Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ekonomi v.s. tacho tid

Tråden startades av Joakim von Anka

Hej,

Någon kunnig där ute som vet hur man flyger mest ekonomiskt på sträcka om man blir debiterad på tacho tid? Jag frågar utifrån en maxlastad PA-28 exempelvis. Har hört att tacho tiden är kalibrerad utifrån ca 2300 varv, och man behöver inte vara kärnfysiker för att räkna ut att den tickar långsammare ju lägre varvtal man flyger med, MEN, hur bör man flyga om man exempelvis vill flyga 200nm och komma så billigt undan som möjligt? Har max range eller economy något med detta att göra?

Publicerad den 2012-05-28 22:15
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

DJ igen
2012-06-03 10:03

Det är ju BRA airmanship att flyga så ekonomiskt som möjligt, om inga andra faktorer spelar in

Taco meter: vad fint att du kan lova det 🙂
Kan du då kanske upplysa vad optimum är, och varför?

Rent aerodynamiskt är Vglide bäst (lift/drag) men sedan beror det på motorns, propellerns och varvräknarens egenskaper.
Kanske det bästa är delfinflygning, stiga på Vy, glida på tomgång eller kuperad motor och stiga igen. Fast just den tekniken är nog inte så airmanshipmässig…

Värnaren vända 2
2012-05-31 23:07

Hej igen.

Mitt inlägg togs inte emot som jag hoppats, trist. Vatten på kvarnen eller hur var det..

Det finns en definition i JAA FEM, kontrollant-manalen kan man kalla den i folkmun. Står iochförsig inget om att komma biiligt undan med lågt varvtal på snurran MEN..

Många bäckar små..

Jag vidhåller att fokus hos vissa i luften borde läggas på annat än vad denna tråden handlar om.

Bruce Sylvester
2012-05-31 01:27

Maybe “Värnare av vissa saker” can give us a full definition of Airmanship?

Bruce “I check my ego at the door and I hope that you do the same” Sylvester

Joakim von Anka
2012-05-30 23:21

Tack för alla intressanta inlägg. Jag har själv funderat och förstått att ekonomi-aspekten blir marginell eftersom det kanske rör sig om några minuter hit eller dit men, som någon påpekade, det kunde vara en intressant fråga. Man har läst om ekonomi-aspekten vad gäller prop i ATPL teorin och detta är inget som jag tidigare har sett någon reflektera över så tyckte det var kul att slänga ut frågan och se om vi kunde hjälpas åt.

till: “Värnare av vissa saker”
Låt mig först applådera åt att du uppenbarligen har visat dig tillräckligt läskunnig för att kunna läsa tråden och skrivkunnig för att kunna stava till ordet “airmanship”. Mycket riktigt finns en prioritetslista man bör ägna sig åt som pilot och ekonomi bör hamna tämligen långt ner men jag förstår inte varför detta skulle vara ovidkommande i flygsammanhang? Om du betalar min flygtid så flyger jag gärna med full throttle. Det finns en uppsjö av litteratur vad gäller airmanship så jag tycker inte att det inte saknas källor att tillgå för att berika sig inom området. Själv har jag, med andra, tillräckligt med hjärnkapacitet för att ägna 5 sekunder åt att sätta en powersetting som torde kunna ge gynnsam ekonomi och ändå kunna bibehålla en acceptabel nivå av airmanship. Jag önskar dig lycka till i ditt fortsatta flygande!

Värnare av vissa saker
2012-05-30 22:14

Vill börja med att säga att jag hör vad du trådskaparen säger och kan sätta mig in i din situation om hur och varför du resonerar som du gör MEN..

Har du verkligen inget annat att lägga fokus på när du flyger än hur du komma billigast undan?
Jag ogillar starkt utvecklingen att allt ska vara så billigt som möjligt hela tiden, var tog de seriösa diskussionerna och trådarna om kvalitet vägen?

Vad betyder ordet AIRMANSHIP för dig?

Komihåg att vi alla bidrar till den flygvärld vi alla lever i..

Prop Pelle
2012-05-30 15:29

När det gäller tacho-åtgången så brukar det gå mer tacho på högre höjd än på lägre. Detta har att göra med att man för ett givet effektuttag behöver högre varvtal ju högre man flyger. Dessutom tar själva stigningen längre tid vilket också innebär högre varvtal. Under planén har man ju också relativt högt varv så det är inget man får igen.
Direkt taget ur flyghandboken för en PA28 så ökar varvtalet mer än farten med ökad höjd och det går åt ca 8% mer rotationer per flugen distans på 7000ft jämfört med sea level. Det skiljer ännu mer om man räknar in själva stigningen.

Med andra ord behöver du ganska mycket medvind för att det ska löna sig att gå högt.

Taco meter
2012-05-29 21:18

Peter, vad gör blandningen för skillnad när trådskaparen blir debiterad per tachometertimme?

DJ, jag kan lova dig att Vglide (ca 70kts på en PA28 beroende på modell) är väldigt långt ifrån optimum att marscha på.

Frågan är väldigt svår att svara på då man måste veta hur kalibreringskurvan/linjen ser ut. Jag är inte säker på om den ens är helt proportionell. Dessutom måste man ta hänsyn till rådande vind vilket gör det hela mer komplicerat.

Dj
2012-05-29 16:34

Utmagring lär väl inte påverka debiteringen annat än på väldigt lång sikt!? Klart man ska magra ändå, men det ger ju inte fler nm/tach.
Flyger du constant speed borde svaret vara så hög höjd som det går att få ut önskat effektuttag(vad nu det är).
För fixed pitch borde det ju vara enklast att prova sig fram: om du flyger på 80% av normvarvtalet, blir farten mer eller mindre än 80% av normal cruisefart?
En gissning är att optimum hamnar någonstans runt Vglide, i lugn luft. Blåser det motvind ska man nog öka på lite och med medvind borde farten för minsta sjunkhastighet (något långsammare än Vglide) vara ett hett tips.
Intressant frågeställning!

Peter
2012-05-29 13:15

Så högt som möjligt, med vinden i ryggen, FL050 eller FL100 där vindarna är mest gynnsamma och 75 % dvs runt 2450 – 2550 varv enligt POH, och utmagrat.

Men det är inga större summor du sparar. Kanske upp till en halvtimme max på den sträckan.

Oppfinnar Jocke
2012-05-29 10:00

Jag vet ett perfekt sätt..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500