Bra pilot
Hur är en bra pilot?
Varför ska man lita på piloter?
I vilket flygbolag är dom bäst i sånt fall?
Jag gillar inte att flyga, men måste i sommar.
svar
Empirisk fakta väger lätt mot statistik, något man inte får glömma när man diskuterar flygsäkerhetsfrågor utifrån ett pilotperspektiv.
“Varför ska man lita på piloter?”
Om planet störtar dör piloterna först, före alla passagerare. Så du kan vara säker på att dom gör sitt bästa för att det inte händer olyckor.
Jag vet att det är nästan omöjligt att övertyga flyggrädda med argument eller statistik men faktum är att det förolyckas fler människor i hemmet än under flygresor.
Normalt tacklar man flygrädsla antingen genom att gå en kurs eller att ta lugnande medel för resan.
Enligt min mening är kurser det bästa alternativet.
Frågan är motiverad och ganska väl utredd. Bland annat av IATA (International Air Transportation Association) och NASA (National Aeronautics and Space Administration, (USA))
Säkra bolag med tillräckligt bra piloter finns (enligt IATA och NASA) över hela världen. Generellt är alla flygbolag som flyger internationella flygningar säkra.
I Afrika, delar av Sydamerika, forna Sovjetstater och en del asiatiska länder finns undantag. I dessa länder är också inrikesflyget generellt mer olycksdrabbat än i övriga världen.
I de flesta säkra flygbolag finns fackföreningar för olika personalkategorier. NASA och ICAO (International Civil Aviation Organization, ett FN-organ) anser att fackföreningar för piloter är en tillgång i ett flygbolag och att det gagnar flygsäkerheten med ett bra samarbete mella fackförbund och flygbolag.
ICAO som utformar de internationella flygregelverken har IFALPA (International Federation of Airline Pilots’ Assoiations) och ALPA (Air Line Pilots’ Association, International, som ofta kallas US ALPA) som tunga remissinstanser.
De flesta seriösa bedömmare anser att statistik utslaget på enskilda bolag i USA och västvärlden i stort sett är meningslös eftersom svåra olyckor relativt sett är extremt ovanliga och en enskild olycka därför får alltför stor genomslagskraft.
Det faktumet inbegriper också bolag som en del skribenter på detta forum gillar att klaga på, som till exempel Ryanair, Norwegian och SAS.
Vi som är piloter i SAS, Norwegian och Ryanair respekterar alla varandra som yrkesmän/kvinnor och vet att vi i alla fall gör allt vi kan för att flygningarna ska vara säkra.
Läs mer på:
http://www.iata.org
http://www.icao.org
http://www.nasa.gov
http://www.ifalpa.org
Undvik bolag med fackföreningar för säkerhets skull.
En bra pilot är den som har en förmåga att vara självkritisk och inte tror de är guds gåva till cockpit. Såklart spelar flygkänsla och anlag också in i bilden.
Jag har sett ett antal Afrikanska besättningar in action så att säga.
….Ja det var en upplevelse utöver det vanliga kan man säga! Om jag någonsin skulle få för mig att åka dit så tar jag landvägen det är ett som är säkert.
Bäst piloter är de som älskar att flyga, flyger gamla flygplan där piloter fortfarande är piloter och inte systemoperatörer, har stor erfarenhet men fortfarande inspirerade, har flugit många typer både tunga och lätta, de som landar och startar ofta etc, etc
Who is the best pilot you ever saw…? You are looking at him 😉
Jag har flugit i Asien och Afrika, och det har fungerat bra, på de etablerade bolagen. Tycker det har fungerat bättre i många fall, än europeiska. Så statistik är inte så trovärdigt.
Se bara på de senaste passagerarolyckorna. Där hittar vi bla. British Airways och Air France, men moderna flygplan.
Hur ofta hör ni om allvarliga flygkrascher i Afrika egentligen?
Det är säkert att flyga. Farligaste delen är att ta dig till och från flygplatsen.
Trevlig resa!
tycker pilotens svar ger en bra bild av vad du ska tänka på och statistiken ljuger ju nåt fruktansvärt i den här branschen eftersom det händer allvarliga olyckor så sällan. SAS låg ju högt i farlighetsstatistik ett tag pga gottröra och milanokraschen, men SAS är nog ett av de tryggaste bolag du kan åka med.
Jag är själv Pilot på ett annat skandinaviskt bolag och har jobbat i Afrika och Asien tidigare. Skulle själv aldrig flyga med Turkish Airlines (efter god kunskap om hur deras piloter arbetar/måste arbeta pga dålig CRM) eller något afrikanskt bolag för den delen. Ryanair är det bara en princip att undvika så som de behandlar anställda och passagerare.
lycka till och det är ingen fara att flyga, jag gör det nästan varje dag :). tänk på att piloterna också vill hem till sin familj!
Jag påstår att statistiken får avgöra det.
Är du insatt i den?
Berätta gärna du som vet.
Så du menar att det är lika säkert att åka inrikes, Ryssland som det är att åka inrikes, Sverige?
Det är inte sant. Då får du plocka fram statistiken.
Det finns svartlistade flygbolag. Det är dem du ska undvika, annars är det bara att flyga på.
Ryanair är ett mycket säkert och tryggt alternativ.
En bra pilot följer bestämmelser och givna rutiner. Denna måste ha kurage nog att stoppa en flygning som kan äventyra säkerheten ombord om ex. vädret, flygplanet eller någon annan omständighet inte uppfyller vissa kriterier.
Varför man skall lita på piloter är en svårare fråga för mig att svara på, kanske en psykolog skulle vara bättre lämpad.
Det finns nog inget flygbolag som har alla dom bästa piloterna. Däremot, rent statistiskt, om man använder sig av flygbolag från Nordeuropa så har man statistiskt sett valt “rätt bolag”.
Asiatiska bolag, sydeuropeiska, ryska, afrikanska och sydamerikanska har tyvärr råkat ut för betydligt fler haverier än just dom Nordeuropeiska. Vissa “lågkostnadsbolag” (läs Ryanair) undviker jag pga att en stor del av personalen är väldigt orutinerade och detta kan äventyra säkerheten.
Själv väljer jag SAS, Lufthansa, British Airways, Finnair, Novair, för att nämna några.
(Jag jobbar på ett helt annat flygbolag, så jag är inte partisk på något sätt)