Pilot men banken säger nej!
Har ett problem som måste lösas, och undrar hur i hela friden folk gör..
Har fått “anställningsmöjligheter” hos ett europeiskt bolag på större turbopropp maskin, dom vill givetvis att jag står för TR själv (så klart) samt att lönen jag får droppar in först när studsar och allt är klart och jag börjar producera vilket suger, hur som helst. Lönen är det inget fel på, men kostnaden blir knappt 300 000:- för TR, boende, och levende under den tiden, banken säger tvär nej eftersom jag redan har höga lån från CPL utb plus att det till och börja med bara är ett sommar kontrakt, med “goda chanser till fortsättning” som dom säger.
Hur FAN gör jag nu? Hur gör folk? Har jobb nu, stadigt okej inkomst, men banken vägrar… får jag inte jobba som pilot för att banken säger nej? Ska det vara så?
Tacksam för tips och ideer.
svar
Hej.
Det saknas respekt för pengar när det kommer till unga naiva människor.
Tänk att lägga fram 400st(!) 500 lappar =200.000kr i en stor bunt i handen, för att sen ge bort bunten. Det är alltså en TR.
Tänk en gång extra… 400 rödingar… mkt pengar, sunkig branch, framtid?…. värt det?
TÄNK.
Om TR kostar 150k och studsarna ytterliggare 30k så räknar du alltså med boende och leverne för 120k under någon månad. Jag tror jag förstår varför banken inte tycker det är någon bra idé.
Försök låna 200k eller kanske 170k och försök förhandla med flygbolaget att de står för studsarna så kanske det kan lösa sig för dig…
Lycka till!
Thats life….. !
Inse hur osäker branschen är…. och ta inga LÅN för att få jobb…..
Sluta, Sluta Sluta… med dessa dumheter….
Kan inte annat än att instämma, har 4000 timmar Totaltid och mestadels av det inom tyngre Turbo Prop flyg. En kandidat med 1000 timmar och 500 timmar jet har större chans att få ett ordentligt Jet job än vad jag har. Ska du satsa pengar satsa på Jet direkt.
Tjena,
Kan inte rekomendera dig att lägga dom pengarna för en prop rating. Tyvärr så har prop tid (även om det är över MTOW på över 20 ton) på senare tid börjat räknas som skit. Så ge det ett par års tid så är 1000 timmar på ATR värt lika mycket som 1000 timmar på pa28 är idag. SAD BUT TRUE
Övrigt om du ska ta atr rating kolla sky blue 120k utan studs.
trevlig helg på er
Ja, 300 000 är lite mycket, skulle kunna gå ner 50 000:- ungefär.
Tr kostar 150 000, sen tillkommer studsar på yttligare ungefär 30, sen boende, levenede mm under någon månad, det drar iväg.
Njä, jag skiter nog i detta ska ni se, är inte heller något direkt fan av att betala för min rating, lönen är något sämre än den jag har idag, men är rejält sugen på att få komma in på flyger igen men är det så här skiter jag nog i det.
Bluestep och Freedomfinance säger OK så klart, men räntan… huuu jösses!
Förövrigt är det ATR 42 som är typen.
Ja, men det är forfarande så att en turbo prop och en jet motor opereras på olika sätt. Det är svårare att flyga en jet motor effektivt då den saknar variabel pitch. Dessutom är jetflygplan tyngre, flyger hörgre, snabbare och är “generellt” del i ett mer softistikerar flygbolag.
Men om ett bolag söker folk med jet erfarenhet och du ansöker med detta argument, så är jag säker på att din ansökan kommer att sticka ut.
Väl mött.
Jag lånade av mina föräldrar, fast det var mindre pengar…knappt 200000kr och vi fick lön direkt. Riskabel sits du sätter dig i. Har du råd att leva om du får kicken eller blir nekad fortsättning, kan hända den bäste…
Jag måste lägga in en kommentar ,det kliar i fingrarna.
Turbopropp är en JET motor med propeller Turbofan är en jetmotor med Fläkt.
Om man flyger turbopropp så flyger man Jetpropp, så det så.
Ren jetmotor är inte så vanligt längre tex DC8
Hej:)
Har du något du kan lämna som säkerhet är det lättare att få låna. Annars kan det vara tufft att få låna till en schysst ränta.
I lyxfällan gör Lendo.se reklam, du skickar till dem och de frågar alla långivare åt dig.
Bluestep är ju också kanon!
bluestep.se och lendo.se rekommenderar jag. Som bonus hjälper du till att sätta andra i samma sista som du själv sitter, flygbolagen ser att vissa, skall vi kalla det “flygsugna” betalar för typerating.
Se bara till att tjäna bra på sommarkontraktet för när du skall upp på Jet får du betala igen….
MR X
P.S, har du funderat på varför inte banken vill låna ut mera?
300k låter som en väldigt dyr TP Rating.
Bankerna vill säkra sina pengar, ett tips är att söka tjänstledigt från ditt nuvarande jobb så kan du betala lånet vad som än händer.
Tror banken säger nej för att det är ett ekonomiskt dåligt val. De som inte är i flygbranschen inser att det är rätt korkat att sätta sig i djup skuld för att kanske få ett jobb som bara är ok.
Men bolagen kör på det så länge det finns folk med djupa fickor eller har föräldrar med sådana som accepterar att ta kostnader som normalt ska ligga på bolaget. Jag tycker inte om det alls men tror å andra sidan inte att piloterna skulle säga nej om att få en halv miljon i månaden även om det vore helt ohållbart för bolagen.
Denna situation tar slut först då piloter slutar att acceptera den och vågar säga nej…
Mvh TT
300.000 för ett turboprop-jobb!!? Hoppas verkligen att du är ett av forumets alla troll som härjar här…
Jag fick ett lån med mina föräldrars fastighet som säkerhet när jag var i din sits. Återbetalat sedan länge.
Fråga om de kan bonda dig.
Annars är det väl inte mycket att göra är jag rädd.