Mer SAS interkont till ARN?
En flyganalytiker i dagens SvD Näringsliv (3/5). ” Ett recept för SAS att klara sig är att minska Europatrafiken och öka inriktningen på långflyg och införa mer långflyg från Stockholm och inte alltsom oftast flyga via Köpenhamn.”
Intressant. Jag antar att det är för att framförallt locka tillbaka Asienresenärerna som Finnair tagit över. Det borde funka. Jag har en kompis i Uppsala som ofta flyger till Japan. Förr flög han han med SAS och då tvingades han först flyga ARN-CPH bara för att några timmar senare flyga över Stockholmsområdet med Tokyoplanet. Vid klart väder SÅG han Arlanda! Vansinne. Men han har en hygglig arbetsgivare som nu bokar honom via HEL i stället. Ingen större skillnad prismässigt, men tidsmässigt och miljömässigt ett lyft, säger han. Miljökonsult som han är. HEL ligger “mer på vägen till Asien” än CPH, så att säga och det gäller väl det flesta destinationer i Kina, Japan, Sydkorea m.fl. Förstår givetvis att danskar och skåningar inte skulle applådera en sådan utveckling. Men vad tror ni? Hur kommer det att se om några år?
svar
Den senaste strejken var 2006. SAS flyger där man tjänar bäst pengar. Eftersom feedertrafiken är störst till/från CPH, så tjänar SAS mest pengar där. Den kan ju utvecklas till/från OSL eller STO. Det är inte alls omöjligt med en långlinjesatsning för SAS framöver. Om besparingarna fortsätter i nuvarande eller ökande takt, löser man finansieringsproblematiken. En långlinjemaskin kostar mer är en miljard, så det är inte småpengar. Det är mycket på gång, så det är bara att se framtiden an.
Verkar inte som att SAS har kapacitet eller vågar utmanar danskarna att flyga mer långdistans från varken arn eller osl. Nog finns det efterfrågan på långlinjer ut från Stockholm. Se bara på konkurrenterna och fler är på väg. Flög tidigare mycket via cph men med strejkande danskar, förlorat bagage trots flera timmars flygbyte i cph så byter jag och alla mina kolleger flyg i ams, lhr eller hel så slipper vi SAS.
Jag tror inte det är många som väljer att flyga till Tokyo från Sthlm via CPH. Att flyga via Helsingfors har blivit det mest naturliga alternativet.
Att samma maskin används på olika destinationer får jag inte ihop. Hur kan SAS då välja att flyga till Kiruna några vändor i vinter?
Om SAS inte skaffar sig nya flygplan skulle de väl flyga från Köpenhamn VIA Stockholm på vissa turer till Asien….
Då kan man flyga till Asien från båda städerna 😉 Men SAS skulle nog inte tjäna på det…
Copenhagen, der ligger AY’s fordel. De klarer å rotere en maskin t/r HEL i løpet av 24 t
Tjena. Visst borde de göra det. Eller borde ha gjort när Finnair började bli ett hot. Men de valde att ignorera och höll sig kvar på CPH. Om det låg dansk lobbying bakom det låter jag vara osagt. Sen finns det underlag för fler asienlinjer från ARN. Problemet är att SAS har för få maskiner lämpade för interkont. Det är därför som ARN och OSL får stryka på foten när SAS öpnnar nytt från CPH. Vilket givetvis gynnar Finnair. Det ligger lite i vad du säger om Berlin. När allt är klart kommer många nordtyskar och polacker säkert att ta den vägen i fortsättningen.
Abo El-Pip….??? Konkurrere med Finnair om Japan fra ARN? Er det ikke så at AY deler en flyenhet mellom Narita og Osaka på ukebasis hvor del ene har 4 weekly og den andre 3?
Forstår ikke ditt innlegg…
Tokyo-ruten kræver to fly isoleret set. Den flyver i en planlægning, hvor de samme fly rotere mellem Tokyo, Shanghai og Bangkok, og fra sommeren 2013 også San Francisco. Så skal Tokyo-ruten flyttes, så må du flytte alle de ruter samtidigt.
SAS borde flytta Tokyo-rutten från CPH till ARN. Större passagerarunderlag och smart motdrag mot Finnair. Etableringen av Berlins nya flygplats är ett hot mot SASs CPH-hub.
