Ett CPL kan liknas med ett läkarleg!
Man har sin utbildning och är klar för att jobba!
Skillnaden är att som pilot idag måste du betala för att gå vidare efter att du tagit ditt CPL!
Du måste betala MCC som vissa bolag har som krav.
Du måste betala din TR som mer eller mindra alla bolag har som krav idag!
Du måste betala din Base Training!
Du måste betala din Line Training!
Du måste och så vidare fast du redan var färdig för att jobba?
Som läkare så betalar du inte om för att du skall fungera med andra kirurger exempelvis om man skall operera i team.
Som läkare betalar du inte inskolning för de olika medicinska hjälpmedel som används inom sjukvården!
Du betalar inte den första tiden som läkare för att du bara är låtsas läkare dom 500 första timmarna då du kommer till en avdelning!
Du betalar inte extra för att få göra operationer i verkligheten med riktiga människor!
Man får faktiskt lön för att man valt att bli läkare och för det som man presterar!
Dessutom så slipper du betala ditt leg, som pilot måste du betala cert och alla förnyelser varje år plus PC!
Har du inget jobb så kostar en PC en hel del plus pappaere som står att du är pilot som kostar x antal tusen kronor varje år!
Kanske skulle bli läkare ändå så kan man göra medical på sig själv gratis en gång om året?
svar
Mitt förslag till att få en bättre jobbsituation inom flyget är att höja timkravet för att få ett cert. Säg 500 timmar varav 100 timmar ska vara ME. Då har vi i ett nafs i princip utrotat de kommersiella flygskolorna och har bara det statliga alternativet kvar. Fördelarna är: Bättre utbildade personer i flight deck, färre spekulanter per jobb. På några års sikt är utbudet av arbetslösa piloter betydligt färre och flygbolagen måste då pröjsa TR och LT själva.
Och till dig som undrade om lokförare måste betala sin utblidning: Nej, lokförare utbildas inom YH, vilket är gratis.
Visst är det dyrt med ett cert, men som det mesta inom transport så får man pynta för det själv även om det är dyrast för en pilot. Skall du köra lastbil får du skaffa ett lastbilskort, skall du köra taxi får du skaffa ett taxikort, skall du köra buss får du skaffa ett busskörkort, skall du köra bil måste du skaffa ett körkort, skall du jobba på en båt måste du ha sjömansbok, skall du köra båt måste du ha en skepparexamen. Det enda jag är osäker på om man behöver betala något för själv är nog lokförare… men vad vet jag.
Svaret på varför det är så här är enkelt.
Så länge det finns piloter som betalar allt ovan nämnt, så kommer flygbolagen utnyttja det.
Det är inte flygbolagen som dikterar villkoren, de bara utnyttjar de villkor som dagens piloter ställer upp på.
Jag vet att man inte kan jämföra äpplen med päron!
Problemet som man har när man är pilot med ett CPL är att man känner sig bara som en låtsas pilot!
Du får inget arbete för du uppfyller inte kraven!
Hoppas jag slipper förklara mer.
Vi är färdiga att sätttas i produktion med ett CPL!
Man kan inte jämföra med ett körkort för buss eller läkarleg jag vet men om du är busschaffis så får du jobb och lön ganska enkelt ytan att betala för det!
Det gör man inte idag som pilot med ett CPL!
Dr jerkul ! Jag vet inte varför eller hur markanden av piloter blivit så kass.Kanske för att det engång för länge sedan var väldigt svårt att bli yrkes pilot.Antagning till flygvapnet var väldigt limiterad och de flesta yrkespiloter var fd stridspiloter.Idag kan vilken panna som helst i princip bli yrkespilot.Inga konstigheter alls och fort går det.18 månader med typ o allt,Bara pengar kan få benållis formel att fungera.Kruxet är att flygskolorna spottar ut mängder av piloter.Dessa vill ha jobb och de vill inte jobba som instruktörer för att sammla flygtid så de vill flyga jet nu, gärna igår.
Om man skulle halvera läkarutbildningen till 2 år, och vanlig grundskole kompetens ,så kommer vi se samma sak där.Läkare som jobbar för 14000/mån
Att det finns massa krav på flygförare är en luftfartsmyndighets/EU /Easa eller vad du vill kalla det.Samma kompetens krav kan lätt införskaffas för läkare lika väl, eller busschaffis det är bara det att markanden bryr sig inte.Kanske ngt att fundera över.Undertiden så hoppas jag du kommit till insikt att man kan inte jämföra sig med andra kategorier eller bolag, TEX en pilot som flyger på jumbo på nigeria cargo har inte samma std som cathay pilot på 747 (jag lovar.,,,)
Det är via Högskoleprovet man kommer in på läkarlinjen, krävs bara 1,8 idag.
Så gjorde jag, är fortfarande ung så pilotkarriären kan ligga latent i väntan på hur framtiden kommer förändra branschen..
