slutet för dåliga villkor
Hej
ta en titt på detta EU beslut, kan det möjligen vara slutet för bla. Ryans sätt att hyra in piloter
och kabin personal!
http://www.europarl.europa.eu/news/en/pressroom/content/20120418IPR43186/html/Better-social-protection-for-airline-staff-and-cross-border-workers
Som anställd i ett seriöst flygbolag ser jag fram mot detta beslut från EU
mvh
Kapten
svar
Finns mycket sjukt som måste styras upp inom flyget tyvärr.
Bra att EU gör ett försök nu och att det blir tuffare tag, hela grejen med kontraktspiloter, egenföretagere eller vad man nu är “anställd” som är helt löjligt enl. min synvinkel.
Sitter på ett bolag, som när jag började hade bra vilkor, lön från dag 1 och allt var frid och fröjd, det enda jag hade när jag började var studielånen från flygskolan, och det är väl så det är för alla, oavsett yrkesval?
Idag funderar jag på, varför mina kollegor som börjar här, ska behöva ta yttligare lån för en TR, först få lön från den dagen de börjar producera och inte alls ha samma anställningsvilkor som mig och oftast bara 3 eller 6 månaders kontrakt.
Så frågan är, var ligger skillnaden mellan att vara pilot, eller vilket annat jobb som helst?
Det “roliga” i kråksången är att “vi” verkar acceptera det, det verkar på något sätt vara självklart idag att man är vikarie på heltid med taskiga vilkor.
Idag flyger jag 737, ska jag byta jobb idag, till ett bolag som flyger Airbus, måste jag pynta den TR själv, vilket känns helt sjuk.
Vi skjuter oss själva i benet, köp en 737 TR idag, få ett jobb, när du väl byter bolag och/eller flygplanstyp är det bara upp till banken igen. SJUKT!
Hur som, bra att EU börjar någonstans, på med hårdare krav! Men sätt kraven på bolagen och inte individerna.
Kaptenen, varför anklagar du mig för att smita från skatten ??
Jag jobbar inte på kontrakt, mitt bolag betalar full skatt och sociala avgifter enligt lagen i det land jag jobbar i. Jag möter 6 månaders regeln i Sverige och ska därmed inte betala något i Sverige. Vilken skatt är det jag smiter från ?
Kapten, fel igen… jag jobbade själv för Ryanair för länge sedan, jag var baserad i England och var fast anställd där… jag betalade full skatt och national insurance contributions enligt de gällande reglerna, iom detta så SKALL jag inte betala några skatter eller sociala avgifter i Sverige då jag mötte de regler som politikerna tagit fram.
Hade jag varit baserad i Sverige så är det klart och tydligt i reglerna att man inte ska betala några sociala avgifter i Sverige då arbetsgivaren inte är svensk, man ska heller inte betala full inkomst skatt i Sverige utan endast skillnaden mellan den skatt man betalar på Irland och den skatt som skulle ha betalats på en motsvarande inkomst i Sverige.
Om jag nu hade varit “anställd” på kontrakt med bas i Sverige så är det en annan sak, man kan enligt skatteverket ha ett eget företag och endast flyga åt ett flygbolag och då betalar ditt egna bolag de sociala avgifterna och din inkomstskatt till skatteverket enligt gällande regler.
Om man nu SKALL vara anställd av bolaget som du nu önskar. Hur har du tänkt att det ska gå till ? Om bolaget bara erbjuder en dig en “kontrakts anställning” hur ska man då få flygbolaget att erbjuda en fast anställning ?
Kapten: Tror faktiskt att man får vara egen företagare med endast 1 kund. Reglerna ändrades för något år sedan. Detta bör man givetvis ändra tillbaka eftersom det missbrukas.
Käre Kapten.
Du har fel.
Läs igenom länken nedan:
http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a625800012151/43210.pdf
Där står villkoren för att inneha F-skattsedel. De Ryanairpiloter som jobbar åt bemanningsföretag och som har svenskt företag betalar själva sina, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter samt skatt på lön.
Det du skriver…om att dessa skulle vara skattesmitare (ingen särskrivning) är en väldigt allvarlig anklagelse. Som du lastar på dessa piloter utan nån som helst grund.
Var snäll och tänk efter lite mer innan du kommer med sånt dravel.
Kapten:
Dom flesta kontraktarna jag känner är inga skattesmitare, de håller sig enligt reglerna som finns idag. De gör vad de kan för att ha ett drägligt liv med hus och barn eller amorteringar. Detta på grund av att det inte finns några riktiga regler som sätter rimliga gränser på hur flygbolag kan utnyttja människor. Moderaterna vill säkert få det ännu friare för bolag att göra som dom vill.
Om denna regel går i lås så kommer man ju skatta i det landet man är baserad i, typ italien, irland eller spanien och ingenting kommer gå till Sverige ändå, så barnen och pensionärerna får nog ta och äta sin smarriga skol-/ålderdomshemsmat med pengar som kommer från arbetare som har drägliga avtal som möjliggör för dem att betala skatt i Sverige. ->Tyvärr.
Jag tror inte på den här nya “lagen”, den är för vag.
Dagens samhälle är helt enkelt för internationellt och komplicerat och drivet av ett äckligt begär av pengar och inte av samhörighet.
Ja du qn Helge det må vara en grå zon ni jobbar i men enligt svenska regler får man inte vara egen företagare med endast en kund ( flygbolag i detta fall ) och ha F skatt sedel. Du SKALL då vara anställd av flygbolaget och de skall betala alla sociala avgifter m.m.
