012 kommer ca 16-17 miljoner passagerare att flyga med Norwegian (min uppskattning).
Nymer, med tanke på bolagets storlek så tycker jag att det är väldigt lite.
Du får självklart ha en annan åsikt.
25 miljoner passagerare flyger med SAS årligen. Vet inte om det är lite, Ulrik. Hur många flyger med NAS?
Eller så kan ni alla flyga med SAS, dom blir nog glada om dom äntligen skulle få lite passagerare.
Har inte hört något, men bör stämma rätt bra in på det stora norska lågprisbolaget? Blir nog lite stökigt i bolaget en tid (några år) innan ledningen har blivit av med hela sin fastanställda skandinaviska personal. Jobbigt för oss passagerare. Tänk om det kommer att kosta en hundring till att åka till Algarve? Hoppas att de snart har sin lojala lågprispersonal på plats, så att vi passagerare kan få lite lugn och ro…….
Lägg ned alla falsarier Erik.