Det är helt OK att ha flyget även som passion/hobby. Visst, gnager att det var dåligt investerade pengar så här i efterhand men valet att stå och trampa i väntan på bättre tider eller vidga vyerna och välja en alternativ väg, då vinner det sistnämnda.
För mig personligen har den nya trenden med bemanningsföretag, kontraktsanställningar, sänkta villkor för flygande personal och det faktum att man måste betala för sig eller VÄNTA gjort att tanken på en karriär som pilot svalnat en aning..
Ska tilläggas att jag har jobbat en del kommersiellt i Sverige, på mindre prop.
(Vägrar betala type rating, Line training)
Meningen var att inte starta ett bråk mellan olika yrkeskategorier typ piloter och läkare!
Att en del tror att man är gud bara för att man är läkare och har toppbetyg har redan forumet bevisat att verkligheten inte alls är så.
Dessutom finns det säkert piloter som har högre betyg och kunskap än vad vissa som söker för att bli läkare ens aldrig kommer i närheten av, slut diskuterat!
Det handlar om varför man måste betala när man har sitt certifikat för att kunna gå vidare.
Jag menar inte att man ska betala för jag är emot det men marknaden håller på att få till stånd ett accept pris som är legitimt att ställa som krav på piloter idag med ett CPL och så vidare.
Jag är pilot, jag har min TR men får inget arbete för jag är bara låtsas pilot!
Man måste betala för exempelvis få sin LT idag om man inte har en obefintlig tur!
Varför har det skapats bolag som typ Eagle Jet och liknande?
Varför har flygbolagen själva börjat ta betalt för sina LT programs de nu har?
Allt handlar bara om pengar idag om du är pilot, att du skall betala vilket är fel!
En busschaufför får sitt körkort men inte behöver han betala sin typkurs för bussen eller betala för att få arbeta ett år utan lön för att få mer erfarenhet!
Förstått, capish!
Faktum är att det inte krävs toppbetyg för att bli läkare!!! Du åker ner till exv. Polen, som någon skrev, och betalar för dig.
Sen kan du komma hem och arbeta som läkare och låtsas att du hade toppbetyg.
@Lenny bra att det nämndes att för att bli läkare krävs en av dom högsta betygen som finns i hela det här landet.
Det är inte så enkelt det heller Dr Jekyll.
Vilka idioter det finns! Fattar ni inte att det är folk som Dr Jekyll med sådana attityder som fullkomligt saboterar flygmarknaden? Sluta köp en massa dyra typeratings så får arbetsgivaren stå för detta så som sig bör!
Jag vet folk som betalt för läkar utb i Polen och Ungern så det går att komma förbi betygskraven. Inte så dyrt heller.
Jo det måste du visst!
Dags att vakna upp och välkommen till verkligheten.
Lek med tanken att du har ett Cert!
Lek med tanken att du har t.o.m en TR!
Tror du att du får ett arbete på det ha ha?
Kolla alla contractors som finns eller alla flygbolag som idag har minimi krav på minst 300-500 timmar på aktuell typ!
I dag börjar fler bolag ta betalt för att få börja flyga hos dom och göra sin LT där!
Helt sjukt, detta existerade inte alls bara för något år sedan liksom allt annat man ska betala.
Marknaden har börjat göra det till ett accept pris som bara skall betalas för att du är en “låtsas pilot”.
Inom vilken annan yrkesk¨år är det så sjukt som inom flygbranschen!?
Tänk dig en som vill köra buss och tar körkort för buss men han får inte köra för han är bara låtsas busschaufför!
Han måste betala sin typinkörning på bussen och sen betala för att arbeta under ett års tid för att kunna sitt arbete för att sen kunna få fortsätta att arbeta och få sin första lön efter alla hundratusentals kronor eller dryga miljonen som man slängt ut.
Nej det måste komma till kännedom hur illa denna branschen är för vanligt folk att dett är en acceptans idag som man vill få att bli godkänd där man skall betala sin erfarenhet fast man redan är pilot!
Helt sjukt!
… för att bli läkare krävs maxbetyg
Nej, det MÅSTE DU INTE ALLS! Men det är en massa nötter som gör det och därmed förstör branschen.
Du måste inte betala allt det där som pilot. Det är alla idioterna före dig i kön som var “smarta” och skulle skaffa sig konkurrensfördelar som har gjort att det blivit så här. Kanske om det gick att köpa sin läkarutbildning så skulle det se lite annorlunda ut för läkare också. Ändå vill många att de statliga alternativen för pilotutbildning borde försvinna och att det räcker med de privata som finansieras av blivande piloter som köper sin utbildning själv.
Långsiktigt tänkande är inte direkt piloters starka sida verkar det som. “Vill ha nu!!” verkar genomsyra hela branschen.