Räknar norwegian fel?
Det blir säkert en massa påhopp på detta inlägg men jag är helt övertygad om att norwegians långlinjer blir en totalflopp och därmed hela bolagets undergång.
Norwegian vill sälja billiga biljetter och det de erbjuder är bättre comfort. Det de säger sig spara pengar på är 20% lägre bränsleförbrukning. Utan att veta tror jag man kan leasa en äldre A330 mer än 20% billigare än en ny B787 även om norwegian fått ett fantastiskt pris. Därmed faller ju hela lowcost konceptet. Vad är det som är lowcost? Dessutom så tillkommer det alltid problem med nya flygplan.
Norwegian ska flyga Bangkok och newyork, precis som SAS och ytterligare konkurrenter. Bättre comfort kommer inte sälja en enda biljett, det är bara priset som räknas och där måste norwegian dessutom slåss mot alla de stora bolagen som KLM, BA och thai.
Märk väl, SAS har aldrig tjänat en enda krona på sina långlinjer. Nu ska norwegian slåss om samma kunder. Det som kommer att hända är att även SAS sänker sina priser och så har vi två bolag där miljonerna rinner ut varje dag. Inte konstigt Kjos ändrat ansikte och vill börja med lönedumpning.
Har jag missat något? Kan någon förklara hur norwegian ska tjäna pengar på att flyga långhaul.
svar
Boeing har ett fantastiskt säljteam! De skulle kunna sälja vad som helst till oslipade direktörer!
Kjos hävdar att 2015 kommer bli mycket bättre än 2014. Jag hävdar motsatsen. På några månader har dollarn gått upp 30-35% vilket gör att intresset för resor till USA har rasat. Samtidigt håller SAS på att rusta upp sin flotta med nya stolar och WiFi.
För resor österut så har arabbolagen tagit en stor del av kakan. Det började med en A319 från Qatar. Idag har vi en daglig 777 från Emirates, och 2 dagliga widebodies från Qatar. Bara en tidsfråga innan Emirates uppgraderar till A380, Etihad kommer med Dreamliner samtidigt som SAS öppnar Hong Kong.
Vi är många som i flera år sagt att Norwegian Long Haul kommer bli Norwegians undergång och fått massa skit för det. Nu äntligen har man fått bekräftelse för att man hade rätt och Kjos hade fel.
2 år senare förlorar de 1 miljon kronor om dagen på Long-haul.
TR står nog Boeing för. Köper man nya flygplan så ingår det ett visst antal typeratings. De som fick jobb på airBaltic på Q400 fick sin rating betald. Inte av airBaltic utan av tillverkaren som airBaltic köpt maskinerna av. Sant att de ändå fick skriva en bond med BT för ratingen är en annan sak.
Pensionerade SAS piloter som har sommarstuga och fru i Thailand lär bli väldigt intrsserade. T.o.m dom utan fru. SFE,TRI,TRE, heavy jet etc.
Dom kommer att hysta in bra med pengar vilket jag unnar dom.
Smart guys.
Förmodligen pröjsar BK TR också. Gladeligen.
Du säger att dom bara kommer att flyga med Thai personal och att det är ett Thailändskt bolag…
Bolaget kommer att ha ett Skandinaviskt AOC och är därmed ett Skandinaviskt bolag i min mening.
Hur kan ett flygbolag med AOC utfärdat av Skandinaviska myndigheter vara ett Thailändskt bolag ?
Några av kraven för att få jobb är att ha EU pass och JAR certifikat.
Hur många Thailändare har EU pass och JAR certifikat ?
Norwegian är ett cashflew företag.
Börjar med ett kapital som man investerar tufft med inför trugade investerare.
Produkten genererar kort kapital som försörjer nästa investering osv.
Ungefär som att låna upp huset över skorstenen gång på gång med hjälp av en “kompisvärderare.”
Den enda som blir rik är BK som dessutom saboterar marknaden men han skrattar på väg till banken.
Det här har hänt flera gånger i tex Sverige. Resterna finns att beskåda på infarten till Arlanda och det är bara ett exempel.
4000 tor New York täcker inte ens bränslekostanaderna per passagerare, inte ens på en 787. Nån måste betala i slutänden…..
