Direktflyg lägger ned KSD
http://svt.se/2.33874/1.2771554/flyglinjer_kan_forsvinna
Undrar vem som tar över?
svar
Jag tror att det kommer att funka med en bra tidtabell.Jag åker en del till Norska vestlandet och tror att det är många fler i Karlstads området som gör det. Sen angående CPH så tycker jag det är toppen att Skyways har sena avgångar från CPH. Det har räddat mej många gånger och det brukar vara ganska god beläggning.
Varför envisas Skyways att åka ner med tomt flygplan kl 21? Jo för dom ska hämta ett gäng pax som står och väntar där nere som kommit in till CPH med de senaste flygen från EU eller längre bort. Det trodde jag min yngsta dotter förstod, men inte Mats S.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Jag tror inte att Direktflyg lyckas få lönsamhet med detta upplägg heller trots att tidtabellen verkar lovande. Lokalt resande kommer bli mycket begränsat och transferresande är ofta svårt att få lönsamhet i med så höga enhetskostnad som J32 har. Direktflyg behöver säkert ta ut över 2000 SEK för en enkelresa vid 60 % beläggning och det kommer att bli svårt. Det KSD behöver mer än allt annat är en bättre tidtabell till CPH. Jag kan inte förstå varför Skyways envisas med att flyga KSD-CPH efter 2100 på kvällen. Det finns ingen efterfrågan den tiden.
Hej pf! Kör du Karlstad- Gardemoen på 2 timmar 15 minuter så misstänker jag att du heter Petter Solberg. Det går faktiskt snabbare att köra till Arlanda än till Gardemoen.Det är hopplös väg mellan Kongsvinger och Gardemoen med 50 och 60 sträckor hela vägen.Så om man håller sej till lagen så tar det 3 1/2 timme till Gardemoen med bil.
Man kjører vel Karlstad sentrum-Gardermoen på 2 t 15 min med bil
Är det någon som VET någonting om pax-underlaget på KSD-OSL? Genomsnittligt antal pax?
Jag är tveksam till att pax-underlaget KSD-norsk inrikes skull vara tillräckligt för att Direktflyg ska nå lönsamhet ens med en optimerad tidtabell.
Att KSD-BMA skulle misslyckas behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut.Men KSD-OSL skulle funka om man la en vettig tidtabell. Dom flesta som flyger till OSL från KSD ska vidare i Norge. Det är inte Oslo resenärerna men ska tänka på utan alla som ska vidare från Gardemoen.
Till Mats: Direktflyg har väl aldrig varit kända för att ha en tidtabell när folk vill åka, bara när dom själva har kapacitet att köra, därför är väl deras linjer inte direkt attraktiva.
Att starta KSD-BMA var dödsdömt från början. Tåget centrum-centrum tar 2 tim. och 20 min vilket är snabbare än flyget om incheckningstid och resa t.o.fr. flygplatsen räknas in. Tveksamt om flyget ens är snabbare än bilen sedan motorvägsbygget väster om Örebro blev klart. KSD:s flygplatschef Peter Landmark har deklarerat i pressen att Bromma-linjer inte misslyckas. Självklart misslyckas en sådan linje om förutsättningarna inte finns och det gör de inte i Karlstad. Inte heller KSD-OSL har bra förutsättningar att lyckas. För lokalt resande fungerar bil och tåg på ett sådant kort avstånd och för transferresande internationellt är både CPH och ARN bättre hubbar. Enhetskostnaden för en J32 är relativt hög samtidigt saknas helt förutsättningar att ta ut höga priser på KSD-BMA eller KSD-OSL då konkurrensen från tåg och bil är stor. Direktflyg borde istället satsa på KSD-SDL som har ett resande som motsvarar SDL-LLA. Det gjordes ett försök för några år sedan men med en hopplös tidtabell. Det krävs avgångar morgon och eftermiddag då affärspaxen flyger.
Jag har från säkra källor att det blir Nextjet som tar över. Dom bevakar slottarna på ESSB hårt.
Vaddå? Har direktflyg bedrivit trafik i Karlstad?
Vart har ni sett det?vart har man kört då?
Är nog så att Direktflyg lägger ner Karlstad pga av de fick den
upphandlade finska linjen Seinäjoki – Helsingfors, som startar
några dagar efter trafiken till Karlstad läggs ner.
Klart man hellre trafikerar en linje som ger en fast
inkomst än trafikerar Karlstad på egen risk.
Antar att det är Skyways som tar över Direktflygs slots
på Bromma för nya trafiken till Visby.
Visby flögs åt skyways… skyways la ner den. innan när folk bokade biljeter via skyways fick de passagerare, men efter det inga… direktflyg försökte köra själva ett tag men fick inga passagerare då ingen vet att de finns… så blev bara ngn enstaka passagerare per flygning så de la ner den med…
Det är sällsynt med fler än en handfull pax per avgång känns det som. Varför slutade de köra Visby? då hade de iaf många fler pax.
ingen…