Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Livslängd 737 Classic vs D94/M80

Tråden startades av Björn Näsström

Varför skrotar man en 20 år gammal BU/SK 735
LN-BRJ
När Allegiant flyger vidare med SK M80 från 80-talet och SK+DL körde med D94 tex OY-KGA mellan 1968 och 2011?

Publicerad den 2012-03-13 22:51
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

Kalle
2012-03-15 20:44

SAS MD80 är ompysslade som små barn, tidigare utan större hänsyn till kostnader. Detta har kanske inte varit ekonomiskt smart, men har å andra sidan gett extremt välskötta maskiner. MD80 saknar praktiskt taget korrosionsproblem, vilket B737 har. Detta är anledningen till att Allegiant gärna köpt SAS MD80.

AIR Express
2012-03-15 20:15

Cykler är väl viktigare än antalet år? Rätta mig om jag har fel.

Champange ska serveras i kristallglas ombord!

tekniker
2012-03-14 19:50

man kan inte jämföra livslängden på plan mellan SAS och andra operatörer,generellt då SAS alltid haft bättre underhåll,än många andra fram till 2011. dessutom var MD80 / DC9 ett bättre plan än 737.

Henke
2012-03-14 12:36

För att MD är bättre!!! 😉

Näe
2012-03-14 12:26

Sas har inte haft en DC-9 (räknar inte med MD-80’s) sedan 2002

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500