Så i mina ögon är ni skatte smittare.
Ni kanske ändrar uppfattning den dag som era barn skall börja i skolan eller ni behöver svensk sjukvård eller dagis m.m.
Jag har ingen lust att betala det ni nyttjar.
Mvh
Kapten
Ja, det är synd att piloterna får ta smällen men det är inte mer än rätt att de skattar där de bor. Förhoppningsvis kan det här leda till något bättre i framtiden. Det är en början i alla fall.
Tänk positivt!
Följden om kontraktspiloter måste betala avgifter i det land dom är baserade i blir att nettolönen blir lägre.. Det Kontrakts uppdragsgivarna lever på är ju att man får hela lönen i handen och själv bestämmer (mot sin egen moral) var om eller hur man betalar avgifter eller skatt! Tvingas man betala avgifter kommer sådana jobb att bli drastiskt minde åtråvärda! Om det sedan finns några fasta jobb kvar efter Ryans och Norwegians härjningar återstår att se…
http://www.travelnews.no/no/Fly1/Piloter-sparer-masse-skatt/
Det är på tiden att detta uppmärksammas. Tänk politikerna i Nyköping, som subsidierar Ryanair med fejkade reklamavtal. Vad gör man inte för “billiga/gratis” flygbiljetter!
Kapten, du verkar vara väldigt okunnig. Dom smiter inte från någon skatt eller sociala avgifter, dom följer de regler som idag finns.
Har du problem med Sverige´s och EU´s lagstiftning så ta det med politikerna och kasta inte sten på dom som följer reglerna.
Då kanske dessa skatte smitare 😉 får följa reglerna i det land de bor i
och inte nyttja systemet på min och alla andras bekostnad
Skall ni bo och leva i Sverige så skall ni skatta här.
Att vara egen företagare på det sättet är en skam och ni
utnyttjar svenska samhälls tjänster på andras bekostnad.
Ta ert ansvar nu!
Med vänlig hälsning,
Kapten
Eftersom Ryanpiloterna är egenföretagare så är det piloterna som drabbas. Detta gör det bara svårare att fuska på ett sätt som hittills varit normen.
Det kommer inte per automatik bli någonting bra utav detta. Många Ryan-piloter är inte ens anställda utan “self-employed” och då saknar Ryanair ansvaret i vilket fall. Dessa entreprenörer kommer dock att tillhöra socialförsäkringssystemet i det land de jobbar i. Många av de som jobbar med t.ex. Skavsta-bas har dock startat Irändska limited-bolag där de sedemera är anställda. På Irland är det totala skattetryck någonstans runt 25% enligt uppgift, då det finns en hel del avdrag att göra innan man betalar skatter och avgifter.
Skulle detta nya EU-direktiv fastslås kommer dock dessa individer att behöva betala sociala avgifter i Sverige. Det kommer att drabba nettolönen för dem, men knappast öka kostnaderna för Ryanair. För att “race to the bottom” ska få ett stopp krävs att de som idag flyger för Ryanair sätter ned foten och kräver bättre villkor. Det är dock på gång via IFALPA och ECA som tagit sig an Ryanairpiloternas önskan om att få representation.
Det finns förstås fortfarande en hel del piloter som är direkt anställda av Ryanair. Vad den nya regleringen kommer att innebära för dessa är något oklart, åtminstone för mig. Om Skatteverket och Försäkringskassan slår fast att de skall tillhöra det svenska systemet, skall arbetsgivaravgift m.m. betalas här. Vem som sedemera faktiskt betalar blir intressant. Om Skatteverket och Försäkringskassan har något mandat att driva in dessa kostnader från Ryanair måste jag låta vara osagt, men sedan ett par år tillbaka finns åtminstone avtal mellan Sverige och de Nordiska länderna om att respektive myndighet kan kräva betalt av företag i de olika länderna. Finns inget sådant avtal med andra EU-länder, främst Irland förstås, kan det blir svårt att få in avgifterna direkt från Ryanair. Det kommer istället innebära att Skatteverket och Försäkringskassan kräver betalt på individnivå. Återigen, risken är att nettolönen för de anställda drastiskt minskar och att Ryanair’s kostnader ej ökar.
Det finns bara ett enda sätt på att få stopp på denna utveckling. Organisera er och kräv bättre villkor! Slut upp nu när IFALPA och ECA gör ett seriöst försök att hjälpa er. EU kommer att komma ikapp och täppa igen de kryphål som Ryanair har nyttjat i över ett decennium, se då till att det inte blir Ni som drabbas utan att företaget ni flyger för tvingas att följa samma regler som alla andra!
Det står inte att flygbolagen är skyldiga att betala de sociala avgifterna, beslutet handlar om vart de ska betalas.
“Arbetar” jag via en kontrakt firma så är jag fortfarande egenföretagare och är då skyldig att betala dessa avgifter själv precis som nu. Skillnaden är att jag kanske behöver betala avgifterna i ett annat land än tidigare.
EU har tagit fel beslut, beslutet borde ha varit att flygbolaget SKA betala de sociala avgifterna även åt sin inhyrda personal !
Eller öppna en bas i Athen, har hört att skattemyndigheten i Grekland har bra koll.
tror tyvärr inte det räcker… ryan kommer säkert komma på något annat eller helt enkelt “dra” av de sociala avgifterna från lönen eller något i den stilen…
Tyvärr…
Vabra, då kan Norwiegencrew söka socialbidrag i Spanien när dom får foten.