Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Slavlön!?

Tråden startades av David

Hej!

Jag har en fråga till er erfarna flygare.
Det upprepas hela tiden Slavlön i början på en karriär efter pilotskola MEN VAD kan den så kallade Slavlönen variera mellan?

Publicerad den 2012-04-22 15:24
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Anders
2012-04-24 10:23

De flesta nyutbildade piloter får aldrig ett pilotjobb utan fortsätter i samma yrke de hade innan utbildningen. Många försöker ta sig in på de mindre bolagen genom att själva finansiera sin typerating (150-250 000:-) och sedan jobba på t.ex. OP eller liknande och vara “ständigt tillgänglig” ifall någon liten öppning skulle dyka upp. Mindre taxi/fraktbolag tar ofta de styrmän som väger minst och sedan förväntas de ha 24 timmars standby, sköta bokningar, städning, tvätt och catering för ca 10-13 000 före skatt. Att flyga mindre företagsägna flygplan ger ofta ingen lön alls men du slipper betala taxi och hotell på uteövernattningar. Lyfta hoppare/dra upp segelflyg betalas i kaffe och korv. Det är m.a.o. inte läge att låna (eller låna ut) några pengar till en pilotutbildning. Har du redan utbildningen tycker jag personligen att din enda chans är att investera i en typerating på en turboprop. Har du lätt att få jobb i vanliga fall kanske du har en chans. Går du i normala fall på intervjuer utan att bli erbjuden jobben så lär inte flygbranschen ge dig ett annat besked bara för att du har flygcert.

Kapten
2012-04-24 08:28

På det bolag där jag flyger ( inte SAS ) får nya styrmän rating betald, aspirant lön under utbildningen därefter styrmans lön + dieter, pension m.m.
Då får man in de man vill ha oavsett om man har rating eller inte.
Det finns hopp!
Mvh
Kapten

737
2012-04-23 22:35

Det är ju lite skillnad på att ha upp mot 180 pax där bak och flyga post eller 5-6 pax. Håller med föregående om att lönen hos ryan inte är den sämsta men sen tillkommer alla de sämre sidorna icke betald semester, osv. Tror ändå att Ryan tveklöst är det bästa jobb en pilot med 250h tt kan få om vi räknar bort de som har sådan extrem “tur” och får ett annat pilotjobb inom tung luftfart.

D
2012-04-23 16:50

Ea: Visst, Ryan betalar bra men livet där som kontraktare är ljusår från vad en riktigt anställning borde vara.

Ea
2012-04-23 14:21

50 kr blocktimme kan jag bara inte tro på. Ryan betalar mer än 10 ggr så mycket och det hävdar flera här är slaveri.

Daniel
2012-04-23 12:08

Inte för att krossa någons drömmar där ute.
Jag jobbar för ett skandinaviskt mindre taxibolag.
som styrman har jag 50kr/blocktimme innan skatt som kapten det dubbla.

Jörgen
2012-04-23 10:25

Slavlönen kan ligga så lågt som 10-13000kr brutto. På mindre comuter bolag eller taxibolag. Om man inte räknar in flyga fallskärmshoppare eller bogsera segel. Då är slavlönen en bulle och en kopp kaffe om du är duktig.

Jesus
2012-04-23 02:03

Att all social trygghet försvinner. Sen hur mycket pengar man får spelar oftest mindre roll. Att gå utan lön när man blir gravid är slavförhållande. Att inte få lön när man är sjuk är slavförhållande.

Fel sida om muren..
2012-04-22 16:31

Slavlön tycker jag är 17000-22000/mån före skatt och utestationering,dvs betala dubbelt boende,samt betald rating,,,

D
2012-04-22 16:20

Tex den lägsta ingångslönen på Nextjet – ca 17 000kr. Blir inte så fett när lån på utbildning och rating ska betalas av.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500