Flygtekniker helikopter eller flygplan? Kolv, jet?
Hej!
Jag håller på att söka till ett par olika teknikerutbildningar, både heli och plan.
Jag har dock ett par frågor.
Målet är att tjäna bra, det spelar ingen roll vart jag jobbar eller hur timmarna ser ut. Jag är väldigt flexibel och jag vet att jag kommer behöva jobba borta jämt då det ej finns någon flygplats där jag bor.
Om jag skulle komma in på allt jag söker, vad ska jag då välja? Helikopter eller flyg? Kolvmotorer eller jet? Eller är det kanske inte ens värt att plugga till tekniker nu? Om man tittar på järnvägen istället så är lönen för alla jag känner inom det runt 30 efter skatt med traktamenten inräknade och dem utbildningarna är 1 år på järnvägsskolan.
Jag är enormt tacksam för svar då det börjar dra ihop sig nu. Jag vill inte veta vad man “kan” tjäna om man är bäst i världen på något speciellt plan lr helikopter utan jag vill veta vad jag kan räkna med för lön(traktamente inräknat) om jag pluggar till tekniker och blir hyffsat duktig och lyckas hamna på ett bra företag. Jag är väldigt tekniskt lagd och har redan mycket el,elektronik, hydraulik,mekanik osv i ryggen från andra utbildningar.
svar
Pluggar du vid Hasslo sa ar det 3 ars praktiktid som galler efterat. Det innebar att du ar anstalld som mekaniker under denna tid och tjanar ca 22 000kr fore skatt. Efter 3 ar kan du ansoka om teknikercert. Du kan jobba som helikoptermekaniker under dessa 3 ar men for att bli helikoptertekniker kravs att du laser en modul till som jag inte tror de erbjuder vid Hasslo utan den modulen finns att lasa vid nagon skola i norra Sverige om jag inte missminner mig.
Du måste jobba minst två år innan du får ditt flygtekniker licens/certifikat!
(det beror på vilken tekniker utbildning du väljer, läser du till flygtekniker på distans då måste du jobba i minst 5 år innan du får ut ditt cert!)
Du är inte direkt flygtekniker och /eller helikoptertekniker när du har läst modulerna. Du måste jobba minst två år antingen som helikoptertek eller flygtek. Du kan också bli båda genom att jobba två år med helikoptrar och två år med flygplan… rätta mig om jag har fel .
Finns det någon annan tekniker som kan berätta lite?
Konstigt att det inte kommit någon kommentar i stil med “Satsa pengar på en Rating för lokala ICA-handlarens kassamaskin istället för att ge dig in i denna bransch” ännu..
Lycka till med utbildning och jobb!
// RonnyKonny
Tack för svaren! Trodde dock det skulle vara bra mycket bättre, det är ju ett enormt ansvar som tekniker! Jo dem lönerna för järnvägsarbetare stämmer men då är ju som sagt traktamentet inräknat och dem jobbar alltid borta. Dock så är det inte någon större löneutveckling inom det yrket som jag förstått.
Har jag förstått det rätt om jag säger att teknikerutbildningen för helikopter och flygplan är precis likadana förutom att man läser en extra modul för helikopter? Dvs att om jag pluggar till helikoptertekniker så kan jag även jobba med flygplan om jag skulle vilja det?
Du kan räkna med ca 18000 kr FÖRE skatt i grundlön som ny mekaniker de år du måste jobba som det innan du kan ta ut Teknikercert efter en typkurs, som ny tekniker på en liten Cessna/Piper verkstad ca 21000 kr före skatte avdrag i grundlön, hos ett flygbolag som tekniker på turboprop/Jet plan ca 23000 kr i grundlön och där tillkommer Ob tilläg och kanske traktamente någon gång ibland så du passerar 30000 kr i bruttolön. När du som jag jobbat 10-20 år som tekniker ´har du ca 35000 i grundlön med Ob m,m kanske 40000 kr brutto och 29000 kr i plånboken en liten stund..Om jag vore dig skulle jag sattsa på Tåg om dina ovanstående nettolöner efter bara 1 års utbildning stämmer…
glöm kolvmotorer.. Satsa på jetmotorer.
Om någon vet ett annat forum som är mer inriktat på flygtekniker så skriv gärna det, verkar mest vara piloter här 🙂