Jo det sätmmer, DY longhaul är ett Thailändskt bolag i grund och botten, och nu ryktas det om att de enbart kommer att flyga med Thai personal.
Bra skrivet RS, äntligen ett förnuftigt inlägg, med bra kunskap
bakom.
PM
Tror inte Norwegian räknar fel, tvärtom. Klart man som passagerare väljer att flyga med en splitterny Dreamliner över en A330 om priset är ungefär likvärdigt. Norrmännen har som sig bör i ett lågprisbolag en slimmad organisation med korta beslutsvägar vilket inte någon av konkurrenterna ens kommer i närheten av. Dyra omkostnader innebär som bekant mindre vinster eller ännu värre förluster. De stora aktörerna BA, LH, AF och allt vad det nu heter brottas sedan flera år tillbaka med lönsamhetsproblem, så timingen för norrmännen är klockren.
Det finns även en lukrativ kaka inom flygfrakt som norrmännen gärna vill ha en del i.
Hur man löser besättningsfrågan är inte helt klart ännu och det pågår som bekant förhandlingar inte bara för LH utan även för Europaflygningarna. Utgången av dessa vet ingen med säkerhet så det är bara att avvakta och se.
Instämmer med föregående talare att jag har svårt att se hur dom ska kunna få ekonomi i det hela.
Dock kommer inte NAS (Norwegian air Shutle) att drabbas då LH produktionen startas i ett separat bolag (så slipper man senioritet omtypning av personal och andra dyra omkostnader). Man håller på med rekrytering via bemanningsföretag. Piloterna får bas i Thailand och fickpengar till lön, tre års bond etc etc. Flygplanen kommer att vara Skandinavien registrerade och därför krav på eu-pass och JAR-cert.
Tror inte att dom kommer att basera det nya bolaget i BBK (detta är dock mer av en gissning) men jag har svårt att se att man kan få AOC för skaniaviskt Registrerade flygplan i Thailänskt bolag?
Det som troligen kommer att bli spiken i kistan för NAS är pilot strejk mot kontraktsjobben alt att man tvingas anställa alla piloter och måste höja biljettpriserna för att få en affärsmodell att gå ihop och därmed tappa kunder som inte är villiga att betala…
Harry, Norwegian Long Haul er et Thailandsk bolag
Håller nog med båda föregående talare. Dessutom tror jag inte att Norwegian kommer att starta upp några långlinjer. De kommer att skylla på det, för närvarande, höga oljepriset. Aktiekursen kommer då, tillfälligt, att gå upp – eftersom investerare, eller “marknaden” ser det som att Norwegian är “ansvarstagande”. Om de mot förmodan skulle “komma igång”, så är jag ändå tveksam till upplägget. De flesta önskar nog boka en långlinjebiljett med någon flygallians, då de antagligen skall vidare när de t.ex. kommer till New York. Blir någon avgång inställd p.g.a. teknik, så får man vänta till nästa avgång – kanske 3 dagar senare. Norwegian har inget annat bolag som kan “hjälpa till” – och som sagt, i bästa fall så får du plats på nästa Norwegianmaskin, oavsett hur många dagar senare. Nä, några långlinjer kommer inte att startas upp, detta är bara ett pr-trick för att hålla aktiekursen på en hygglig nivå.
Men Norwegian har väll inte tjänat en enda krona på shorthaul heller? Pengarna har hittills kommit från aktieägarna, lyckade flygplansförsäljningar och skadestånd. Själva trafiken har, vad jag vet, aldrig genererat något annat än underskott.
Du har fel om SAS, långlinjerna där har gått bra de senaste åren. Det är high yield och hög beläggning, plus frakt, som ger detta resultat. Nu skall Norwegian flyga low cost, det är något annat. Norwegians räknestycke får du kanske att gå ihop med massiv utflaggning, dvs lönedumpnig. Thailändska löner är en tredjedel av de skandinaviska, säger Kjos men ett stort flin. Han är ute efter “shippingregler” för luftfarten, dvs att “billig” arbetskraft jobbar istället för skandinavisk. Säg adjö till jobben, skandinaviska Norwegianmedarbetare!