Re Expert:
Ingen vits. Det hindrar dock inte att man utökar från ARN då nya flygplan kommer in.
Re ln:
“Sett i CPH. Emirates.Qartar.Singapore.Thai.GulfAir.PIA.United.AirCanada och SAS förstås på tal om var bolagen väljer att flyga longhaul ifrån skandinavien…”
Sett på ARN: Qatar.Thai.Air China.Ethiopian.United.Delta.SAS och snart Emirates och Etihad och kanske Singapore.
Och bort från CPH: United och Delta.
Det är många som kommer från SVG, BGO, KRS, TRD, GOT, HAJ, HAM, STR, FRA, MUC, AMS, BRU, MAN, LHR, GDN, PZN, WAW, LDZ, RIX, AAL, AAR bara för att nämna några. Tro det eller ej, det är även en del passagerare från HEL! Brukar vara 150-180 anslutningar per flight.
Vad är det för vits med att flytta redan fullbokade flighter från cph till arn?
Sett i CPH. Emirates.Qartar.Singapore.Thai.GulfAir.PIA.United.AirCanada och SAS förstås på tal om var bolagen väljer att flyga longhaul ifrån skandinavien…
Det hade varit spännande att veta hur många procent av passagerarna på SAS från CPH som kommer inmatade från ARN/OSL….
//m.p
vilka framgångar då?
De flyger?
Ja, det är ju bra.
Men tjänar de pengar på dessa framgångar?
Nej. De säger själva att de “tjänar pengar på långlinjerna och förlorar på kortlinjerna” och därför söker partners. Säljer man kort-lång och förlorar pengar på totalen så är ju även priserna de får ut för långlinjerna för låga i förhållande till deras kostnader. Nej, HEL må ligga nära Asien och ge dem ett geografiskt försprång iom 24 h turnaround, men kortlinjerna ut från HEL är dyra i jämförelse med vad LH/AF/KL/SK kan producera ut från sina hubbar som ligger närmare de delar av Europa dit folk faktiskt vill åka…
Finnairs affärdmodell är hög risk – de konkurrerar direkt med QR/EK/LH mfl bolag som kan ta enorma volymer och därmed hålla kostnaden per ASK nere. Finnairs modell bygger på att de lyckas med sin försäljning i Asien och Sverige, men deras kostnadsläge är alltför högt redan nu – hur ska det gå framöver?
Nej, jag satsar inga pengar i Finnair. Inte i SAS heller, men rätt ska vara rätt. Finnairs strategi är inte rätt bara för att de flyger…
Hej
CPH är och har alltid vart SAS heliga kossa, hela bolaget är uppbyggt på
passager via CPH på Interkont.
Nu när ARN expanderar med div andra bolag så ser man ju tydligt
att det finns underlag att åka nonstop till Asien från ARN.
Nej SAS ledning samt Danska fack.för har skjutit SAS i sank.
Synd att ett så fint bolag/namn skall konka pga CPH vänner inom SAS….
SAS är uppenbarligen helt styrt av danska intressen. Om det inte vore för att vi svenskar tvingas betala för hela spektaklet, genom att behöva flyga omvägar och genom våra skattepengar, funnes ingen anledning för oss att bry oss om eländet överhuvudtaget.
Thai og Qatar findes også fra Kastrup. Flytter SAS Beijing-ruten til Arlanda, mon ikke Air China så smutter til Kastrup? Så har man opnået at bytte lufthavne. Derudover gælder argumentet om, at SAS “glemmer” kunderne i Arlanda vel også omvendt i Kastrup hvis SAS flytter derop? Spørgsmålet er vel så i bund og grund om kunderne i Arlanda eller Kastrup der vil betale mest for billetten.
Et andet argument: De selskaber der flyver til Arlanda har en hub i rutens anden ende. SAS har ikke en reel hub i Arlanda for IC, og dermed har de sværere ved at fylde ruten.
PS: Husk at SAS kun har 11 IC-fly og ikke lige har råd til flere.
Det är som det är. SAS sitter djupt i CPH-träsket och frågan är om de kan klafsa sig ur den. Personligen tror jag att de har sjunkit för djupt. Men det är naturligtvis enbart min enkla åsikt. Framtiden får väl utvisa hur mycket den åsikten var värd.